Vad krossar en bransch?

I en krönika i AGI nummer 468 (se nedan) skrev jag om förändringarna som sker just nu i kommunikationsbranschen. Här kan du se filmen som jag refererade till och alltså även läsa krönikan.

[blip.tv ?posts_id=4916301&dest=-1]

Krönika – Vad krossar en bransch?

Om ett antal år kommer vi i Sverige att konsumera mycket mindre pappersbaserad kommunikation än vad vi gör idag. Det är i alla fall jag säker på. Det är omöjligt att säga hur snabbt förändringen sker men många just nu tror att vi är på väg in i en utvecklingsfas där man tenderar att underskatta effekten av den digitala teknikens utveckling. Detta efter att vi under internets första 30 år kraftigt har överskattat dess påverkan.

Branschen kommer inte att gå under av ett teknikskifte från analogt till digitalt tryck – för den typen av förändringar har vi klarat av tidigare – även om det varit jobbigt. Småsaker som nya momssatser kommer vi också att klara av galant.

Det som dock kommer att bli svårt – eller kanske till och med omöjligt – att klara av är skiftet från att producera trycksaker till att producera digital kommunikation. Många jag möter, och som jag pratar om framtiden med, tar gärna upp exemplet med hur företagen som körde passagerarfartyg över Atlanten borde ha investerat i flygplan när dessa blev kommersiellt gångbara. Då hade dessa företag kunnat överleva. Det finns många andra exempel på branscher som försvunnit eller förändrats kraftigt vid stora teknikskiften.

Tittar vi just nu på förändringen inom området kommunikation ligger Sverige efter till exempel USA i utvecklingen. Dagstidningarna har väldigt stora problem på andra sidan Atlanten – en kris som ännu inte nått oss på samma sätt. Försäljningen av e-böcker är i USA redan uppe i över tio procent av marknaden. I Sverige har riktiga bokläsplattor inte ens lanserats. Det finns siffror som säger att 20 procent av allt läsande i USA är på digitala manicker som läs- och surfplattor, telefoner och datorer.

Ingen vet när denna utveckling tar riktig fart, men det som är säkert är att tidpunkten kommer närmare, och att den inte längre ligger speciellt långt in i framtiden. Vissa aktörer har förstått, och anpassar sig, medan andra går på i gamla fotspår.

Nästan varje vecka finns det nya möjligheter att starta en förändring. Nu senast var när Google i Sverige lanserade sitt nya, gratis, utbildningsprogram för små kommunikationsbyråer. Jag uppmanar alla grafiska företag att anmäla sina prepressavdelningar eller motsvarande till Google Engage. Utbildningsprogrammet där ni lär er mer om hur ni kan hjälpa era kunder med marknadsföring på internet.

Behöver du bli övertygad eller förstå mer av förändringen så rekommenderar jag en föreläsning av Johan Ronnestam som finns tillgänglig på internet. Du hittar den på www.branschkoll.se/agi468

Av Ola Karlsson, Branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Första bullpåsen med returplast

Blir den första livsmedelsgodkända förpackningen gjord med returplast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM Raflatacs linerlesssortiment koldioxidneutralt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny utmärkelse instiftad: ”Hon har satt Sunne på flexo-världskartan”

Har visat stort engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Branschorganisationen Sweflex har instiftat Sweflex Award som den femte maj delades ut för första gången. Det är Brobygrafiskas mångåriga (15 år!) rektor Inga-Lill Lindqvist som är prisets första mottagare.

Motiveringen lyder:

”Inga-Lill Lindqvist tilldelas Sweflex Award för förtjänstfulla insatser och engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Med sin innovativa förmåga och framtidsvision har hon satt Brobygrafiska utbildning och Sunne på världskartan som ett erkänt utbildningscenter för flexografisk industri.

Exempel på detta är gymnasieutbildningar för flexografisk produktion och yrkesutbildningar för förpackningsdesign, grafisk produktion och weborienterade utbildningar samt olika uppdragsutbildningar för den flexografiska branschen. Inga-Lill har förstått att det krävs resurser för teknikutveckling och en välutbildad lärarkår.

Idag är Brobygrafiska en av Europas modernaste skolor, både utbildnings- samt utrustningsmässigt.
Inga-Lill Lindqvist är en mycket värdig mottagare av Sweflex Award”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny säljare till Lexit

Dan Ståhl är anställd som ny säljare med kundansvar till Lexit Group Sweden, enligt ett inlägg på Linkedin.

Dan kommer närmast från en tjänst som säljare på Strongpoint, där han var i drygt sju år och innan dess var han bland annat på Antonson Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: KLS Pureprint om framtidens cirkulära trycksaker

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint

I senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark om cirkulära och hållbara trycksaker.

Den här gången är podden på engelska och Kasper Larsen förklarar ingående hur certifieringen C2C fungerar för tryckta produkter – både marknadstryck och förpackningar. Man söker nu partners till sitt nätverk vilket han också berättar mer om i podden.

Den finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du här:

Historien började 2007 när KLS, då helt utan en strategi för framtiden, tog beslutet att göra hållbarhet till företagets viktigaste fråga. Sedan dess har man skaffat fler certifieringar än de flesta i branschen – och framför allt kan man producera tryckta produkter som lever upp till C2C-stadarden – något som endast tio tryckerier i hela världen kan.

I det här avsnittet lär du dig vad C2C är, varför det är ett bra sätt att göra trycksaker ännu mer hållbara och och vad det betyder för både branschen och kunderna som använder tryckta produkter.

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikonkurs i Östergötland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 har ny platschef för tryckeriet i Falun

Ämnen i artikeln: Åtta.45

Marcus Wassborn har anställts som verksamhetsutvecklare och ny platschef på Åtta45 i Falun. Han kommer senast från rollen som försäljningschef på Strömberg där han jobbat på olika positioner sedan 2009.

– Det ska bli oerhört roligt och utmanande att få driva och utveckla enheten i Falun. För att få logistiken att fungera kommer jag bo och jobba varannan vecka i Falun och varannan veckan från Nyköping/Stockholm, säger Marcus Wassborn i en kommentar.

Ämnen i artikeln: Åtta.45
redaktionen@branschkoll.se

Visutech tar Kyoceras inkjet till Finland

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech

Visutech är nu återförsäljare för Kyoceras inkjet-press – Taskalfa Pro 15000c – i Finland.

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech
redaktionen@branschkoll.se

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]