Adobes nya Photoshop-appar gör surfplattan till ett arbetsredskap för kreatörer

Pressmeddelande 2011-04-11

Nya utvecklingsverktygen Adobe Photoshop Touch SDK gör det enkelt att skapa interaktiva appar för surfplattor som kommunicerar direkt med Photoshop CS5.

Adobe släpper tre nya appar som låter iPad-användare samverka med bildredigeringsprogrammet Adobe Photoshop CS5. De nya apparna är byggda med hjälp av Photoshop Touch Software Development Kit (SDK), ett nytt paket med utvecklingsverktyg som nu blir fritt tillgängligt och som gör det möjligt att förena den spännande interaktiva upplevelsen hos en surfplatta med kraften och precisionen i Photoshop. De nya komplementen till Photoshop lanseras i samband med den nya produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 (se separat pressmeddelande). Photoshop CS5 och Photoshop CS5 Extended öppnar nu dörren för att låta appar för Android, Blackberry och iOS styra och samverka med Photoshop på skrivbordet.

Med hjälp av Touch SDK har Adobe inledningsvis tagit fram tre egna appar som kompletterar Photoshop CS5 för Apple iPad: Adobe Color Lava for Photoshop, Adobe Eazel for Photoshop och Adobe Nav for Photoshop. Dessa appar har skapats för att hjälpa användaren att skapa anpassade färgrutor, att rita, samt att styra populära Photoshop-verktyg med en surfplatta.

– Våra undersökningar visar att surfplattor är vanligare bland kreatörer än i någon annan användargrupp. Vi har fått tydliga besked om att de vill använda sina plattor för att arbeta med Photoshop, det verktyg som de har allra störst nytta av i jobbet. Apparna som vi presenterar nu ger några exempel på hur surfplattor kan samverka med Photoshop och under de kommande månaderna vet vi att den stora gruppen med aktiva Photoshop-utvecklare kommer med massor av nya innovativa appar som ytterligare förstärker kopplingen mellan surfplattor och professionellt kreativt arbete, säger Mariah Andén, Marketing Manager Creative Suite på Adobe Systems Nordic.

Photoshop Touch SDK främjar app-utveckling för kreatörer

Adobe har till att börja med utvecklat tre appar som kompletterar Photoshop CS5: Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav. Genom Adobe Color Lava kan man använda fingrarna för att blanda färger på sin iPad och skapa anpassade färgpaletter som kan skickas tillbaka till Photoshop. Med Adobe Eazel, som bygger på avancerad teknik för ritning, kan en digital konstnär skapa realistiska målningar med fingertopparna, och få nya möjligheter att låta ”våta” respektive ”torra” färger att samverka i ett motiv. Dessa målningar kan föras över direkt till Photoshop CS5 för vidare bearbetning. Adobe Nav skapar ett mer effektivt arbetsflöde genom att låta användaren välja och styra Photoshop-verktyg med hjälp av sin iPad. Verktygsfält kan skräddarsys, upp till 200 öppna Photoshop-filer kan presenteras och zoomas, och nya filer kan enkelt skapas. Alla de tre apparna utnyttjar iPad-plattans pekskärm för att skapa en direkt och livlig användarupplevelse.

De första apparna är avsedda för Apple iPad och iOS, men Adobe Touch SDK kan lika gärna användas för utveckling av appar för andra typer av enheter, bland annat Android och BlackBerry.

Med Touch SDK får utvecklare tillgång till en stor del av funktionerna i Photoshop vilket ger dem möjlighet att skapa nya innovativa appar liksom att bygga ut befintliga appar med nya funktioner. Adobe samarbetar redan med ett antal utvecklare för att ge Photoshop-användare nya banbrytande möjligheter att på olika sätt utnyttja surfplattor och andra mobila enheter för professionellt kreativt arbete.

Pris och leverans

Adobe tillhandahåller kostnadsfritt Photoshop Touch SDK för Windows och Mac OS genom Adobe Application Manager på http://www.adobe.com/devnet/photoshop. Användare som redan har Photoshop CS5 kan kostnadsfritt få del av de nya möjligheterna att utnyttja mobil-appar genom att ladda ned och installera en patch från Adobe.com eller genom Adobe Application Manager, vilket finns tillgängligt från den 3 maj. Photoshop-apparna Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav blir också tillgängliga den
3 maj på iTunes App Store. Priset är 3,99 Euro för Adobe Color Lava, 2,39 Euro för Adobe Eazel och 1,59 Euro för Adobe Nav.

Mer information finns på www.photoshop.com, där det också går att anmäla sitt intresse och få meddelande om när apparna finns tillgängliga.

Adobe Photoshop CS5 och CS5 Extended säljs genom Adobes återförsäljare och på nätet via Adobe Store på www.adobe.com/store. Uppskattat marknadspris för Adobe Photoshop CS5 är 8460 krono för svensk version (6860 kronor för engelsk version) och för Photoshop CS5 Extended 11 940 kronor i svensk version (9994 kronor för engelsk version). Utbildningslicenser enligt en särskild prislista finns tillgängliga för elever, lärare och skolor.

I samband med lanseringen av produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 erbjuder Adobe nu också en flexibel lösning för prenumerationer. Med denna prismodell får användaren tillgång till Adobe Photoshop från endast 380 kronor per månad. Mer information om prenumerationer finns på: http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/buying-guide.displayTab2.html.

Alla prisuppgifter ovan anges exklusive moms.

Mer information om funktioner, uppgraderingsvillkor och priser finns på: www.adobe.com/go/photoshop. Det finns också användargrupper för Photoshop på Facebook (www.facebook.com/photoshop) och Twitter (http://twitter.com/photoshop).

 

KLART: Ikea bakom ny förpackningsutbildning i Älmhult

Ämnen i artikeln: Ikea

Älmhult Kommun startar en ny förpackningsutbildning med Ikea som initiativtagare. ”Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan”

Älmhult Kommun, och speciellt utbildningschef Roger Johansson, fick i dagarna ett glädjande besked. Förpackningsingenjörsutbildningen, som man sökte för andra gången under förra året, har fått godkänt av Myndigheten för Yrkeshögskola.

Utbildningen är på två år och den som genomgår utbilsningen får en yrkeshögskoleexamen som Förpackningsingenjör. Antal platser är tjugo per år och man har fått beviljat tre starter – totalt 60 personer.

Några av de företag och organisationer som varit med och tagit fram utbildningen är Frontpac, Smurfit Kappa, IKEA, Boxon och Volvo Cars.

Roger Johansson på Älmhult Kommun berätta om den nya YH-utbildning:

– Vi har fått 20 utbildningsplatser finansierade av Myndigheten för Yrkeshögskola och vi funderar till och med på att göra ett överintag på ett par elever. Vi planerar att starta upp i månadsskiftet augusti/september i år.

För kommunen är det många positiva effekter.

– Det allra viktigaste är att vi kan vara delaktiga i företagens kompetensförsörjning. Vi tror att vi har tagit fram en utbildning som fyller många behov inom branschen. Det andra vi ser är att Älmhult får en plats på utbildningskartan. Vi är en starkt växande kommun och tror att det ytterligare kan bidra till att stärka attraktiviteten.

Ikea tog initiativet – ”förpackningar ligger oss varmt om hjärtat”

Det är Ikea som initierat utbildningen.

– Många förknippar IKEA med platta paket och förpackningar ligger oss varmt om hjärtat. Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan och kunskap om att skapa förpackningslösningar som är optimerade utifrån kedjans alla delar. För oss är det kritiskt för att fortsätta utveckla verksamheten. Vi är därför oerhört glada över möjligheten att göra den här långsiktiga investeringen i samarbete med kommunen och andra aktörer från näringslivet, kommenterar Ola Knutsson, Packaging Solution Engineer Leader på IKEA of Sweden på almhult.se.

Söker utbildningsledare

Just nu är man i full gång med att rekrytera en utbildningsledare, som ska vara ansvarig för genomförandet av utbildningen.

– Vi har fått stort gensvar från näringslivet och håller på att formera en ledningsgrupp. När utbildningsledaren är på plats börjar också arbetet med att marknadsföra utbildningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi redan nu, den 24:e januari, har fått in en ansökan från en som vill gå utbildningen, avslutar Roger Johansson.

Ämnen i artikeln: Ikea
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsbruk planerar för att tillfälligt kunna göra produktionsuppehåll

Ämnen i artikeln: Priset på papper

Om marknadsläget kräver det.

Ämnen i artikeln: Priset på papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Missa inte att tävla med dina etiketter – sista anmälningsdag är 16 februari

Ämnen i artikeln: Etikett

Det närmar sig slutet på anmälningstiden för den som vill vara med och försvara den svenska etikettäran och anmäla sig till årets Finat Label Competition.

Sista dag för inlämnande av bidrag är den 16:e februari.

Regler och kategorier i den 43:e omgången av tävlingen kan laddas ned på organisationens sajt.

Stort lycka till säger vi, och vi ser fram emot att få intervjua några svenska vinnare så snart juryn gjort sitt jobb.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H-Tryck har investerat sju miljoner till i sina muggar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Valio fäster korken i kartongen enligt nya EU-direktivet

I juli 2024 måste alla plastkorkar sitta fast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lobbyist för bioplastorganisation

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ISO släpper riktlinjer för arbetet mot netto-nollutsläpp

Skapar en gemensam bas för arbetet med att minska utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls köper tyskt tryckeri

Ämnen i artikeln: Etikett

Nordvalls Etikett förvärvar tyska Kölle Etiketten GmbH och tog över ägandeskapet i början av 2023.

Nordvalls äger sedan år 2021 engelska Watermill Press och etablerar därmed sin andra produktionsenhet utanför Sverige.

Kölle Etiketten GmbH, beläget i Esslingen, i regionen Stuttgart, tillverkar förutom självhäftande
etiketter även flexibla förpackningar som tepåseetiketter med tillhörande taggar. Det familjeägda tryckeriet startades år 1884 och drivs idag av fjärde generationen Kölle.

Genom förvärvet blir Kölle med 36 anställda ett helägt dotterbolag till Nordvalls.

– Nordvalls har som mål att växa med lönsamhet och Kölle är ett bra komplement till våra befintliga tryckerier i Sjöbo, Bjuv, Nässjö och Bradford. Vi ser fram emot samarbetet mellan våra företag och de möjligheter vår nya bredare produktportfölj kan erbjuda, säger Nordvalls vd Patrik Jenemark i ett pressmeddelande.

– Vi är glada över att bli en del av Nordvalls med deras entreprenörsdrivna och långsiktiga ägare, Possehl Identification Solutions. Tillsammans med en stark ägare har vi möjlighet att vidareutveckla företaget i Esslingen långsiktigt, vilket är en trygghet för våra anställda och kunder, säger Philipp Kölle, vd på Kölle Etiketten, som även fortsättningsvis kommer att vara detta.

Förvärvet av Kölle ger Nordvalls förutom en förstärkt närvaro på tyska marknaden även en bredare och starkare produktportfölj. Förvärvet blir Nordvalls tredje förvärv sedan år 2020.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail köper ytterligare en svensk byrå

Ämnen i artikeln: Intermail
Ämnen i artikeln: Intermail
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör med filial i Sverige startar om med ny partner

Produktion i Polen. ”Det är utveckling framför avveckling”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons