Logga in

Affär inom mjukvara för marknadsföring – Norsk firma förvärvar svensk konkurrent

25 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Wärn, på Resolut Marketing och Gunnar Larsen på Brandmaster. (Bild: Brandmaster)

Brandmaster förvärvar samtliga aktier i svenska Resolut. Båda företagen säljer en mjukvara för MRM (marketing resource management) – en programvara för marknadsföring och varumärkeshantering.

Tillsammans uppges man ha 380 varumärken och totalt 440.000 användare över hela världen som använder de två mjukvarorna.

– Vi har bara sett toppen av isberget inom digitalisering och varumärkesautomatisering, eftersom marknadsförare traditionellt varit aningen försiktiga med att arbeta på ett processorienterat sätt. Men vi ser nu att just detta blir alltmer ett krav för en effektiv marknadsföring och kommunikation. Vi känner att vi är i framkanten av en våg, inte olik den vi såg när ERP-systemen blev vanliga på 90-talet, säger Gunnar Larsen som är vd på Brandmaster.

För varumärkesägare så ger båda företagens lösningarna kontroll på det egna varumärket, enhetlig kommunikation och administration av marknadsaktiviteter i olika kanaler. Det handlar också om effektiva arbetsprocesser och att minimera time-to-market

Genom förvärvet får Brandmasters ett eget kontor i USA och man skriver i ett meddelande att man stärker sin relation till kunder som Mercedes-Benz, BMW, Johnson & Johnson, Bridgestone, Equinor, Circle K och Yara International.

– Under 2019 ska vi vara väletablerade med egna bolag i UK och Tyskland, säger man i en kommentar.

Brandmaster och Resolut kommer tillsvidare att fortsätta sina respektive verksamheter precis som vanligt. Och man ser mycket positivt på framtiden.

– Det finns mängder av kända varumärken som ännu inte har upptäckt de kraftfulla och mycket fördelaktiga fördelarna med den här typen av produkter. Vi har därför en mycket stark tro på vår gemensamma framtid.

Resolut har 20 anställda, kontor i Stockholm och USA. 120 varumärken med totalt 90.000 anställda hanterar resurser för marknadsföring i Resoluts system.

Brandmaster har 60 anställda. Motsvarande siffror för Brandmaster är 260 varumärken och 350.000 användare över hela världen

Magasin med unik printlösning för att uppmärksamma hudcancer

(Bilder från KK Instagram)

Tryckfärg som reagerar på solljus. (mer…)

Spreadshirt investerar 100 miljoner i ny print-kapacitet

Satsar på att sätta en ny standard i branschen för kvalitet och leveranstider – ”vi kommer aggressivt expandera vårt produktutbud”.

Skolfotokatalogen riskerar att dö GDPR-döden

Fotografer och tryckerier kan drabbas hårt.

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)