Webbappar – exempel och utveckling
Välkommen! Du kanske kommer hit för att du har läst om webbappar i min krönika i AGI 470. Om inte så finns det här (kommer så snart den är publicerad) och den handlar om problemen med dagens appar för surfplattor och om alternativen till dem.
Webbappar kan ersätta dagens appar så som de fungerar i Apples App store och Android market. En webbapp är en webbsida som har samma funktioner som en app. Skillnaden är alltså att användaren inte behöver ladda hem ett program till sin surfplatta först utan bara gå in på en webbadress med webbläsaren.
Exempel på företag som använder tekniken är Fortune och det är värt en registrering för att testa (Fortune launches a web app), tyska Die Zeit har lanserat en Ipadoptimerad version av sin webbplats, Center for Public Integrity har en appliknande webbplats.
Bonnierägda Skiiing i USA har också gjort samma sak (AdAge skriver om det här).
Onswipe, som är en plugin till publiceringsverktyget WordPress (som Branschkoll använder tillsammans många av världens största medieföretag), fick tidigare i år stor uppmärksamhet när man samlade in mångmiljonbelopp i riskkapital. De gör det enkelt för miljontals WordPressanvändare att konvertera sin webbplats till en app-liknande publikation för surfplattor.
Lägg gärna till fler exempel i kommentarsfältet nedan.