Bengtsfors

Ahlstrom-Munksjö söker Inside Sales Manager

Är du en trygg och affärsorienterad ledare som motiveras av att leda i förändring? Drivs du av att utveckla team och verksamhet? Då kan du vara den person vi söker till en nyinrättad tjänst som
Inside Sales Manager hos Ahlstrom-Munksjö i Billingsfors.

Om Ahlstrom-Munksjö
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara lösningar till kunder över hela världen. I vårt erbjudande finns dekorpapper, filtermaterial, releasepapper, slipbaspapper, non-woven, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, förpacknings- och etikettmaterial, tejp, material för medicinska ändamål och diagnostiklösningar. Kombinerad årlig omsättning är cirka EUR 2,7 miljarder och antalet medarbetare är 7 800. I Sverige har Ahlstrom-Munksjö AB flera anläggningar. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com.

Arbetsuppgifter
Som Inside Sales Manager hos Ahlstrom-Munksjö ansvarar du för att leda och utveckla bolagets Inside Sales, en central och viktig funktion med uppdrag att möta upp kundernas behov med den egna produktionen samt skapa förutsättningar till att företaget når uppsatta försäljnings- och lönsamhetsmål.

Arbetsuppgifterna innefattar att samla företagets Inside Sales till en enhet, att engagera och entusiasmera teamet, samt driva verksamheten mot uppsatta mål och visioner. Du har personalansvar för ca 8 engagerade medarbetare som arbetar med att stötta och serva kunder och organisationen inom fyra olika affärssegment.

Arbetsuppgifterna innefattar även att:

  • Leda och coacha i det operativa arbetet.
  • Planera personal och bemanning för avdelningen.
  • Rapportera och följa upp mål.
  • Utarbeta och implementera effektiva processer, rutiner och arbetssätt i nära samarbete med kunder och andra avdelningar.

Den dagliga arbetsplatsen är på plats hos Ahlstrom-Munksjö i Billingsfors. Möjlighet finns även att arbeta på distans en dag per vecka och/eller veckopendla samt övernatta i företagets herrgård som ligger i anslutning till fabriken i naturnära Billingsfors. Du rapporterar till Head of Sales & Marketing.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning, är en trygg och erfaren ledare som drivit förändring och utveckling av personal och verksamhet i en affärsorienterad verksamhet med gott resultat. Du har erfarenhet av att skapa en positiv säljkultur med effektiva processer, och motiveras av att se andra växa och utvecklas. Vi ser gärna att du har arbetat inom internationell verksamhet och producerande bolag.

Vi tror att du är en affärsinriktad och självgående person som ser värdet av teamarbete. Du har en
god samarbetsförmåga och ett strukturerat arbetssätt där du samverkar framgångsrikt inom såväl
den egna avdelningen som mot andra kontaktytor. Då tjänsten innefattar många externa och interna kontakter krävs det att du har en mycket god kommunikationsförmåga både på svenska och engelska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder
För rätt person innebär rollen stora möjligheter till att självständigt få leda och utveckla en Inside Sales organisation i nära samverkan med andra i ett stabilt företag med stark framåtanda och stort utvecklings – och tillväxtfokus.

Intressant?

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Adventskalender fick flest röster och ”Public Award”

Materialet till kalendern kommer från Billerudkorsnäs och Ducaju i Belgien producerade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här stor är förpackningens andel av en produkts miljöpåverkan

Här kan du hitta de produkter där en förändring hos förpackningen har som störst påverkan på helheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM lanserar nya papper för livsmedelsförpackningar

UPM Speciality Papers lanserar två nya förpackningspapper anpassade för livsmedel.

UPM Confidio och UPM Confidio Pro är namnen på dessa och båda är har en kombination av fukt- och fettbeständighet med goda värmeförseglingsegenskaper berättas det i ett pressmeddelande. Båda är också godkända för direkt livsmedelsberöring.

– Vårt mål är att ersätta konventionella fossilbaserade förpackningar och öka andelen förnybara förpackningslösningar. Dessa nya Confidiopapper är återvinningsbara, kostnadseffektiva och säkra att använda, säger Tommi Heinonen, försäljningschef, UPM Specialty Papers.

Under produktutvecklingsprocessen av Confidioartiklarna har UPM utökat sitt samarbete med externa partners, exempelvis det finska livsmedels- och bageriföretaget Fazer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons