ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ7_webb

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring.

ÅJ Distribution i Spånga strax utanför Stockholm har växt kraftigt – på fem år har man ökat omsättningen organiskt från 35 till 65 miljoner kronor. Och man är mitt i ett stort förändringsarbete med att styra om verksamheten från hantverk till industri. Anders Norin är produktionschef och leder arbetet.

– För att klara ökningen har vi varit tvungna att investera många miljoner i ett nytt wms-system (warehouse management system) parallellt med investeringar i att automatisera packverksamheten, berättar Anders.

Anders Norin är produktionschef och Anders Borgström försäljningschef på ÅJ Distribution.

Anders Norin är produktionschef och Anders Borgström försäljningschef på ÅJ Distribution.

Anders Norin har en bakgrund som bland annat vd för tryckpresstillverkaren Heidelberg i Sverige och sedan fem år tillbaka är han produktionschef på ÅJ. Branschkoll träffar honom för att höra mer om hur företaget tänker kring automatisering av logistik kring trycksaker och andra produkter som företag använder i sin kommunikation.

– Floran av olika produkter med tryck på bara ökar och butikskedjorna, som till stor del utgör våra kunder, vill effektivisera hanteringen av dessa, säger Anders.

Tanken är att ÅJ ska vara en hubb för kedjornas marknadsmaterial. Allt samlas ihop hos ÅJ som sedan packar och transporterar ut till butikerna.

AJ7_webb

ÅJ är en del av den grafiska värdekedjan och uppdragen kommer till största delen från retailbranschen. Tryckerierna är ofta partners i de stora uppläggen för kedjor som kan ha hundratals butiker utspridda över många länder.

De stora fördelarna för tryckerier att samarbeta med ÅJ, tycker Anders är att man kan hjälpa dem frigöra tid bakåt i kedjan och att avlasta i tryckeriernas flaskhalsar.

– Vissa av våra kunder har 350 till 400 butiker och de ska kanske ha 100 olika produkter som ska bytas ut varje månad. Det kan till exempel vara en bensinstation som ska ha allt från affischer och beachflaggor till en uppsjö av små skyltar till tankhandtag och kassor.

Packeffektivitet

Inom logistikdelen av värdekedjan står packkostnad för runt 40 procent, transporter för 50 procent och 10 procent är administration i form av projektledning och planering.

För ÅJ blir uppdraget att packa på ett effektivt sätt för att bland annat sänka fraktkostnaden. Och det ska vara få kollin för att säkerställa att allt kommer fram samtidigt.

Materialval är också en viktig del i den affärsutveckling som ÅJ gör tillsammans med sina kunder. Mjuka material istället för hårde är något som man ofta eftersträvar – affischer går att rulla och tyg går att vika jämfört med bilder på hårda material.

– Papper har en stor fördel i det låga priset men tyg kommer mer och mer. Det gäller att skicka så lite luft som möjligt, säger Anders.

Men det måste också vara enkelt att använda för mottagaren i butikerna. Det som ska sättas upp först ska till exempel ligga överst. Varje butik är ofta unik och då måste packningen anpassas.

Affischer, trycksaker och give-aways samsas i en kartong. ÅJ tar själva fram emballage som effektivt fraktar många olika enheter. Man inspireras av hur elektronikprodukter packas – där har varje enhet sin plats för att dels skydda innehållet men också packa så lite luft som möjligt.

Affischer, trycksaker och give-aways samsas i en kartong. ÅJ tar själva fram emballage som effektivt fraktar många olika enheter. Man inspireras av hur elektronikprodukter packas – där har varje enhet sin plats för att dels skydda innehållet men också packa så lite luft som möjligt.

– Vi lägger mycket tid på att besöka våra kunders butiker för att förstå hur det fungerar. Från det utvecklar vi våra metoder – vi måste packa på optimalt sätt så det är lätt att sätta upp allt.

Vid samordning av flera veckors kampanjer försöker man packa på ett pedagogiskt sätt så det är lätt för personalen i butiken. Allt märks då tydligt med till exempel veckonummer.

– Vår tanke är att marknadsavdelningen ska ägna sig åt att ta fram budskapen och vi ger dem info om hur mycket tryck de behöver av varje enhet.

Annons

Att minska miljöpåverkan är också en effekt som man får i detta arbete. Och vissa kunder mäter miljöpåverkan på sina kampanjer – och där kan man nå stora vinster genom att välja rätt material, packa smart och distribuera på ett effektivt sätt.

Automatisering av packning – från hantverk till industri

Packning är en del av logistikkedjan som kräver en stor manuell insats. Därför inledde ÅJ för ett par år sedan projektet ”ÅJ 2.0 från hantverk till industri”.

Med plockmaskiner skapa man kitt av trycksaker som ska vidare i olika omfattning till olika butiker hos ÅJs kunder.

Med plockmaskiner skapa man kitt av trycksaker som ska vidare i olika omfattning till olika butiker hos ÅJs kunder.

– När vi började sa man att det inte går att automatisera den här delen. Men vi gick in och delade upp allt vi gör i olika grupper och försökte se om vi kunde hitta något mönster i olika produktioner.

Det visade sig att till exempel en stor del var plock av trycksaker i småformat – så man skaffade plockmaskiner.

Man såg också att det rullades mycket stora bilder – från format på 50×70 upp till eurosize på 120×180 centimeter. Man hittade ingen rullmaskin på marknaden – så då utvecklade man en egen.

– De personer som jobbade med att rulla affischer gjorde flera miljoner handrörelser varje år – helt förkastligt rent ergonomiskt och med en rullmaskin blir det också säkrare, bättre och det går snabbare, säger Anders.

AJ8_webb

Man har utvecklat en egen rullmaskin för affischer. (Se rullmaskinen arbeta i filmen längst ner i den här artikeln.)

En enorm processförändring

Lådor skapas i rätt storlek efter behov i enkla men smarta lösningar.

Lådor skapas i rätt storlek efter behov i enkla men smarta lösningar.

Nästa steg var att titta på hela processen ur ett lean-perspektiv. Anders berättar att det ofta var rörigt och stod pallar överallt. Om 50 personer skulle stå och packa behövdes 100 pallar.

– Det var ett hantverk. Varje person hämtade själv det material som skulle ner i paketen och packade klart samt adresserade sitt paket själv.

Då togs beslutet att investera i en packlinje med centralsortering och man gick från att varje individ gjorde alla moment i en kampanj till ett mer industriellt tänk.

Först plockas nu varje kitt ihop av maskinerna (plock och rull) och det som är skrymmande görs manuellt. Packlinjen materialförsörjs sedan med ”kitten” som blir till paket på packlinjen. Efter bandet sker sortering för att gå rätt i transporten.

AJ5_webb

Det centrala packbandet tar hand om olika typer av paket som ska vidare för distribution.

AJ6_webb

Sortering sker i slutet av bandet.

Mot ÅJ 2.0

Hittills har man uppnått en effektivitetsökning på mellan 20 och upp till 60 procent beroende på hur materialet ser ut.

Men för Anders är detta bara början.

– Det finns många fler moment som kan automatiseras – allt från materialförflyttningar till att plocka flera typer av material automatiskt.

Med hjälp av det effektiviseringsarbete som gjorts har man frigjort yta eftersom det behövs mindre plats att plocka och packa på det nya sättet – men det finns också plats uppåt.

– Vi har nio meter i takhöjd och den volymen vill vi också använda, berättar Anders.

– Nästa steg kan vara att vi jobbar med andra fysiska produkter – som inte kan digitaliseras – och som ska distribueras. Vi ser absolut inga tecken på att digitaliseringen påverkar det vi gör, avslutar Anders.

Film från produktionen

ÅJ har filmat delar av produktionen och filmen ger en bra bild på hur man jobbar. Se filmen nedan eller på Youtube.




Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons