Vad krossar en bransch?

I en krönika i AGI nummer 468 (se nedan) skrev jag om förändringarna som sker just nu i kommunikationsbranschen. Här kan du se filmen som jag refererade till och alltså även läsa krönikan.

[blip.tv ?posts_id=4916301&dest=-1]

Krönika – Vad krossar en bransch?

Om ett antal år kommer vi i Sverige att konsumera mycket mindre pappersbaserad kommunikation än vad vi gör idag. Det är i alla fall jag säker på. Det är omöjligt att säga hur snabbt förändringen sker men många just nu tror att vi är på väg in i en utvecklingsfas där man tenderar att underskatta effekten av den digitala teknikens utveckling. Detta efter att vi under internets första 30 år kraftigt har överskattat dess påverkan.

Branschen kommer inte att gå under av ett teknikskifte från analogt till digitalt tryck – för den typen av förändringar har vi klarat av tidigare – även om det varit jobbigt. Småsaker som nya momssatser kommer vi också att klara av galant.

Det som dock kommer att bli svårt – eller kanske till och med omöjligt – att klara av är skiftet från att producera trycksaker till att producera digital kommunikation. Många jag möter, och som jag pratar om framtiden med, tar gärna upp exemplet med hur företagen som körde passagerarfartyg över Atlanten borde ha investerat i flygplan när dessa blev kommersiellt gångbara. Då hade dessa företag kunnat överleva. Det finns många andra exempel på branscher som försvunnit eller förändrats kraftigt vid stora teknikskiften.

Tittar vi just nu på förändringen inom området kommunikation ligger Sverige efter till exempel USA i utvecklingen. Dagstidningarna har väldigt stora problem på andra sidan Atlanten – en kris som ännu inte nått oss på samma sätt. Försäljningen av e-böcker är i USA redan uppe i över tio procent av marknaden. I Sverige har riktiga bokläsplattor inte ens lanserats. Det finns siffror som säger att 20 procent av allt läsande i USA är på digitala manicker som läs- och surfplattor, telefoner och datorer.

Ingen vet när denna utveckling tar riktig fart, men det som är säkert är att tidpunkten kommer närmare, och att den inte längre ligger speciellt långt in i framtiden. Vissa aktörer har förstått, och anpassar sig, medan andra går på i gamla fotspår.

Nästan varje vecka finns det nya möjligheter att starta en förändring. Nu senast var när Google i Sverige lanserade sitt nya, gratis, utbildningsprogram för små kommunikationsbyråer. Jag uppmanar alla grafiska företag att anmäla sina prepressavdelningar eller motsvarande till Google Engage. Utbildningsprogrammet där ni lär er mer om hur ni kan hjälpa era kunder med marknadsföring på internet.

Behöver du bli övertygad eller förstå mer av förändringen så rekommenderar jag en föreläsning av Johan Ronnestam som finns tillgänglig på internet. Du hittar den på www.branschkoll.se/agi468

Av Ola Karlsson, Branschkoll.se

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons