All time high för Black Hill – ”Vårt bästa år på 40 år”
”Det här är bästa året någonsin under de 40 år vi hållit på eller ja 29 år om vi räknar sedan vi blev aktiebolag”
Bokslutsrapport: Leverantören av primärt väskor och huvudbonader Black Hill såg sin omsättning öka med 40,1 procent upp till 21,6 (15,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet skrevs till 2,5 (1,3) miljoner kronor. Branschkoll har varit i kontakt med bolagets vd Örjan Boström och ekonomiansvarig Monika Boström för att få veta mer om vad som ligger bakom framgångarna.
Stämmer det att ni gjort all time high i år?
– Jajamen! Det här är bästa året någonsin under de 40 år vi hållit på eller ja 29 år om vi räknar sedan vi blev aktiebolag säger Örjan Boström, vd på Black Hill som precis lämnat in sina siffror för 2022.
Vidare berättar Örjan att han under 2022 hade som mål att omsätta 4 miljoner per anställd ett mål som överträffades och landade på nästan 4,5 miljoner per bolagets fem anställda medarbetare.
Vad ligger bakom framgångarna tror du?
– Det är fler och fler återförsäljare som upptäcker våra produkter och framförallt upptäcker att de inte får reklamationer när de säljer Black Hill. Går axelbanden sönder det första som händer tillexempel så är det svårt för ÅF, men om man säljer våra väskor så går de inte sönder och då får man repeat-orders istället. Så att återförsäljareledet verkligen börjar förstå kvaliteten på våra produkter tror jag är främsta orsaken till vår ökning, säger vd Örjan Boström och fortsätter:
– Lägg där till att vi har en riktigt duktig säljare som är ute och träffar företag och vår höga servicegrad, då vi svarar fort och ställer upp för våra kunder.
Hållbarhet i dubbel bemärkelse
Vidare berättar Örjan och Monika att man gjort en bred satsning på hållbarhet och då i dubbel bemärkelse, där man först och främst satsat på kvalitet och att produkten ska hålla över tid som Örjan nämnde här ovan. Men sen också såklart att produkterna ska vara hållbara ur ett miljöperspektiv och vara fria från farliga kemikalier.
– Vi vill helt och hållet få bort slit och släng, och så testar vi alla produkter så de är fria från farliga kemikalier, säger Örjan
Finns det någon produkt som gått extra bra?
– Våra kylväskor är väldigt populära och sedan våra datorryggsäckar, de är våra två största produktgrupperna i väsksegment. Vi bygger våra kylväskor för att de ska hålla kylan och det märks, säger Monika Boström.
Specialproduktion passar Black Hill även på att slå ett slag för, framförallt till de som har stora slutkunder.
– Många känner ju till Black Hill för de produkter vi har på lager, väskor, mössor och kepsar, men vi jobbar mycket med specialproduktion också, där vi kan ta fram produkter från scratch och då pratar vi om andra produkter än det ordinarie sortimentet. Framförallt har vi goda möjligheter att hjälpa de som har stora, kanske börsnoterade, slutkunder som köper stora volymer, det här ligger också delvis bakom framgångarna.
Vi ska fortsätta öka vår produktion i Europa
Avslutningsvis frågar jag duon vad som ligger i fokus i framtiden och får till svar att mer europeisk produktion och nya väskserier till augustimässan står i fokus.
– Vi ska presentera nya väskserier på Elmia i augusti som vi just nu håller på att ta fram. Sen håller vi på med vår Europa-produktion som ökar hela tiden och som fler och fler efterfrågar. Vissa har det till och med som krav, vi fick nyss en förfrågan på 500 ryggsäckar som skulle vara producerade i Europa och då är det viktigt att vi kan möta upp. Våra mössor och halsdukar produceras redan delvis i Europa idag och så har vi nya ekologiska och miljövänliga material på gång, så det händer en hel del, avslutar Örjan Boström vd på Black Hill.
O: 21,6 (15,4) R: 2,5 (1,3) M: 11,5 % (8,4 %) A: 5 (5)
År: 2022dec W: www.blackhill.se