Adobes nya Photoshop-appar gör surfplattan till ett arbetsredskap för kreatörer

Pressmeddelande 2011-04-11

Nya utvecklingsverktygen Adobe Photoshop Touch SDK gör det enkelt att skapa interaktiva appar för surfplattor som kommunicerar direkt med Photoshop CS5.

Adobe släpper tre nya appar som låter iPad-användare samverka med bildredigeringsprogrammet Adobe Photoshop CS5. De nya apparna är byggda med hjälp av Photoshop Touch Software Development Kit (SDK), ett nytt paket med utvecklingsverktyg som nu blir fritt tillgängligt och som gör det möjligt att förena den spännande interaktiva upplevelsen hos en surfplatta med kraften och precisionen i Photoshop. De nya komplementen till Photoshop lanseras i samband med den nya produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 (se separat pressmeddelande). Photoshop CS5 och Photoshop CS5 Extended öppnar nu dörren för att låta appar för Android, Blackberry och iOS styra och samverka med Photoshop på skrivbordet.

Med hjälp av Touch SDK har Adobe inledningsvis tagit fram tre egna appar som kompletterar Photoshop CS5 för Apple iPad: Adobe Color Lava for Photoshop, Adobe Eazel for Photoshop och Adobe Nav for Photoshop. Dessa appar har skapats för att hjälpa användaren att skapa anpassade färgrutor, att rita, samt att styra populära Photoshop-verktyg med en surfplatta.

– Våra undersökningar visar att surfplattor är vanligare bland kreatörer än i någon annan användargrupp. Vi har fått tydliga besked om att de vill använda sina plattor för att arbeta med Photoshop, det verktyg som de har allra störst nytta av i jobbet. Apparna som vi presenterar nu ger några exempel på hur surfplattor kan samverka med Photoshop och under de kommande månaderna vet vi att den stora gruppen med aktiva Photoshop-utvecklare kommer med massor av nya innovativa appar som ytterligare förstärker kopplingen mellan surfplattor och professionellt kreativt arbete, säger Mariah Andén, Marketing Manager Creative Suite på Adobe Systems Nordic.

Photoshop Touch SDK främjar app-utveckling för kreatörer

Adobe har till att börja med utvecklat tre appar som kompletterar Photoshop CS5: Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav. Genom Adobe Color Lava kan man använda fingrarna för att blanda färger på sin iPad och skapa anpassade färgpaletter som kan skickas tillbaka till Photoshop. Med Adobe Eazel, som bygger på avancerad teknik för ritning, kan en digital konstnär skapa realistiska målningar med fingertopparna, och få nya möjligheter att låta ”våta” respektive ”torra” färger att samverka i ett motiv. Dessa målningar kan föras över direkt till Photoshop CS5 för vidare bearbetning. Adobe Nav skapar ett mer effektivt arbetsflöde genom att låta användaren välja och styra Photoshop-verktyg med hjälp av sin iPad. Verktygsfält kan skräddarsys, upp till 200 öppna Photoshop-filer kan presenteras och zoomas, och nya filer kan enkelt skapas. Alla de tre apparna utnyttjar iPad-plattans pekskärm för att skapa en direkt och livlig användarupplevelse.

De första apparna är avsedda för Apple iPad och iOS, men Adobe Touch SDK kan lika gärna användas för utveckling av appar för andra typer av enheter, bland annat Android och BlackBerry.

Med Touch SDK får utvecklare tillgång till en stor del av funktionerna i Photoshop vilket ger dem möjlighet att skapa nya innovativa appar liksom att bygga ut befintliga appar med nya funktioner. Adobe samarbetar redan med ett antal utvecklare för att ge Photoshop-användare nya banbrytande möjligheter att på olika sätt utnyttja surfplattor och andra mobila enheter för professionellt kreativt arbete.

Pris och leverans

Adobe tillhandahåller kostnadsfritt Photoshop Touch SDK för Windows och Mac OS genom Adobe Application Manager på http://www.adobe.com/devnet/photoshop. Användare som redan har Photoshop CS5 kan kostnadsfritt få del av de nya möjligheterna att utnyttja mobil-appar genom att ladda ned och installera en patch från Adobe.com eller genom Adobe Application Manager, vilket finns tillgängligt från den 3 maj. Photoshop-apparna Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav blir också tillgängliga den
3 maj på iTunes App Store. Priset är 3,99 Euro för Adobe Color Lava, 2,39 Euro för Adobe Eazel och 1,59 Euro för Adobe Nav.

Mer information finns på www.photoshop.com, där det också går att anmäla sitt intresse och få meddelande om när apparna finns tillgängliga.

Adobe Photoshop CS5 och CS5 Extended säljs genom Adobes återförsäljare och på nätet via Adobe Store på www.adobe.com/store. Uppskattat marknadspris för Adobe Photoshop CS5 är 8460 krono för svensk version (6860 kronor för engelsk version) och för Photoshop CS5 Extended 11 940 kronor i svensk version (9994 kronor för engelsk version). Utbildningslicenser enligt en särskild prislista finns tillgängliga för elever, lärare och skolor.

I samband med lanseringen av produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 erbjuder Adobe nu också en flexibel lösning för prenumerationer. Med denna prismodell får användaren tillgång till Adobe Photoshop från endast 380 kronor per månad. Mer information om prenumerationer finns på: http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/buying-guide.displayTab2.html.

Alla prisuppgifter ovan anges exklusive moms.

Mer information om funktioner, uppgraderingsvillkor och priser finns på: www.adobe.com/go/photoshop. Det finns också användargrupper för Photoshop på Facebook (www.facebook.com/photoshop) och Twitter (http://twitter.com/photoshop).

 

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons