Logga in

All-Media i Malmö koncentrerar ägandet och investerar i större lokaler

15 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Rydje blir nu vd för All-Media som flyttar till större lokal.

All-Media i Malmö, som förvärvade Kepa för två år sedan, slår nu samman sina två verksamheter i Malmö och Kävlige till en ny adress i Malmö. ”Det är upp till oss själva hur det här ska sluta – vi kan inte bara sitta och vänta”, säger Jonas Rydje som nu tar över som vd.

I början av sommaren flyttar man in i Exaktas tidigare lokaler på Hornyxegatan. Idag är man tio anställda och satsar på att ta in en eller två nya säljare under hösten.

– Vi går från totalt 1.500 kvadratmeter fördelat på två ställen till 2.800 kvadrat på den nya anläggningen på Hornyxegatan, säger Jonas Rydje (LinkedIn) som från och med nu tar över vd-posten.

Enligt Jonas kommer det göra väldigt mycket för All-Media som varumärke att samla allt på ett ställe samtidigt som produktiviteten ökar. På den nya anläggningen kommer man att ha en bred produktionsapparat med digitaltryck, offset, storformat, dekor, lager och bra med plats för att skapa unika trycksakslösningar som man ofta erbjuder sina kunder.

Ägarbyte

I samband med köpet av Kepa tryck 2018 blev Daniel Paulsson från Kepa vd och delägare i All-Media. Nu tar familjen Rydje över företaget när Rickard Trell och Daniel Paulsson säljer sina andelar. Rickard lämnar företaget och Daniel går över i en operativ roll i verksamheten.

– Daniel kliver av som ägare och då blir det helt naturligt att jag axlar vd-posten, säger Jonas Rydje.

Snabb anpassning

Corona-utbrottet har drabbat All-Media precis som alla andra företag när en stor del av jobben försvann i stort sett över en natt. Orderingång gick ner på två dagar men nu kör man sin produktion med kortare arbetstid och ”fyller dagarna”.

– Vi har anpassat oss snabbt vilket har varit räddningen men nu gäller det att satsa framåt, säger Jonas Rydje.

”Vi kan inte bara sitta och vänta”

Enligt Jonas är det nu upp till hela den grafiska branschen att ta tag i situationen och förklara för kunderna att man måste fortsätta kommunicera trots krisen.

– Självklart kör man inga stora kampanjer men för den som vill klara sig genom krisen kan man inte sluta kommunicera helt. Man måste ha möten med sina kunder och förklara varför man måste kommunicera och vilka det tryckta mediets styrkor är. Det är upp till oss själva hur det här ska sluta – vi kan inte bara sitta och vänta, säger Jonas.

På All-Media gör man allt för att kunderna ska våga göra beställningar och man har bland annat tagit bort express-avgifter och erbjuder under krisen gratis lagerhållning.

Inte större än 20

I och med flytten till de nya lokalerna sluts på ett sätt cirkeln för Jonas när han kommer tillbaka till samma fastighet där hans bana i tryckeribranschen startade. Han växte upp på tryckeriet Printing där han byggde upp digitalavdelningen, som senare blev en del av Exakta. Fastigheten där Printing låg och dit All-Media nu flyttar ägs av Peter Rydje.

För All-Media som vänder sig till de små och medelstora trycksaksköparna passar storleken på företaget bra. 

– Vi trivs väldigt bra med våra kunder som är små och medelstora företag. Vi vill vara mellan 10 och 15 personer som vi tycker är en behaglig storlek – jag tänker att vi absolut inte ska bli mer än 20 personer, avslutar Jonas.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)