Logga in

Affär inom mjukvara för marknadsföring – Norsk firma förvärvar svensk konkurrent

25 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Wärn, på Resolut Marketing och Gunnar Larsen på Brandmaster. (Bild: Brandmaster)

Brandmaster förvärvar samtliga aktier i svenska Resolut. Båda företagen säljer en mjukvara för MRM (marketing resource management) – en programvara för marknadsföring och varumärkeshantering.

Tillsammans uppges man ha 380 varumärken och totalt 440.000 användare över hela världen som använder de två mjukvarorna.

– Vi har bara sett toppen av isberget inom digitalisering och varumärkesautomatisering, eftersom marknadsförare traditionellt varit aningen försiktiga med att arbeta på ett processorienterat sätt. Men vi ser nu att just detta blir alltmer ett krav för en effektiv marknadsföring och kommunikation. Vi känner att vi är i framkanten av en våg, inte olik den vi såg när ERP-systemen blev vanliga på 90-talet, säger Gunnar Larsen som är vd på Brandmaster.

För varumärkesägare så ger båda företagens lösningarna kontroll på det egna varumärket, enhetlig kommunikation och administration av marknadsaktiviteter i olika kanaler. Det handlar också om effektiva arbetsprocesser och att minimera time-to-market

Genom förvärvet får Brandmasters ett eget kontor i USA och man skriver i ett meddelande att man stärker sin relation till kunder som Mercedes-Benz, BMW, Johnson & Johnson, Bridgestone, Equinor, Circle K och Yara International.

– Under 2019 ska vi vara väletablerade med egna bolag i UK och Tyskland, säger man i en kommentar.

Brandmaster och Resolut kommer tillsvidare att fortsätta sina respektive verksamheter precis som vanligt. Och man ser mycket positivt på framtiden.

– Det finns mängder av kända varumärken som ännu inte har upptäckt de kraftfulla och mycket fördelaktiga fördelarna med den här typen av produkter. Vi har därför en mycket stark tro på vår gemensamma framtid.

Resolut har 20 anställda, kontor i Stockholm och USA. 120 varumärken med totalt 90.000 anställda hanterar resurser för marknadsföring i Resoluts system.

Brandmaster har 60 anställda. Motsvarande siffror för Brandmaster är 260 varumärken och 350.000 användare över hela världen

H-Tryck investerar i maskin för sugrör av papper

Sam Hansson med papperssugrör i handen tillsammans med Per och Per-Åke Hansson.

H-Tryck i Markaryd har varit i Kina och köpt en maskin för tillverkning av sugrör av vanligt papper. (mer…)

Implementerar packrobotar från CMC – ”en nedsläckt lagerlokal är målet”

Packning och distribution automatiseras med robotar.

Tar över vd-stolen i Taberg

(Bilder: TMG Tabergs)

Mattias Bjursell tar över tjänsten som vd för TMG Tabergs. (mer…)

Snabbväxande och mycket lönsamt svenkt tryckeri hoppar på affisch-tåget

Ännu en aktör satsar på att sälja affischer via e-handel – nu i format upp till 4 x 1,2 meter.

Bevarar dina minnen – Tapettryckare lanserar affisch-tjänst

Lanserar ny tjänst som trycker personliga och designade affischer.

Norges största tryckerikedja automatiserar försäljning och orderhantering med ny mjukvara

Camilla Mørstad, Allkopi Netprint.

Norska kedjan Allkopi Netprint, som ägs av Paragon Group, har tagit beslut om att investera i svenska beräknings- och orderhanteringsmotorn Arifiq.

Klippans Bokbinderi köper lokal kollega

Bröderna Nilsson säljer sitt bokbinderi till Bengt Ljungberg. (Bild: Press)

Bokbinderiet RST i Klippan, som specialiserat sig på bland annat wire-bindning och registerhuggning, blir en del av Klippans Bokbinderi.
(mer…)

Konsumtionen av plastpåsar minskar – följ utvecklingen här

Under 2018 använde den genomsnittlige svensken 102 plastbärkassar, vilket är 12 färre än 2017. Papper och tyg kommer att ersätta. 

Print Next sänder live – följ nätverksträffen på nätet

Joakim Jardenberg inleder Print Next 19. Totalt kommer 215 personer att vara med under dagen.

Följ årets största nätverksträff i grafiska branschen. 215 personer från Sverige och övriga Norden samlas i Stockholm. (mer…)