Adobes nya Photoshop-appar gör surfplattan till ett arbetsredskap för kreatörer

Pressmeddelande 2011-04-11

Nya utvecklingsverktygen Adobe Photoshop Touch SDK gör det enkelt att skapa interaktiva appar för surfplattor som kommunicerar direkt med Photoshop CS5.

Adobe släpper tre nya appar som låter iPad-användare samverka med bildredigeringsprogrammet Adobe Photoshop CS5. De nya apparna är byggda med hjälp av Photoshop Touch Software Development Kit (SDK), ett nytt paket med utvecklingsverktyg som nu blir fritt tillgängligt och som gör det möjligt att förena den spännande interaktiva upplevelsen hos en surfplatta med kraften och precisionen i Photoshop. De nya komplementen till Photoshop lanseras i samband med den nya produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 (se separat pressmeddelande). Photoshop CS5 och Photoshop CS5 Extended öppnar nu dörren för att låta appar för Android, Blackberry och iOS styra och samverka med Photoshop på skrivbordet.

Med hjälp av Touch SDK har Adobe inledningsvis tagit fram tre egna appar som kompletterar Photoshop CS5 för Apple iPad: Adobe Color Lava for Photoshop, Adobe Eazel for Photoshop och Adobe Nav for Photoshop. Dessa appar har skapats för att hjälpa användaren att skapa anpassade färgrutor, att rita, samt att styra populära Photoshop-verktyg med en surfplatta.

– Våra undersökningar visar att surfplattor är vanligare bland kreatörer än i någon annan användargrupp. Vi har fått tydliga besked om att de vill använda sina plattor för att arbeta med Photoshop, det verktyg som de har allra störst nytta av i jobbet. Apparna som vi presenterar nu ger några exempel på hur surfplattor kan samverka med Photoshop och under de kommande månaderna vet vi att den stora gruppen med aktiva Photoshop-utvecklare kommer med massor av nya innovativa appar som ytterligare förstärker kopplingen mellan surfplattor och professionellt kreativt arbete, säger Mariah Andén, Marketing Manager Creative Suite på Adobe Systems Nordic.

Photoshop Touch SDK främjar app-utveckling för kreatörer

Adobe har till att börja med utvecklat tre appar som kompletterar Photoshop CS5: Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav. Genom Adobe Color Lava kan man använda fingrarna för att blanda färger på sin iPad och skapa anpassade färgpaletter som kan skickas tillbaka till Photoshop. Med Adobe Eazel, som bygger på avancerad teknik för ritning, kan en digital konstnär skapa realistiska målningar med fingertopparna, och få nya möjligheter att låta ”våta” respektive ”torra” färger att samverka i ett motiv. Dessa målningar kan föras över direkt till Photoshop CS5 för vidare bearbetning. Adobe Nav skapar ett mer effektivt arbetsflöde genom att låta användaren välja och styra Photoshop-verktyg med hjälp av sin iPad. Verktygsfält kan skräddarsys, upp till 200 öppna Photoshop-filer kan presenteras och zoomas, och nya filer kan enkelt skapas. Alla de tre apparna utnyttjar iPad-plattans pekskärm för att skapa en direkt och livlig användarupplevelse.

De första apparna är avsedda för Apple iPad och iOS, men Adobe Touch SDK kan lika gärna användas för utveckling av appar för andra typer av enheter, bland annat Android och BlackBerry.

Med Touch SDK får utvecklare tillgång till en stor del av funktionerna i Photoshop vilket ger dem möjlighet att skapa nya innovativa appar liksom att bygga ut befintliga appar med nya funktioner. Adobe samarbetar redan med ett antal utvecklare för att ge Photoshop-användare nya banbrytande möjligheter att på olika sätt utnyttja surfplattor och andra mobila enheter för professionellt kreativt arbete.

Pris och leverans

Adobe tillhandahåller kostnadsfritt Photoshop Touch SDK för Windows och Mac OS genom Adobe Application Manager på http://www.adobe.com/devnet/photoshop. Användare som redan har Photoshop CS5 kan kostnadsfritt få del av de nya möjligheterna att utnyttja mobil-appar genom att ladda ned och installera en patch från Adobe.com eller genom Adobe Application Manager, vilket finns tillgängligt från den 3 maj. Photoshop-apparna Adobe Color Lava, Adobe Eazel och Adobe Nav blir också tillgängliga den
3 maj på iTunes App Store. Priset är 3,99 Euro för Adobe Color Lava, 2,39 Euro för Adobe Eazel och 1,59 Euro för Adobe Nav.

Mer information finns på www.photoshop.com, där det också går att anmäla sitt intresse och få meddelande om när apparna finns tillgängliga.

Adobe Photoshop CS5 och CS5 Extended säljs genom Adobes återförsäljare och på nätet via Adobe Store på www.adobe.com/store. Uppskattat marknadspris för Adobe Photoshop CS5 är 8460 krono för svensk version (6860 kronor för engelsk version) och för Photoshop CS5 Extended 11 940 kronor i svensk version (9994 kronor för engelsk version). Utbildningslicenser enligt en särskild prislista finns tillgängliga för elever, lärare och skolor.

I samband med lanseringen av produktfamiljen Adobe Creative Suite 5.5 erbjuder Adobe nu också en flexibel lösning för prenumerationer. Med denna prismodell får användaren tillgång till Adobe Photoshop från endast 380 kronor per månad. Mer information om prenumerationer finns på: http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/buying-guide.displayTab2.html.

Alla prisuppgifter ovan anges exklusive moms.

Mer information om funktioner, uppgraderingsvillkor och priser finns på: www.adobe.com/go/photoshop. Det finns också användargrupper för Photoshop på Facebook (www.facebook.com/photoshop) och Twitter (http://twitter.com/photoshop).

 

Två digitalinvesteringar i Norge

Visutech har sålt sin första Kyocera inkjet som går till ett icke namngivet interntryckeri i Norge. Installationen ska ske under juni månad.

Pressen ska utrustas med en extra feeder, stacker och bookletmaker samt en inline trimmer och fyrkantsrygg från SDD. Kunden har också valt Kyoceras större bläcksystem med 3 liters bläck för att kunna komma åt ännu lägre körkostnader, säger Visutech i ett pressmeddelande.

Oslotryckeri köper Indigo

Samtidigt meddelar Visutech att man också har sålt en HP Indigo i Norge.

Det är Oslo digitaltrykk i centrala Oslo som satsar vidare med HP Indigo. De har sedan tidigare en HP Indigo 5500 och nu byter man den mot en HP Indigo 7800.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu måste trycksaksköparna ha längre framförhållning

Artikel i Sveriges alla dagstidningar om utmaningarna i tryckeribranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu finns äntligen skjortor anpassade efter kvinnor – ”En idé som legat och gnagt i 10 år”

Det är bara någon månad sedan den första leveransen med rykande färska skjortor helt anpassade för kvinnor landade hosCamilla Slinga och hennes nystartade företag Beyondfit.

Idén är enkel, ändå har den inte gjorts tidigare, snygga skjortor som radierar business och rymmer en byst!

– Jag har haft skjorta på mig i 30 år och det var alltid samma problem jag fick köpa 4-5 storlekar för stora skjortor och det blev alltid en glipa mellan knapparna över bysten och då är jag inte på något sätt storbystad, säger Camilla och fortsätter:

– Vi startade Beyondfit i september 2021 men det är en idé som legat och gnagt i tio år kan man säga och nu var det dags att ta tag i det. Skjortan har vi utvecklat under ett års tid och jag har tagit hjälp både från branschen och från en jätteduktig sömmerska. Det är förfärligt att det inte funnits mer kläder anpassade efter kvinnor, sen vill inte alla kvinnor ha en skjorta, men alla ska åtminstone ha det valet.

Med ’vi’ menar Camilla, hennes man och två söner som hjälper till när och där det behövs, men det är hon som jobbar heltid på företaget och är runt och träffar alla kunderna.

Med en ingenjörs precision – 60 graders tvätt, 3 procent stretch, OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa

Camilla som är maskiningenjör i botten säger att hon brinner för det praktiska, själva funktionen och planen just nu är en skjorta, tre färger (vit, svart och blå) och fullt fokus på funktion, funktion, funktion. När man är i mål kommer man kunna erbjuda skjortan i 42 olika storlekar.

Camilla berättar att hon pratade med Felestads vd Linda Rosberg innan hon drog igång och frågade henne vad det är profilbranschen vill ha.

– Linda svarade att i de bästa av världar vill vi ha 60 graders tvätt, 3 procent stretch OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa, så jag lyckades hitta ett tyg med precis de kriterierna, och så har vi vår tillverkning i Litauen, förklarar Camilla och fortsätter:

– När jag inte har tidigare branscherfarenhet och dessutom vill slå mig in som en ny aktör kändes det viktigt att få allt rätt från början och det känns det som vi har lyckats med. Jag har fått ett helt magiskt bemötande av branschen, även om det inte blivit några större ordrar ännu så är alla så glada när jag besöker dem.

”De mest fantastiska är att se blicken i deras ögon när de knäpper skjortan”

Feedbacken har varit magisk säger du, berätta om något speciellt ögonblick?

– De mest fantastiska är blicken i ögonen när man är ute hos en företag i branschen och någon i personalen tar på sig en skjorta och börjar knäppa och när de kommer till bysten så går allt att knäppa utan att man måste krångla eller dra ihop. Allt får plats och är format på rätt sätt och när man då ser glädjen och förvåningen i deras ögon, det är det bästa!

Ligger med hos Unitedprofile

Beoyndfits skjortor finns nu också hos Unitedprofile där alla ansluta återförsäljare kan hitta dem.

– Jag hörde talas om Unitedprofile tack vare mina kunder som berättade att det var enklaste sättet för mig att få volym på min försäljning. Klart det är en del pengar för oss i början att ligga med där, eftersom man gärna vill lägga pengarna på utveckling och bygga upp lager. Men jag är helt säker på att det kommer generera pengar i det långa loppet. När man får kontakt med kunder känns det inte som att man är ute och kränger utan som att man hjälper dem lösa ett problem som funnits länge.

Tala om för era kunder att den här möjligheten finns nu

I augusti ska du ställa ut på Nordic Profile Fair, vad hoppas du det ska leda till?

– Jag hoppas så många som möjligt kommer förbi mig, säger hej och testar produkten och förstår att det här nu finns på marknaden. Och så hoppas jag att fler återförsäljare berättar för sina kunder att det nu finns en möjlighet för tjejer att ha skjorta på sig i rätt storlek och få plats i den. För om ingen vet att våra skjortor finns så kommer ingen fråga efter dem, jag hoppas profilbranschen upptäcker mig helt enkelt och att kännedomen om vår produkt når deras kunder, avslutar Camilla Slinga vd på Beyondfit.

Besök www.beyondfit.se för mer information och säg hej till Camilla som kommer finnas i monter C06:38 under Nordic Profile Fair.

Modell iklädd skjortan som Beyondfit utvecklat.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Du vill träffa kunden, men vill kunden träffa dig? Framtidens B2B-försäljning är hybrid

Dagens B2B-kunder är tydliga med vad de vill ha, fler kontaktvägar, mer bekvämlighet och en personligare upplevelse, hur når man då dit?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

MQ om B2B-satsningen – ”flera nya företagsavtal har slutits”

MQ kläder b2b
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sydkorea kan inte få nog av svenska disktrasor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky gör sitt första förvärv i den nya skruden

Ämnen i artikeln: Voky

Det har gått lite mer än två månader sedan Profilservice blev till Voky och nu gör man sitt första förvärv under det nya varumärket.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska vd:n får lämna Under Armour

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour

Patrik Frisk får nu lämna den globala klädjätten Under Armour där han varit vd sedan januari 2020, bolagets aktie är nere nästan 50 procent under hans tid vid rodret. Det är Dagens Industri som skriver om detta.

Under Armour har haft flera ”kriser” senaste åren, bland annat blev man stämda av UCLA på 200 miljoner dollar då universitet ansåg att de inte levde upp till sitt sponsorkontrakt.

LÄS OCKSÅ: UCLA stämmer Under Armour på 200 miljoner dollar

Och under hösten 2020 tvingades man säga upp 600 personer på grund av tappad försäljning under pandemin.

Patrik Frisk lämnar vd-posten den 1 juni och jakten på efterträdare pågår för fullt, han kommer dock finnas kvar i organisationen ett tag till och göra konsultuppdrag. Vart svensken, som bland annat tidigare jobbat på Ivanhoe och Lager 157, tar vägen härnäst återstår att se.

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis tidigare ägare i live-intervju om nya varumärket Aplared

Johan Pettersson som tillsammans med sin bror Tobias Petterson tidigare drev Ernst Alexis och som nu startat upp det nya varumärket Aplared blev intervjuad av Ehandel under Live Expo-mässan i slutet av april.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lynka har anställt över 50 ukrainska flyktingar

När Ryssland invaderade gick några aktörer, däribland Lynka, ut och sa att man skulle hjälpa till genom att anställa ukrainska flyktingar, sagt och gjort – bolaget har nu anställt över 50 stycken till sin fabrik i Polen.

– De hade ett normal liv för en månad sen, deras män, söner och fäder går omkring med AK-47:or och försvarar sitt land samtidigt som de är här varje dag och undrar ifall deras familj är säker. Jag var tvungen att göra något för att hjälpa de här människorna, säger Lynkas grundare John Lynch, skriver P&P.

Lynka är en av Polens större profilaktörer med verksamhet i större delen av Europa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]