Logga in

Affär inom mjukvara för marknadsföring – Norsk firma förvärvar svensk konkurrent

25 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Wärn, på Resolut Marketing och Gunnar Larsen på Brandmaster. (Bild: Brandmaster)

Brandmaster förvärvar samtliga aktier i svenska Resolut. Båda företagen säljer en mjukvara för MRM (marketing resource management) – en programvara för marknadsföring och varumärkeshantering.

Tillsammans uppges man ha 380 varumärken och totalt 440.000 användare över hela världen som använder de två mjukvarorna.

– Vi har bara sett toppen av isberget inom digitalisering och varumärkesautomatisering, eftersom marknadsförare traditionellt varit aningen försiktiga med att arbeta på ett processorienterat sätt. Men vi ser nu att just detta blir alltmer ett krav för en effektiv marknadsföring och kommunikation. Vi känner att vi är i framkanten av en våg, inte olik den vi såg när ERP-systemen blev vanliga på 90-talet, säger Gunnar Larsen som är vd på Brandmaster.

För varumärkesägare så ger båda företagens lösningarna kontroll på det egna varumärket, enhetlig kommunikation och administration av marknadsaktiviteter i olika kanaler. Det handlar också om effektiva arbetsprocesser och att minimera time-to-market

Genom förvärvet får Brandmasters ett eget kontor i USA och man skriver i ett meddelande att man stärker sin relation till kunder som Mercedes-Benz, BMW, Johnson & Johnson, Bridgestone, Equinor, Circle K och Yara International.

– Under 2019 ska vi vara väletablerade med egna bolag i UK och Tyskland, säger man i en kommentar.

Brandmaster och Resolut kommer tillsvidare att fortsätta sina respektive verksamheter precis som vanligt. Och man ser mycket positivt på framtiden.

– Det finns mängder av kända varumärken som ännu inte har upptäckt de kraftfulla och mycket fördelaktiga fördelarna med den här typen av produkter. Vi har därför en mycket stark tro på vår gemensamma framtid.

Resolut har 20 anställda, kontor i Stockholm och USA. 120 varumärken med totalt 90.000 anställda hanterar resurser för marknadsföring i Resoluts system.

Brandmaster har 60 anställda. Motsvarande siffror för Brandmaster är 260 varumärken och 350.000 användare över hela världen

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)