ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard
Rickard Yrjälä vd på M.E Produkter står framför padelbanorna som finns i företagets nya kontorsfastigheter i södra Stockholm. M.E Produkter

Det är den Stockholmsbaserade och NWP-anslutna återförsäljaren M.E Produkter som när de skulle byta kontor fick den smått genialiska idén att installera två padelbanor i anslutning till kontoret.

Branschkoll har pratat med bolagets vd och delägare Rickard Yrjälä som förklarar att man tidigt blev leverantör till Padel United som är en av de större aktörerna i padelsfären och det var så man fick upp ögonen för sporten.

– Vi hjälpte dem att stripa banor, ta fram personalkläder, skyltar och så vidare, berättar Rickard Yrjälä.

”Smälla in en bana för kunder och anställda”

padel11
Bild tagen från markhöjd, match pågår på en av banorna. Bild: M.E Produkter

Och när det var dags för M.E att flytta föddes idéen om att hitta en lokal där man skulle kunna få plats med en padelbana.

– M.E har funnits sedan 1990 och suttit i samma lokaler i Hägersten hela tiden, det har varit ett bra läge vid Essingeleden men lokalerna blev rätt nedslitna så vi började fundera på vart vi skulle sitta istället och när vi ändå skulle flytta tänkte vi att man kan väl försöka hitta en lokal där man kan smälla in en padelbana för kunder och anställda.

Lokalen man hittade ligger i Länna en bit utanför centrala Stockholm, där huserar man över 1.300 kvadratmeter för kontor, lager, utställning och så då padelbanorna. Från början var det kanske bara tänkt att bli en bana, men när man insåg att två skulle få plats uppstod ett ”varför inte?-ögonblick”.

– Det är bra takhöjd och allt vi behöver för kontor, lager och utställningsrum, ytan för de bitarna är ungefär samma som vi hade i våra förra lokaler, sen tillkommer då utrymmet för padeln, säger Rickard

Vår grej är inte att tjäna pengar på padel

produkt
Publiken består av skyltdockor, kastruller och mängder av annan produktmedia så kunderna kan stanna upp och fundera på vad de ska ge i personalgåva i år mellan bollarna. Bild: M.E Produkter

Padelhallen ligger alltså precis i anslutning till M.E Produkters kontor, du tar fem steg sen är du där och det har blivit lite av en succé. En lagom hemlig och undangömd padeldiamant som blivit en åtråvärd plats för Stockholms padelfantaster, något som genererar nya kunder förklarar Rickard.

– Vår grej är inte att tjäna pengar på padel utan det här är exklusivt för kunder och närmaste nätverk, vi finns på Matchi men det är endast våra medlemmar som kan boka tider via appen. De som har tillgång och kan spela är lite stolta och tycker det är lite häftigt, och så tar de med sig sina nätverk som också vill bli kunder hos oss så att de får tillgång till banorna. Så kunderna hänger på vår arbetsplats kan man säga och det är ju ganska trevligt, säger Rickard och fortsätter:

Annons

– Sen vill vi självklart ha beläggning på banorna för vi har mycket högre hyra nu på grund av banorna, så vi har sålt lite kontrakt-tider. Och så börjar få in lite företagsevent på dagtid, det passar bra för 8-16 personer så kan man köra lite turnering och ha dra några presentationer. Sen gör det inget om vi får sälja lite kläder till eventet också.

Vidare berättar Rickard att de anställda på M.E har en stående friskvårdstid på onsdagar på banan och så är det ett gäng i personalen som brukar köra tidigt på fredagar också.

I videon nedan kan du se hur Rickard går från kontoret ut till padelhallen med några raska steg.

Anställt ny försäljningschef och gått in i en tillväxtfas

Rickard berättar att M.E varit ganska anonyma tidigare trots en omsättning på omkring 20 miljoner. Men att man under 2020 beslutade sig för att man skulle gå in en mer aktiv tillväxtfast, bland annat valde man då att gå med i New Wave Profile och började jobba mer aktivt med sociala medier.

Och så har man precis anställt en ny försäljningschef Patrik Tjernberg som är helt ny i branschen och kommer från fordonsindustrin. Rickard som själv jobbade i IT-branschen innan han halkade in i profilbranschen säger att det känns ”skitbra” med den nya försäljningschefen.

– Det känns skitbra att ha med Patrik, han började hos oss 2 maj och nu är vi nio anställda. Jag är en av tre delägare och på pappret är jag vd men jag jobbar mycket med försäljning också. Tanken med Patrik är att han ska ta tag i försäljning och personalen och jag ska fortsätta hitta nya kunder och utveckla bolaget, förklarar Rickard.

”Jäkligt glad att vi hade workwear i portföljen när pandemin kom”

Rickards IT-kunskaper kommer väl till pass när det kommer till kundunika webbshoppar, något som man arbetar mycket med, framförallt när det kommer till arbetsläder förklara han.

– Vår filosofi är att man inte ska springa runt i yrkesbutiker och prova kläder på arbetstid, utan hos oss beställer kunderna digitalt och så kör vi ut grejerna till arbetsplatsen eller kontoret. Vi har eget lager och en väl fungerade logistik med färdiga produkter redo att skickas. Så vi försöker addera något mer än bara rena produkter, framförallt då när det kommer till arbetskläder, säger Rickard Yrjälä, vd på M.E Produkter och fortsätter avslutningsvis:

– Jag är jäkligt glad att vi hade workwear i portföljen när pandemin kom, det rullade på som vanligt medan event-produkter stod helt stilla. Vi klarade oss igenom pandemin med arbetskläder och genom att hitta lite udda produkter som gick bra.

Annons

Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

BF KK 1800
Ämnen i artikeln: Brandfactory

Stora skatteskulder och 150 underleverantörer drabbade.

Ämnen i artikeln: Brandfactory
redaktionen@branschkoll.se
Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons