Affär inom mjukvara för marknadsföring – Norsk firma förvärvar svensk konkurrent

Gunnar_Jonas-jonas-warn

Jonas Wärn, på Resolut Marketing och Gunnar Larsen på Brandmaster. (Bild: Brandmaster)

Brandmaster förvärvar samtliga aktier i svenska Resolut. Båda företagen säljer en mjukvara för MRM (marketing resource management) – en programvara för marknadsföring och varumärkeshantering.

Tillsammans uppges man ha 380 varumärken och totalt 440.000 användare över hela världen som använder de två mjukvarorna.

– Vi har bara sett toppen av isberget inom digitalisering och varumärkesautomatisering, eftersom marknadsförare traditionellt varit aningen försiktiga med att arbeta på ett processorienterat sätt. Men vi ser nu att just detta blir alltmer ett krav för en effektiv marknadsföring och kommunikation. Vi känner att vi är i framkanten av en våg, inte olik den vi såg när ERP-systemen blev vanliga på 90-talet, säger Gunnar Larsen som är vd på Brandmaster.

För varumärkesägare så ger båda företagens lösningarna kontroll på det egna varumärket, enhetlig kommunikation och administration av marknadsaktiviteter i olika kanaler. Det handlar också om effektiva arbetsprocesser och att minimera time-to-market

Genom förvärvet får Brandmasters ett eget kontor i USA och man skriver i ett meddelande att man stärker sin relation till kunder som Mercedes-Benz, BMW, Johnson & Johnson, Bridgestone, Equinor, Circle K och Yara International.

– Under 2019 ska vi vara väletablerade med egna bolag i UK och Tyskland, säger man i en kommentar.

Brandmaster och Resolut kommer tillsvidare att fortsätta sina respektive verksamheter precis som vanligt. Och man ser mycket positivt på framtiden.

– Det finns mängder av kända varumärken som ännu inte har upptäckt de kraftfulla och mycket fördelaktiga fördelarna med den här typen av produkter. Vi har därför en mycket stark tro på vår gemensamma framtid.

Resolut har 20 anställda, kontor i Stockholm och USA. 120 varumärken med totalt 90.000 anställda hanterar resurser för marknadsföring i Resoluts system.

Brandmaster har 60 anställda. Motsvarande siffror för Brandmaster är 260 varumärken och 350.000 användare över hela världen

Lyckad ”flexo switch” för tryckeri med ny digital etikettpress från Durst

Även större upplagor etiketter ska nu tryckas digitalt.

Etikettryckeriet Labelprint i Tallinn har slutfört betatestningen av Dursts nya digitala etikettpress Tau Rsci Label Press. Investeringen är en viktig del av en strategi för att flytta medelstora och stora flexojobb till digitalt UV-tryck med inkjetteknik.‎

Maskinen går redan i tre skift enligt företaget.

Det är svenska Molanders Sign & Display, som ägs av Durst, som hanterar Durst produkter, service och förbrukningsmaterial i Norden och Baltikum (ej Danmark).

Labelprint i Tallinn. (Bild: Labelprint)

‎Sten Sarap, ägare av Labelprint, säger:

– Maskinen ger oss möjlighet att korta ledtiderna så vi flyttar nu fler jobb från flexo till digitalt. Våra operatörer var fullt utbildade på två veckor efter att pressen anlände, det tar mycket längre tid att träna någon för flexotryck.

Tio installationer

Durst fortsätter att satsa på etikettryck och har nu gjort tio installationer av de nya pressarna.

– Etiketter fortsätter att vara en betydande tillväxtaffär för Durst, inte minst eftersom allt fler inser fördelarna med att överföra mer volym från flexo till en digital plattform.

Thomas Macina på Durst
redaktionen@branschkoll.se

Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet

redaktionen@branschkoll.se

RDM förvärvar Eska

redaktionen@branschkoll.se

117 miljoner till forskning för att bredda användbarheten av fiberbaserade material

Neopulp ska hjälpa företag som ABB, Holmen, More Research, Rottneros och Stora Enso att bredda användbarheten av fiberbaserade material.

Nu tar Mittuniversitetet ett nytt steg för att fördjupa förståelsen av industrins processer i en ambitiös forskningsprofil. Bland partnerföretagen finns ABB, Holmen, IPCO, More Research, Rottneros, Stora Enso och Valmet.

Resurseffektiva tillverkningsprocesser och biomaterial från skogen är ett prioriterat forskningsområde vid Mittuniversitetet där forskarna samarbetar med bland andra skogsindustrin.

Forskargruppen inom NeoPulp, från vänster högst upp: Birgitta Engberg, Kaarlo Niskanen, Amanda Mattsson, Per Engstrand, Olof Ferritsius. Från vänster nertill: Johan Persson, Gunilla Pettersson, Armando Cordova, Juha Fiskari, Magnus Norgren.

− Neopulp som gruppen heter kommer att hjälpa branschen att bredda användbarheten av fiberbaserade material, minska produktionsavtrycket och attrahera FoU-personal till industrin, säger Birgitta Engberg, docent vid Mittuniversitetet och en av de aktiva forskarna inom Neopulp i ett pressmeddelande.

− Vi på Holmen är övertygade om att skogsbaserade produkter kommer att ha en viktig roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle. Forskningen inom Neopulp kommer att vara en viktig del av detta arbete och vi ser fram emot att samarbeta med Mittuniversitetet, säger Christer Sandberg, R&D specialist Holmen Paper.

Forskargruppen Fibre Science and Communication Network (FSCN) vid Mittuniversitetet har en unik erfarenhet om fibrer och skogsindustrins processer och material som kommer att förstärkas med rekryteringar och utveckling av samarbeten och nätverk i Sverige och internationellt.

Neopulp finansieras av KK-stiftelsen, näringslivet och Mittuniversitetet som tillsammans satsar 117 miljoner kronor under åtta år.

redaktionen@branschkoll.se