Alla vinnare i 100-wattaren 2010

100-wattaren är tävlingen som premierar kampanjer som fungerar. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Här är alla vinnare i 100-wattaren 2010. Prisutdelningen pågår just nu på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Vinnare i kategorin Smartreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Dear Steve Jobs
Annonsör: Sveriges Television
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

75-watt

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Wreck

Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Huvudbyrå: GyroHSR Scandinavia

50-watt

Kampanj: Myggfest på Playground
Annonsör: Playground Outdoor Equipment Stores
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Unite For Women
Annonsör: RFSU
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Deportivo

Kampanj: Tretorn Advanced Ridstövel
Annonsör: Tretorn
Huvudbyrå: Zenithmedia

Vinnare i kategorin Samhällsreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Huvudbyrå: GyroHSR Scandinavia

75-watt

Kampanj: Hjälten
Annonsör: Radiotjänst i Kiruna
Huvudbyrå: Draftfcb

Kampanj: Julkampanj 2009
Annonsör: UNICEF
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

50-watt
Kampanj: Livets lotteri
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Samarbetskampanjen
Annonsör: Försvarsmakten
Huvudbyrå: DDB Stockholm

Vinnare i kategorin Producentreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Jag jobbar härifrån idag
Annonsör: Telenor
Huvudbyrå: Garbergs

75-watt

Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

50-watt

Kampanj: Expert på export
Annonsör: SEK, Svensk Exportkredit
Huvudbyrå: Hilanders

Kampanj: Provjobba
Annonsör: Hufvudstaden
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Status
Annonsör: United Minds
Huvudbyrå: United Minds

Vinnare i kategorin Konsumentreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Dear Steve Jobs
Annonsör: Sveriges Television
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

75-watt
Kampanj: Fredagsmys
Annonsör: OLW
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Den nya praktikanten
Annonsör: ICA
Huvudbyrå: KING

50-watt
Kampanj: Billekar
Annonsör: NetOnNet
Huvudbyrå: Garbergs

Kampanj: Rädda julen
Annonsör: Marabou
Huvudbyrå: Ogilvy Stockholm

Kampanj: Mellanmålsbyrån
Annonsör: Pressbyrån
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Wreck

Vinnare i kategorin Internationell reklam 2010:

100-watt
Kampanj: Fint att peka!
Annonsör: Samsung
Huvudbyrå: Spinn Action Marketing

75-watt
Kampanj: UltraOne
Annonsör: Electrolux
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

50-watt
Kampanj: Bill Smith
Annonsör: Basset
Huvudbyrå: Ehrenstråhle BBDO

Kampanj: BIG 2009-2010
Annonsör: SAS Sverige
Huvudbyrå/-er: SWE Reklambyrå/Wibroe, Duckert & Partners/CP+B/WDP Production/MediaCom

Vinnare i den nya kategorin Långsiktig Varumärkesvård 2010:

100-watt
Kampanj: Apoteket
Annonsör: Apoteket
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

Annons

PODD: Förändringar hos Pantone – en färgskandal eller bara storm i ett vattenglas?

Förändrade basfärger och nya blandningar i Pantone-systemet. Så här påverkar det dig som jobbar med trycksaker.

Pantone har gjort förändringar i sitt sätt att beskriva sina färger och den grafiska branschen runt om i världen har reagerat. Men vad är det egentligen som hänt? Men hjälp av Tommy Bonté och Lukas Engqvist från Brobygrafiska reder vi ut vad som hänt och hur det påverkar branschen.

Lyssna på podden här – den finns också på Spotify och Apple Podcast.

Vissa beskriver det som en ”färgskandal” medan andra säger att det bara är en naturlig utveckling som nu fått extra fart efter att Pantone inte längre har sina färgbibliotek som standard i Adobes program. Debatten har skapat en del kontroverser bland användare i branschen om vad förändringen kommer att innebära för tryckerierna och alla som skapar trycksaker.

Slutsatsen är att Pantones roll har förändrats och att det nu finns andra verktyg för att säkerställa att en färg blir rätt när den trycks på olika typer av material. Samtidigt är Pantones berömda tryckta solfjädrar (det är nog få som inte känner till dem) fortsatt bra guider för den som ska välja färg till sina projekt.

Lyssna på podden och lär dig mer om hur man ska tänka och vilka nya verktyg som finns.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Influencer kampanjar på Tiktok för grafiska branschen – ”Kul jobb direkt”

Idag lanseras kampanjen ”Kul jobb direkt” riktad till unga mellan 18 och 25 år som har gått eller går ett yrkesinriktat tekniskt gymnasieprogram. Se filmerna här!

Bakom projektet står Grafiska Företagen och GS-facket.

Syftet med kampanjen är att fler unga ska få upp ögonen för den grafiska branschen, uppleva den som attraktiv. På grafx.se kan målgruppen hitta lediga jobb att söka men även få information om jobb och utbildningar som finns i den grafiska branschen, skriver Grafiska Företagen på sin webb.

För att effektivisera kampanjen riktas den till områden där den grafiska branschen är stor, framför allt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.

– Det är roligt att kampanjen nu lanserats och att företagen får möjlighet att nå den här unga målgruppen. Även om företaget inte har ett direkt behov av att rekrytera så rekommenderar vi att lägga ut en annons för spontanansökningar kostnadsfritt för att synas och komma i kontakt med unga som är intresserade av branschen. Det är ett sätt att jobba med sin långsiktiga kompetensförsörjning, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Annonsera gratis

Det finns en sida med platsannonser där man kan nå målgruppen både för specifika tjänster men också för spontanansökningar.

– Har du ingen ledig tjänst för tillfället? Gör som Åtta45, Arkitektkopia och Exakta och lägg ut en annons för spontanansökningar, så kan du ta emot intresseanmälningar utan att förbinda dig, säger Sophie Åhsberg som är projektledare för Grafx på Grafiska Företagen.

Influencer hos TMG Sthlm och Brandfactory

Man har som en del av kampanjen gjort fyra filmer med influenser Sam Petersson, som är Sam The Man på TikTok, som varit hos TMG Sthlm och Brandfactory och spelat in.

Se filmerna här:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

AI-tjänst för bilder startar globalt månadsmagasin

AI-tjänsten för bilder, som har kommit otroligt långt i att generera bilder som ser helt verkliga ut (även på människor) drar nu igång ett tryckt månadsmagasin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bröd & Salt digitaliserar menyer och skyltar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printagon ökade med 20 procent i volym – investerar i robot

Ämnen i artikeln: Printagon

2022 blev ett år med ökande volymer och nu investerar man i ytterligare automatisering och en ny robot tar plats vid tryckpressen i Helsingborg.

Rulloffsettryckeiet Printagon i Helsingborg gjorde en jätteinvestering i ny tryckpress 2019. Allt var klart precis när pandemin slog till och satsningen tog en paus.

Printagon ingår i norska Ålgård-koncernen och tillsammans landade man en omsättning på 540 miljoner kronor under 2022 med en marginal på 5 procent. Volymerna ökade med 5 procent totalt och i Sverige på Printagon låg volymökningen på hela 20 procent.

– Nästan alla grafiska aktörer har ökat omsättning på grund av papperspriserna men för oss ökar volymerna, kommenterar Bassam Mahmoud som är vd för Printagon.

För Printagon landade försäljningen på 131 miljoner kronor. Huvudprodukterna är kataloger, magasin och DM-produktion och man trycker för kunder som Coop, Dagens Arbete, HSB, Svea och Röda Korset.

Investerar i automatisering

I det norska tryckeriet har man under många år haft robotar som hjälper till med packning av trycket som kommer ut ur pressarna. Nu investerar man i ytterligare robotar – på Printagon är den första på väg att installeras just nu och i Norge är den femte roboten på väg in i huset.

– Det handlar om packning efter den nya pressen i Helsingborg – lyften från press över till pall blir helt automatiserat och ingen tar i trycksakerna innan det ska skickas till läsarna, säger Bassam.

Totalt har Ålgård och Printagon fem rullpressar och en 8-färgare för arktryck.

– Robotarna gör att vi kan utnyttja maskinerna bättre, gå upp i hastighet, det blir mer som kommer ut med mindre folk.

Hämtar hem jobb

Det är en fallande efterfrågan på tryckta produkter men den totala marknaden är väldigt stor.

– 70% av det vi gör idag är sånt som legat utomlands tidigare. Kostnaden för att trycka utomlands har ökat samtidigt som vi har blivit effektivare, säger Paul Bjarte Løyning på Ålgård.

En stor del av Printagons omsättning går till Norge eftersom många produkter passar bra i den nya tryckpressen som man installerade 2019.

Stora utmaningar på kostnadssidan

För ett tryckeri är kostnaden för el hög och för den som trycker heatset behövs också gas till torkanläggningen. Så under det senaste åren har kostnaderna för Ålgård och Printagon ökat kraftigt.

– Vi har stora utmaningar med både el och gas. Priset på gas har gått från 50 öre till 2 kr på tre år så det är en stor förändring.

Kostnad för el och gas ligger nu på cirka 8 procent av omsättningen och enligt Paul Bjarte Løyning, som är vd i Norge, borde siffran ligga mellan 4 och 4,5 procent. För att parera utvecklingen har man bland annat investerat i värmeåtervinning.

– Vi har gjort en stor miljöinvesteringar genom värmeåtervinning och vi producerar all egen värme nu. I slutet av året kommer vi till och med att sälja överskottsvärme, berättar Paul Bjarte Løyning.

Normalisering av priser

På både ström, gas och papper har situationen normaliserat sig enligt Printagon och man förväntar sig att det blir mer stabilt framåt.

– Vi gör nu också en investering i en ny gastank som gör att vi kan gå över till propan istället för naturgas.

Ämnen i artikeln: Printagon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falkenberg Graphic Media först i Norden med ny CTP från Fujifilm

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm

En helt ny CTP-modell har installerats hos Falkenberg Graphic Media.

Det är nya Fujifilm Luxel T-X5, som lanserades nyligen, som tryckeriet investerat i samtidigt som man nu kör med Fujifilms nya processfria plåt, Superia ZX.

– Vi valde Luxel T-X5 tack vare den höga prestandan i kombination men maskinens enkelhet. Fyra kassetter, inbyggd stans och en utkörningshastighet av 55 plåtar per timme, säger Erik Tibell som är prepress-chef på Falkenberg Graphic Media.

Man har valt en processfri plåt vilket gör att maskinen tar mindre golvyta när det inte behövs någon framkallare

– Att maskinen har hög ”upp-tid” är viktigt för oss då vi producerar i treskift och att vi själva kan utföra en del underhåll gör att vi kan planera bättre och dessutom slipper vi dyra serviceavtal, avslutar Erik.

Läs mer om nya plåtsättaren på Branschtorget.

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag drabbat av cyberattack

Leveransförseningar kan förekomma, men företaget ”arbetar intensivt för att säkerställa leveranskapaciteten”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith beställer ny produktionslinje till Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln

”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslagen – kan tvinga Systembolaget att sälja dryck på tapp

”Absurt och verklighetsfrånvänt”. ”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons