Logga in

All-Media i Malmö koncentrerar ägandet och investerar i större lokaler

15 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Rydje blir nu vd för All-Media som flyttar till större lokal.

All-Media i Malmö, som förvärvade Kepa för två år sedan, slår nu samman sina två verksamheter i Malmö och Kävlige till en ny adress i Malmö. ”Det är upp till oss själva hur det här ska sluta – vi kan inte bara sitta och vänta”, säger Jonas Rydje som nu tar över som vd.

I början av sommaren flyttar man in i Exaktas tidigare lokaler på Hornyxegatan. Idag är man tio anställda och satsar på att ta in en eller två nya säljare under hösten.

– Vi går från totalt 1.500 kvadratmeter fördelat på två ställen till 2.800 kvadrat på den nya anläggningen på Hornyxegatan, säger Jonas Rydje (LinkedIn) som från och med nu tar över vd-posten.

Enligt Jonas kommer det göra väldigt mycket för All-Media som varumärke att samla allt på ett ställe samtidigt som produktiviteten ökar. På den nya anläggningen kommer man att ha en bred produktionsapparat med digitaltryck, offset, storformat, dekor, lager och bra med plats för att skapa unika trycksakslösningar som man ofta erbjuder sina kunder.

Ägarbyte

I samband med köpet av Kepa tryck 2018 blev Daniel Paulsson från Kepa vd och delägare i All-Media. Nu tar familjen Rydje över företaget när Rickard Trell och Daniel Paulsson säljer sina andelar. Rickard lämnar företaget och Daniel går över i en operativ roll i verksamheten.

– Daniel kliver av som ägare och då blir det helt naturligt att jag axlar vd-posten, säger Jonas Rydje.

Snabb anpassning

Corona-utbrottet har drabbat All-Media precis som alla andra företag när en stor del av jobben försvann i stort sett över en natt. Orderingång gick ner på två dagar men nu kör man sin produktion med kortare arbetstid och ”fyller dagarna”.

– Vi har anpassat oss snabbt vilket har varit räddningen men nu gäller det att satsa framåt, säger Jonas Rydje.

”Vi kan inte bara sitta och vänta”

Enligt Jonas är det nu upp till hela den grafiska branschen att ta tag i situationen och förklara för kunderna att man måste fortsätta kommunicera trots krisen.

– Självklart kör man inga stora kampanjer men för den som vill klara sig genom krisen kan man inte sluta kommunicera helt. Man måste ha möten med sina kunder och förklara varför man måste kommunicera och vilka det tryckta mediets styrkor är. Det är upp till oss själva hur det här ska sluta – vi kan inte bara sitta och vänta, säger Jonas.

På All-Media gör man allt för att kunderna ska våga göra beställningar och man har bland annat tagit bort express-avgifter och erbjuder under krisen gratis lagerhållning.

Inte större än 20

I och med flytten till de nya lokalerna sluts på ett sätt cirkeln för Jonas när han kommer tillbaka till samma fastighet där hans bana i tryckeribranschen startade. Han växte upp på tryckeriet Printing där han byggde upp digitalavdelningen, som senare blev en del av Exakta. Fastigheten där Printing låg och dit All-Media nu flyttar ägs av Peter Rydje.

För All-Media som vänder sig till de små och medelstora trycksaksköparna passar storleken på företaget bra. 

– Vi trivs väldigt bra med våra kunder som är små och medelstora företag. Vi vill vara mellan 10 och 15 personer som vi tycker är en behaglig storlek – jag tänker att vi absolut inte ska bli mer än 20 personer, avslutar Jonas.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.