All time high på reklammarknaden 2011
IRM:s senaste prognos visar att reklammarknaden under 2011 kommer att omsätta mer än under rekordåret 2008. Det betyder att fallet under 2009, som var det största raset sedan IRM började mäta reklammarknaden, förväntas vara återtaget i år. Tillväxten på reklammarknaden under 2011 bedöms landa på nära 6 procent och därmed omsätta närmare 33 miljarder kronor.
Starkast ökning förväntas hos mobilmarknadsföringen och sökordsmarknadsföringen. TV- reklamen, som var en av vinnarna under 2010, fortsätter att öka starkt och slå nya omsättningsrekord 2011. Även butiksmedia och Events bedöms kunna uppvisa tvåsiffriga tillväxttal i år. Dagspressen gjorde en rejäl comeback under förra året och beräknas i år kunna öka sina annonsintäkter ytterligare.
– När den svenska ekonomin nu går som tåget är farten på reklammarknaden fortsatt mycket hög. Att marknaden bedöms växa med drygt 1,8 miljarder kronor i år talar sitt tydliga språk, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.
Högtrycket på TV-marknaden och inom Internetreklamen är allmänt känt, men nu ser vi att även dagspressen och flera andra medier fortsätter att öka sina intäkter under året, avslutar Magnus Anshelm.