Adobe släpper Creative Suite 5.5

Pressmeddelande 2011-04-11

Stor uppdatering av marknadens främsta verktygslåda för kreatörer ger mängder med nya möjligheter med Flash, HTML5, video, mobila appar och surfplattor. Adobe erbjuder också en ny betalningsmodell med prenumerationer.

Mobil kommunikation skapar snabbt helt nya förutsättningar för hur vi distribuerar och tar till oss mediainnehåll. För att möta denna utveckling släpper Adobe nu Creative Suite 5.5, en produktfamilj som hjälper designer och utvecklare att nå ut till populära och växande plattformar för bland annat smartphones och surfplattor.

Denna lansering innebär också en förändring av Adobes strategi för uppdateringar av Creative Suite, marknadens ledande programvarufamilj för design och utveckling inom alla slags kreativa verksamheter och medier – inklusive print, video, mobilt och webb.

– Vi går över till en utvecklingscykel på 24 månader för Creative Suite. Hela produktfamiljen förnyas vartannat år och dessutom släpps större uppdateringar av vissa produkter årligen – där fokus ligger på områden som utvecklas särskilt snabbt. En sådan förnyelse genomför vi nu för första gången med Creative Suite 5.5, säger Mariah Andén, Marketing Manager Creative Suite på Adobe Systems Nordic.

En annan nyhet från Adobe är en flexibel prismodell som bygger på prenumerationer. Den har skapats med tanke på kunder som vill försäkra sig om att alltid kunna arbeta med de senaste Creative Suite-verktygen, som arbetar i projektorganisationer, eller som provar programvaran för första gången.

Med en prenumeration kan kunden exempelvis få tillgång till Adobe Photoshop CS5 för så lite som 380 kronor i månaden, Adobe Design Premium CS5.5 för 1060 kronor per månad, eller Adobe Creative Suite 5.5 Master Collection för 1540 kronor per månad (priserna anges exkl moms).

– Det är självklart att vi på Adobe på alla sätt hjälper kreatörer, utvecklare och företag med att utveckla nya arbetssätt, affärsmodeller och kanaler genom innovationer som stödjer innehållsproduktion, mätning och distribution för de nya plattformarna, säger Mariah Andén.

Den nya programsviten Creative Suite 5.5 Web Premium innehåller massor med nya funktioner och verktyg för webbutveckling inom HTML5 och Adobe Flash och som ger kreatörer och utvecklare möjlighet att skapa kommersiellt innehåll och applikationer för praktiskt taget alla plattformar och enheter. Den nya versionen underlättar arbetet med att ta fram mobilapplikationer för Android, iOS och andra plattformar, att skapa rikt webbinnehåll baserat på HTML5, liksom att utnyttja Flash Player för att kommunicera med högupplöst video, spel eller rika Internet-applikationer.

Adobes nya Creative Suite-produkter gör det möjligt att utvidga det kreativa arbetsflödet genom att integrera surfplattor i den löpande produktionsmiljön. Tack vare en ny scriptmotor i Adobe Photoshop och utvecklingsverktygen Touch Software Development Kit (SDK) kan utvecklare nu skapa appar som samverkar med Photoshop för surfplattor baserade på Android, iOS eller BlackBerry.

Adobe presenterar också tre nya appar för iPad som ger exempel på nya kreativa möjligheter med att använda surfplattor som en del i det dagliga arbetet med Photoshop: Adobe Color Lava for Photoshop, Adobe Eazel for Photoshop, samt Adobe Nav for Photoshop (se separat pressmeddelande).

För professionella användare som arbetar med video- och ljudproduktion ger nya Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium viktiga fördelar i form av bättre prestanda, effektivare arbetsflöde, nya kreativa möjligheter samt nya kraftfulla möjligheter för ljudredigering. Bland nyheterna märks att den nya kraftfulla videomotorn Adobe Mercury Playback Engine, som lanserades med Adobe Premiere Pro CS5, nu erbjuder stöd för ett större antal grafikacceleratorer, även på bärbara datorer. För användaren betyder det att projekt kan öppnas snabbare och att arbetet går smidigare med höga upplösningar.

Få del av det senaste inom mobil publicering

I Creative Suite 5.5 Design Premium ingår en rad av Adobes senaste produktinnovationer inom digital publicering, vilka redan används av några av världens främsta mediaföretag för att skapa digitala editioner av dagstidningar och magasin för surfplattor.

Med InDesign CS5.5 tillsammans med de integrerade verktygen Folio Producer kan man skapa sidlayout för surfplattor med avancerad inbyggd interaktivitet. Ett dokument kan innehålla video, ljud, panoramabilder, roterbara objekt, bilder med panorering och zoomning, integration med HTML och HTML5-innehåll och andra interaktiva tillägg. Creative Suite 5.5 är nära integrerat med Adobe Digital Publishing Suite och dess funktioner som möjliggör publicering, försäljning och analys av innehåll för olika typer av surfplattor.

Skapa mobil-appar för Android, BlackBerry och iOS

Lanseringen av Creative Suite 5.5 sker vid en tidpunkt när mobila enheter utvecklas explosionsartat med ökad försäljning och möjligheter. De förändrar i grunden hur vi utvecklar och tar del av innehåll och applikationer.

Med Adobe Flash Builder 4.5 (den nya version som ingår i Creative Suite 5.5 Web Premium) och ramverket Flex 4.5 blir det enkelt för utvecklare att skapa och marknadsföra mobila applikationer för alla enheter som bygger på Android, BlackBerry och iOS. Vid slutet av 2011 kommer över 200 miljoner produkter av dessa slag att finnas ute på marknaden.

Flash växer på mobila enheter

Enligt prognos kommer det i slutet av året att finnas över 131 miljoner smartphones som har Flash Player installerat. Genom Adobe Flash kan rikt innehåll presenteras genom webbläsaren både för PC-användare och på mobila enheter. Flash Player finns idag tillgängligt för Android, HP webOS och Google TV, samt inom kort även för BlackBerry Tablet OS, kommande versioner av Windows Phone, Samsung SmartTV, med flera plattformar. Mer information om Adobe Flash Platform finns på: http://www.adobe.com/flashplatform/.

Effektivare kreativt arbetsflöde

Adobe Creative Suite 5.5 är även integrerat med Adobe CS Live, en familj webbaserade tjänster som hjälper till att snabba upp viktiga men rutinartade arbetsmoment så att kreatörer helt kan fokusera på sitt skapande. Tjänsterna som ingår i CS Live är Adobe BrowserLab, Adobe CS Review, Acrobat.com, Adobe Story och Adobe SiteCatalyst NetAverages från Omniture.

Programmen som ingår i nya Creative Suite 5.5 säljs både som separata produkter och genom fem olika varianter av programsviten Creative Suite: Creative Suite 5.5 Master Collection, Creative Suite 5.5 Design Premium, Creative Suite 5.5 Web Premium, Creative Suite 5.5 Production Premium, samt Creative Suite 5.5 Design Standard. Den kompletta utgåvan Adobe Creative Suite 5.5 Master Collection innehåller alla Adobes branschledande kreativa verktyg, bland annat Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat, Flash Builder, Flash Catalyst, Flash Professional, Dreamweaver, Adobe Premiere Pro och After Effects.

Pris och tillgänglighet

Adobe Creative Suite 5.5 blir enligt planerna klart för leverans i mitten av maj. Svenska versioner av aktuella produkter väntas bli klara i mitten av maj. De säljs via Adobes auktoriserade återförsäljare, på nätet genom Adobe Store www.adobe.com/store. Uppskattat marknadspris är 30 860 kronor för CS5.5 Master Collection, 22 900 kronor för CS5.5 Design Premium, 19 900 kronor för CS5.5 Web Premium, 18 900 kronor för CS5.5 Production Premium samt 15 940 kronor för CS5.5 Design Standard. Dessutom finns möjligheter till uppgraderingar och volymlicenser tillgängliga. Alla priser ovan är exklusive moms.

Kunder som prenumererar på Creative Suite kan välja mellan ettårig prenumeration eller månadsvis för maximal flexibilitet. Mer information om prenumerationer finns på: http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/buying-guide.displayTab2.html.

Särskilda licenser med lägre priser finns även för utbildningssektorn. Dessa är tillgängliga för skolor, lärare och elever inom grund- och gymnasieskola samt högre utbildning. Mer information om volymlicenser för utbildning finns på http://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-EDU-EU&event=displayEduConditions&nr=0.

Mer detaljerad information om funktioner, stöd för operativsystem och systemkrav, uppgraderingsvillkor, priser och svenska produktversioner finns på: http://www.adobe.com/se/products/creativesuite.html.


 

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mackmyras Whisky i PET-flaska för miljöns skull

Mackmyra

Från glas till plast.

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska.

”Genom att erbjuda högkvalitativ svensk hantverkssprit till en lägre prispunkt i en miljövänligare förpackning, strävar företaget efter att göra sina produkter tillgängliga för en bredare publik utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller hållbarhet”, skriver man i ett meddelande.

När ”Mack” övergår till PET-flaska erbjuds en kombination av lättvikt, hållbarhet och lägre pris samtidigt som whiskyns ursprungliga kvalitet och smak förblir opåverkad.

Relanseringen av Mack som PET-flaska finns tillgänglig på Systembolaget från och med den 4 mars 2024 och är en del av Mackmyras bredare hållbarhetsstrategi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Installerar ny etikettpress

GallusDCS340

Kombinerar traditionell och digital tryckteknik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tankarna bakom investeringen i digitaltryck för wellpapp

Sutherland HP Pagewide

Amerikanska Sutherland Packaging har sedan en tid tillbaka en HP PageWide C550 för stora volymer digitaltryckta well-förpackningar och displaymaterial.

I en intervju på inkish.tv berättar man om tankarna bakom investeringen och vilka steg man tog för att våga ta klivet att investera.

Genom investeringen har man utvecklat nya tjänster som ska ta företaget in i framtiden.

De som berättar om satsningen är Jake Sutherland (tredje generationen i företaget) och Manny De Barros.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här kan återvinning av vätskekartonger öka

Viveka B SKogsindustrierna
Ämnen i artikeln: Skogsindustrierna

Skogsindustrin säger sig vara redo att satsa på en ny sorteringsanläggning för vätskekartonger.

Ämnen i artikeln: Skogsindustrierna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Cola tar bort etiketten för att underlätta återvinningen

Coca Cola sprite jan 24 FocusFillWzk0MCw1NzUsIngiLDkyXQ 1800
Ämnen i artikeln: Etikett

Coca-Cola provar flaskor för Sprite utan etiketter.

Man genomför testet i delar av England under första kvartalet i år på Sprites halvliters flaskor av rPet.

Den information som tidigare var skriven på etiketten kommer nu att lasergraveras direkt på flaskan som också kommer att ha en präglad logo på framsidan.

Förutom att återvinningsprocessen förenklas så minskar man också mängden material som används.

– Detta är en milstolpe för branschen. Det är första gången en Coca-Cola-produkt kommer att dyka upp i en etikettlös flaska som säljs i butik. Även om designförändringen kan låta enkel, är detta ett stort steg ur ett marknadsföringsperspektiv. Den här testet kan bidra till långsiktiga förändringar i hur varumärken kommunicerar med sina konsumenter, säger Javier Meza, VP Marketing, Coca-Cola Europe i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till biolim-tillverkare

Småländska limtillverkaren Savotech genomför ett generationsskifte på vd-posten då Stephanie Savolainen tar över rollen från sin far Juha.

Företaget tillverkar lim som används i bland annat förpackningsindustrin.

Stephanie har senast verkat inom företaget inom försäljning men innan dess varit runt och lärt sg företaget från grunden.

Stephanie är engagerad i flera hållbarhetsprojekt för Savotech. Ett av dessa är lanseringen av biobaserade lim på svenska marknaden samt ett retursystem av fat för återfyllning av lim.

– Savotech är en föregångare inom lim till industrin i Norden. Vi försökte lansera biobaserade lim redan för tio år sedan men vi var lite för tidiga. Idag är det precis vad marknaden efterfrågar och där har vi ett försprång, säger Stephanie Savolainen själv i en nyhetsartikel på företagets sajt.

Företaget har ökat sin omsättning från 38 till 51 miljoner kronor de senaste fyra åren och siktar, enligt nye vd:n, mot 75 miljoner kronor till 2028.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Paper Province

Matilda Paper Province 1800

Paper Province, som verkar för att främja skogsnäringen, har värvat en ny vd.

Man har rekryterat Matilda Iverlund som närmast kommer från Billerud och innan dess var verksam på Svenska Kraftnät.

– Matilda Iverlund har en förmåga att omvandla idéer till konkreta initiativ och besitter ett starkt samhällsengagemang, som vi tror kommer att passa perfekt i vd-rollen, säger Anders Brolin, ordförande för Paper Province styrelse i ett pressmeddelande.

– Paper Province jobbar med många viktiga frågor där skogen har en central roll, både på kort och lång sikt. Jag ser fram emot att få utforska dessa möjligheter och lära känna medlemsföretagen och personalen. Det ska också bli spännande att sätta kursen framåt och säkra hur vi som kluster kan göra störst samhällsnytta, säger Matilda Iverlund.

Paper Province 130 medlemsföretag arbetar tillsammans med klustrets övriga intressenter såsom regioner, kommuner och akademi, för att ta samhället in i framtiden med hjälp av skogen.

Matilda Iverlund börjar sin nya tjänst 20 maj 2024 och tar över vd-posten efter Sandra Sundbäck, som gått vidare till nya utmaningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska studenter vann World Star för ketchupförpackning av papper

Nackademin Ketchup 1800

Studenter vid Nackademin, som bland annat utbildar förpackningsdesigners, har tilldelats guld i förpackningstävlingen World Star Student Awards 2024.

Det vinnande bidraget är en innovativ förpackning för ketchup, skapad av eleverna Kristoffer Axelsson, Matilda Färlin, Anton Tibb och Oscar Jemail. De har namngivit förpackningen ”The Ketchup Bellow”.

Nackademin World Star
Nackademins studenter vann en World Star. (Bild: Pressbild)

”The Ketchup Bellow” imponerade på juryn med sin unika design, kombinerat med estetik och funktionalitet samt en integrerad hållbarhetsaspekt för att möta dagens krav på miljömedveten förpackningsdesign.

Totalt tävlade 253 bidrag från studenter över hela världen.

– Det här projektet har varit både utmanande och betydelsefullt, särskilt med tanke på den höga mängden slösad mat vi ser idag. Därför är det extra glädjande att bli erkänd i en sådan stor tävling. Vi vill passa på att tacka Nackademin och våra kompetenta utbildare för allt stöd vi fått under hela processen säger Kristoffer Axelsson, en studenterna bakom förpackningen, i ett pressmeddelande.

World Star Student Awards är en internationell tävling inom förpackningsdesign, och Nackademin har utmärkt sig bland studenter över hela världen.

– Nackademin strävar alltid efter att ge våra studenter en utbildning som är relevant och anpassad till arbetsmarknadens krav. Denna utmärkelse är ett erkännande av vår metod för att kombinera teori och praktik, vilket ger våra studenter de färdigheter de behöver för att lyckas i sina framtida karriärer säger Ulrika Hargö, utbildningschef på Nackademin.

Nackademins utbildning i Förpackningsdesign har inget intag under 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons