Logga in

Ahlsell Sverige söker Originalare och koordinator för grafisk produktion

19 november, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Vi söker en originalare och koordinator för grafisk produktion av förpackningsdesign och produktdokumentation inom avdelningen för Ahlsells egna märkesvaror. Är du den självgående lagspelare med känsla för färg och form som vi letar efter?

Ahlsell är Nordens ledande distributör av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter. Koncernen omsätter cirka 32 miljarder SEK och har ungefär
5 700 medarbetare i sex verksamhetsländer. För att säkerställa en framgångsrik och långsiktigt hållbar organisation lägger vi stort fokus på att våra medarbetare ska utvecklas, känna stolthet och engagemang samt att Ahlsell ska attrahera nya kompetenta medarbetare.

Ahlsell-andan bygger på vårt starka affärsmannaskap och kan beskrivas med värdeorden; ansvar, öppenhet och enkelhet. Värdeorden har vi med oss i alla delar av vår verksamhet när vi strävar efter att ligga i framkant inom frågor som rör hållbarhet, miljö, lönsamhetsutveckling, inkludering, mångfald och öppenhet för nytänkande – både privat och på jobbet.

I takt med att vi ökar vår tillväxt söker vi en kollega till en nyinrättad funktion inom vår avdelning för egna märkesvaror (EMV), en del av vår centrala inköpsorganisation, på vårt nybyggda huvudkontor i Liljeholmen, Stockholm. Du ansvarar för exekvering, koordinering och viss produktionsledning av vår nya förpackningsdesign samt produktdokumentation kring våra EMV. Du förser interna och externa partners med färdigt material eller underlag för framtagning av material samt ansvarar för att enheterna distribueras på rätt sätt och i rätt tid.

Vilka utmaningar erbjuder vi?
Med ett stort eget ansvar och i samarbete med kollegor inom EMV, marknad och sälj kommer du att:

    • Leda implementeringen av vårt nya varumärkesdesign-koncept mot leverantör genom att förse denna med underlag avseende förpackningar, säkra uppdatering av manualer samt övrig produktdokumentation
    • Leda utvecklingen av underlag till förpackningar samt mallad produktdokumentation vid nylanseringar av produkt och/eller sortiment
    • Ansvara för att den grafiska profilen följs enligt gällande varumärkesmanual
    • Ansvara för korrekturläsning
    • Ansvara för översättning till nordiska språk via extern byrå
    • Ansvara för att ladda upp produktdokumentationen i vårt produktdatasystem samt distribuera genom övriga relevanta kanaler till respektive lands marknads- och inköpsorganisation

Vem är du?
Vi söker dig som aktivt vill bidra till att Ahlsell når uppsatta mål. Dig som genom omvärldsanalys omvärderar och utvärderar arbetsområdet och utifrån verksamhetens mål och behov, identifierar och utvecklar förbättringsområden samt säkerställer och utvecklar din egen kompetens. Du tycker att det är viktigt med hur saker ser ut, har en bra känsla för färg och form och sätter en ära i att leverera på utsatt tid.

Erfarenheter

    • Flera års dokumenterad erfarenhet av en liknande roll, helst inom arbete med förpackningsdesign
    • Goda kunskaper och stor erfarenhet i framställan av original för tryck och digitala medier samt produktionsprocessen för detta
    • Är en erfaren beställare mot externa parter
    • Förmåga och fallenhet för att koordinera projekt med många kontaktytor
    • Har god känsla för grafisk form och design
    • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office samt inom Adobe CS och där framförallt InDesign, Illustrator och Photoshop
    • Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift, för att kunna hantera innehåll och korrekturarbeten
    • Har du erfarenhet av att arbeta mot Asien är detta meriterande

Personliga egenskaper

    • Vana av och fallenhet för att arbeta under tidspress och möta deadlines
    • Noggrann, kvalitetsmedveten och med ett öga för detaljer
    • Utpräglad lagspelare men med eget driv
    • Prestigelös och serviceinriktad

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chefen för Ahlsells EMV-avdelning, Carl Ivarsson, via e-post [email protected] eller telefon 08-685 70 00.

Sista ansökningsdag är den 4 december. Vi arbetar med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan om rollen känns rätt för dig! För att säkerställa att dina uppgifter hanteras i enlighet med GDPR tar vi endast emot ansökningar via länken https://jobb.ahlsell.se/ .

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.