Adobes nya Photoshop-appar gör surfplattan till ett arbetsredskap för kreatörer

Pressmeddelande 2011-04-11

Nya utvecklingsverktygen Adobe Photoshop Touch SDK gör det enkelt att skapa interaktiva appar för surfplattor som kommunicerar direkt med Photoshop CS5.

Adobe släpper tre nya appar som låter iPad-användare samverka med bildredigeringsprogrammet Adobe Photoshop CS5. De nya apparna är byggda med hjälp av Photoshop Touch Software Development Kit (SDK), ett nytt paket med utvecklingsverktyg som nu blir fritt tillgängligt och som gör det möjligt att förena den spännande interaktiva upplevelsen hos en surfplatta med kraften och precisionen i Photoshop. De nya komplementen till Photoshop lanseras i samband med den nya produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 (se separat pressmeddelande). Photoshop CS5 och Photoshop CS5 Extended öppnar nu dörren för att låta appar för Android, Blackberry och iOS styra och samverka med Photoshop på skrivbordet.

Med hjälp av Touch SDK har Adobe inledningsvis tagit fram tre egna appar som kompletterar Photoshop CS5 för Apple iPad: Adobe Color Lava for Photoshop, Adobe Eazel for Photoshop och Adobe Nav for Photoshop. Dessa appar har skapats för att hjälpa användaren att skapa anpassade färgrutor, att rita, samt att styra populära Photoshop-verktyg med en surfplatta.

– Våra undersökningar visar att surfplattor är vanligare bland kreatörer än i någon annan användargrupp. Vi har fått tydliga besked om att de vill använda sina plattor för att arbeta med Photoshop, det verktyg som de har allra störst nytta av i jobbet. Apparna som vi presenterar nu ger några exempel på hur surfplattor kan samverka med Photoshop och under de kommande månaderna vet vi att den stora gruppen med aktiva Photoshop-utvecklare kommer med massor av nya innovativa appar som ytterligare förstärker kopplingen mellan surfplattor och professionellt kreativt arbete, säger Mariah Andén, Marketing Manager Creative Suite på Adobe Systems Nordic.

Photoshop Touch SDK främjar app-utveckling för kreatörer

Adobe har till att börja med utvecklat tre appar som kompletterar Photoshop CS5: Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav. Genom Adobe Color Lava kan man använda fingrarna för att blanda färger på sin iPad och skapa anpassade färgpaletter som kan skickas tillbaka till Photoshop. Med Adobe Eazel, som bygger på avancerad teknik för ritning, kan en digital konstnär skapa realistiska målningar med fingertopparna, och få nya möjligheter att låta ”våta” respektive ”torra” färger att samverka i ett motiv. Dessa målningar kan föras över direkt till Photoshop CS5 för vidare bearbetning. Adobe Nav skapar ett mer effektivt arbetsflöde genom att låta användaren välja och styra Photoshop-verktyg med hjälp av sin iPad. Verktygsfält kan skräddarsys, upp till 200 öppna Photoshop-filer kan presenteras och zoomas, och nya filer kan enkelt skapas. Alla de tre apparna utnyttjar iPad-plattans pekskärm för att skapa en direkt och livlig användarupplevelse.

De första apparna är avsedda för Apple iPad och iOS, men Adobe Touch SDK kan lika gärna användas för utveckling av appar för andra typer av enheter, bland annat Android och BlackBerry.

Med Touch SDK får utvecklare tillgång till en stor del av funktionerna i Photoshop vilket ger dem möjlighet att skapa nya innovativa appar liksom att bygga ut befintliga appar med nya funktioner. Adobe samarbetar redan med ett antal utvecklare för att ge Photoshop-användare nya banbrytande möjligheter att på olika sätt utnyttja surfplattor och andra mobila enheter för professionellt kreativt arbete.

Pris och leverans

Adobe tillhandahåller kostnadsfritt Photoshop Touch SDK för Windows och Mac OS genom Adobe Application Manager på http://www.adobe.com/devnet/photoshop. Användare som redan har Photoshop CS5 kan kostnadsfritt få del av de nya möjligheterna att utnyttja mobil-appar genom att ladda ned och installera en patch från Adobe.com eller genom Adobe Application Manager, vilket finns tillgängligt från den 3 maj. Photoshop-apparna Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav blir också tillgängliga den
3 maj på iTunes App Store. Priset är 3,99 Euro för Adobe Color Lava, 2,39 Euro för Adobe Eazel och 1,59 Euro för Adobe Nav.

Mer information finns på www.photoshop.com, där det också går att anmäla sitt intresse och få meddelande om när apparna finns tillgängliga.

Adobe Photoshop CS5 och CS5 Extended säljs genom Adobes återförsäljare och på nätet via Adobe Store på www.adobe.com/store. Uppskattat marknadspris för Adobe Photoshop CS5 är 8460 krono för svensk version (6860 kronor för engelsk version) och för Photoshop CS5 Extended 11 940 kronor i svensk version (9994 kronor för engelsk version). Utbildningslicenser enligt en särskild prislista finns tillgängliga för elever, lärare och skolor.

I samband med lanseringen av produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 erbjuder Adobe nu också en flexibel lösning för prenumerationer. Med denna prismodell får användaren tillgång till Adobe Photoshop från endast 380 kronor per månad. Mer information om prenumerationer finns på: http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/buying-guide.displayTab2.html.

Alla prisuppgifter ovan anges exklusive moms.

Mer information om funktioner, uppgraderingsvillkor och priser finns på: www.adobe.com/go/photoshop. Det finns också användargrupper för Photoshop på Facebook (www.facebook.com/photoshop) och Twitter (http://twitter.com/photoshop).

 

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons