Adobe förvärvar Demdex och blir starkare på internetmarknadsföring

Adobe Online Marketing Suite utökas med Demdex lösning för publikoptimering av onlineannonsering.

Adobe Systems har förvärvat Demdex, ett företag som utvecklat en ledande lösning för hantering av publikdata för digital marknadsföring. Världsmarknaden för online-reklam växer snabbt. Analysföretaget IDC bedömer att den omsätter 109 miljarder dollar år 2013*), en följd av att annonsering på nätet blir en allt mer strategisk del i marknadsföringsmixen.

Demdex blir nu en förstärkning till Adobe Online Marketing Suite från Omniture, och ger mediaföretag en lösning för att optimera kommunikationen med sin publik och erbjuda mer relevanta digitala upplevelser till sina kunder. Att optimera innehåll och kanalval för att nå rätt publik är en avgörande faktor för att annonsörer och mediaföretag ska kunna få ut bästa möjliga värde av investeringar i reklam på nätet.

Nå rätt publik istället för att köpa utrymme

Annonsmarknaden på nätet håller på att förändras i grunden. Marknadsförarna går allt oftare över från att köpa placeringar för ett visst innehåll till att istället betala för att nå en bestämd publik. Det hjälper dem att använda sina reklambudgetar mer effektivt och undvika mediaköp som inte når önskad publik.

Mediaföretag strävar efter att kunna erbjuda pålitliga och exakta data om sin publik för att kunna visa att de svarar upp mot annonsörernas krav, vilket gör det möjligt att få bättre betalt för sitt utrymme. Utvecklingen mot att köpa och sälja bestämda publiksegment förutsätter att annonsörer och mediaföretag kan samverka och på ett enkelt sätt dela anonym publikdata. Detta har skapat en väldigt fragmenterad och komplex process kring upphandling av onlinereklam.

Publikoptimering, som är Demdex specialitet, handlar om att på ett intelligent sätt samla in, sammanställa och hantera anonym information om publiken. Det är ett strategiskt verktyg som hjälper mediaföretag och annonsörer att skapa mer effektiva processer för att sälja och köpa reklam på nätet. Adobe gör det nu möjligt för mediaföretag att utnyttja sina data för att skapa olika anonyma publiksegment som svarar mot olika behov hos annonsörer att nå ut till specifika grupper.

– Bland våra kunder finns några av världens största annonsörer och mediaföretag och de har bett oss om hjälp med att optimera metoderna för hur de köper och säljer annonser på nätet. Genom att komplettera Adobe Online Marketing Suite med verktygen från Demdex kan annonsörer göra smartare mediaval och få mer ut av sina budgetar, samtidigt som mediaföretagen får möjlighet att bättre utnyttja publikdata för att öka sina intäkter. Genom publikoptimering kommer Adobe att bana väg för helt nya metoder för att köpa och sälja online-reklam, säger Brad Rencher, chef för affärsområdet Omniture på Adobe.

– Nätet får en allt större del av marknadsföringsbudgeten, men den utvecklingen har tidigare bromsats av komplexitet och begränsningar för hur onlinemätningar kan göras. Genom att föra in mer statistik och teknologi i marknadsföring och annonsering på nätet kommer mediabranschen att förändras i grunden, säger Andrew Frank, research vice president på analysföretaget Gartner.

Om Adobe Online Marketing Suite

Adobe Online Marketing Suite från Omniture erbjuder en öppen, integrerad plattform för att optimera marknadsföring på nätet, en strategi som gör det möjligt att skapa bättre förståelse för kunderna, vilken sedan kan utnyttjas för att driva affärsmässig innovation och skapa mer effektiv marknadsföring.

Adobe Online Marketing Suite innehåller integrerade applikationer för att samla in kunskap om kunden och utnyttja den för att optimera marknadsföring och kundkontakter, liksom för att skapa och distribuera innehåll. Marknadsförare kan till exempel utnyttja Adobes verktyg för att hitta effektivare marknads- strategier och mediaval, liksom för att skapa en relevant, individuellt anpassad och enhetlig kundupplevelse i alla digitala marknadskanaler – inklusive webben, e-post, video, sociala medier och mobila kanaler. Med Adobe Online Marketing Suite är det enkelt att göra snabba justeringar, automatisera vissa kundkontakter och att nå bättre avkastning på reklaminvesteringar, vilket i slutänden ger ett positivt bidrag till lönsamheten.

För frågor och mer information, kontakta: Adobe Systems Nordic Caroline Mildenborn, PR-ansvarig tel. 08-752 33 35

e-post: cmildenb@adobe.com Springtime

Erik Boltjes tel. 08-50 60 17 78

e-post: erik.boltjes@springtime.nu

Om Adobe Systems

Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser. Mer information finns på www.adobe.se.

*) Worldwide and U.S. Internet Advertising 2010-2014 Forecast and Analysis, IDC, Doc. #223346, May 2010

Två digitalinvesteringar i Norge

Visutech har sålt sin första Kyocera inkjet som går till ett icke namngivet interntryckeri i Norge. Installationen ska ske under juni månad.

Pressen ska utrustas med en extra feeder, stacker och bookletmaker samt en inline trimmer och fyrkantsrygg från SDD. Kunden har också valt Kyoceras större bläcksystem med 3 liters bläck för att kunna komma åt ännu lägre körkostnader, säger Visutech i ett pressmeddelande.

Oslotryckeri köper Indigo

Samtidigt meddelar Visutech att man också har sålt en HP Indigo i Norge.

Det är Oslo digitaltrykk i centrala Oslo som satsar vidare med HP Indigo. De har sedan tidigare en HP Indigo 5500 och nu byter man den mot en HP Indigo 7800.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu måste trycksaksköparna ha längre framförhållning

Artikel i Sveriges alla dagstidningar om utmaningarna i tryckeribranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu finns äntligen skjortor anpassade efter kvinnor – ”En idé som legat och gnagt i 10 år”

Det är bara någon månad sedan den första leveransen med rykande färska skjortor helt anpassade för kvinnor landade hosCamilla Slinga och hennes nystartade företag Beyondfit.

Idén är enkel, ändå har den inte gjorts tidigare, snygga skjortor som radierar business och rymmer en byst!

– Jag har haft skjorta på mig i 30 år och det var alltid samma problem jag fick köpa 4-5 storlekar för stora skjortor och det blev alltid en glipa mellan knapparna över bysten och då är jag inte på något sätt storbystad, säger Camilla och fortsätter:

– Vi startade Beyondfit i september 2021 men det är en idé som legat och gnagt i tio år kan man säga och nu var det dags att ta tag i det. Skjortan har vi utvecklat under ett års tid och jag har tagit hjälp både från branschen och från en jätteduktig sömmerska. Det är förfärligt att det inte funnits mer kläder anpassade efter kvinnor, sen vill inte alla kvinnor ha en skjorta, men alla ska åtminstone ha det valet.

Med ’vi’ menar Camilla, hennes man och två söner som hjälper till när och där det behövs, men det är hon som jobbar heltid på företaget och är runt och träffar alla kunderna.

Med en ingenjörs precision – 60 graders tvätt, 3 procent stretch, OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa

Camilla som är maskiningenjör i botten säger att hon brinner för det praktiska, själva funktionen och planen just nu är en skjorta, tre färger (vit, svart och blå) och fullt fokus på funktion, funktion, funktion. När man är i mål kommer man kunna erbjuda skjortan i 42 olika storlekar.

Camilla berättar att hon pratade med Felestads vd Linda Rosberg innan hon drog igång och frågade henne vad det är profilbranschen vill ha.

– Linda svarade att i de bästa av världar vill vi ha 60 graders tvätt, 3 procent stretch OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa, så jag lyckades hitta ett tyg med precis de kriterierna, och så har vi vår tillverkning i Litauen, förklarar Camilla och fortsätter:

– När jag inte har tidigare branscherfarenhet och dessutom vill slå mig in som en ny aktör kändes det viktigt att få allt rätt från början och det känns det som vi har lyckats med. Jag har fått ett helt magiskt bemötande av branschen, även om det inte blivit några större ordrar ännu så är alla så glada när jag besöker dem.

”De mest fantastiska är att se blicken i deras ögon när de knäpper skjortan”

Feedbacken har varit magisk säger du, berätta om något speciellt ögonblick?

– De mest fantastiska är blicken i ögonen när man är ute hos en företag i branschen och någon i personalen tar på sig en skjorta och börjar knäppa och när de kommer till bysten så går allt att knäppa utan att man måste krångla eller dra ihop. Allt får plats och är format på rätt sätt och när man då ser glädjen och förvåningen i deras ögon, det är det bästa!

Ligger med hos Unitedprofile

Beoyndfits skjortor finns nu också hos Unitedprofile där alla ansluta återförsäljare kan hitta dem.

– Jag hörde talas om Unitedprofile tack vare mina kunder som berättade att det var enklaste sättet för mig att få volym på min försäljning. Klart det är en del pengar för oss i början att ligga med där, eftersom man gärna vill lägga pengarna på utveckling och bygga upp lager. Men jag är helt säker på att det kommer generera pengar i det långa loppet. När man får kontakt med kunder känns det inte som att man är ute och kränger utan som att man hjälper dem lösa ett problem som funnits länge.

Tala om för era kunder att den här möjligheten finns nu

I augusti ska du ställa ut på Nordic Profile Fair, vad hoppas du det ska leda till?

– Jag hoppas så många som möjligt kommer förbi mig, säger hej och testar produkten och förstår att det här nu finns på marknaden. Och så hoppas jag att fler återförsäljare berättar för sina kunder att det nu finns en möjlighet för tjejer att ha skjorta på sig i rätt storlek och få plats i den. För om ingen vet att våra skjortor finns så kommer ingen fråga efter dem, jag hoppas profilbranschen upptäcker mig helt enkelt och att kännedomen om vår produkt når deras kunder, avslutar Camilla Slinga vd på Beyondfit.

Besök www.beyondfit.se för mer information och säg hej till Camilla som kommer finnas i monter C06:38 under Nordic Profile Fair.

Modell iklädd skjortan som Beyondfit utvecklat.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Du vill träffa kunden, men vill kunden träffa dig? Framtidens B2B-försäljning är hybrid

Dagens B2B-kunder är tydliga med vad de vill ha, fler kontaktvägar, mer bekvämlighet och en personligare upplevelse, hur når man då dit?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

MQ om B2B-satsningen – ”flera nya företagsavtal har slutits”

MQ kläder b2b
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sydkorea kan inte få nog av svenska disktrasor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky gör sitt första förvärv i den nya skruden

Ämnen i artikeln: Voky

Det har gått lite mer än två månader sedan Profilservice blev till Voky och nu gör man sitt första förvärv under det nya varumärket.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska vd:n får lämna Under Armour

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour

Patrik Frisk får nu lämna den globala klädjätten Under Armour där han varit vd sedan januari 2020, bolagets aktie är nere nästan 50 procent under hans tid vid rodret. Det är Dagens Industri som skriver om detta.

Under Armour har haft flera ”kriser” senaste åren, bland annat blev man stämda av UCLA på 200 miljoner dollar då universitet ansåg att de inte levde upp till sitt sponsorkontrakt.

LÄS OCKSÅ: UCLA stämmer Under Armour på 200 miljoner dollar

Och under hösten 2020 tvingades man säga upp 600 personer på grund av tappad försäljning under pandemin.

Patrik Frisk lämnar vd-posten den 1 juni och jakten på efterträdare pågår för fullt, han kommer dock finnas kvar i organisationen ett tag till och göra konsultuppdrag. Vart svensken, som bland annat tidigare jobbat på Ivanhoe och Lager 157, tar vägen härnäst återstår att se.

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis tidigare ägare i live-intervju om nya varumärket Aplared

Johan Pettersson som tillsammans med sin bror Tobias Petterson tidigare drev Ernst Alexis och som nu startat upp det nya varumärket Aplared blev intervjuad av Ehandel under Live Expo-mässan i slutet av april.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lynka har anställt över 50 ukrainska flyktingar

När Ryssland invaderade gick några aktörer, däribland Lynka, ut och sa att man skulle hjälpa till genom att anställa ukrainska flyktingar, sagt och gjort – bolaget har nu anställt över 50 stycken till sin fabrik i Polen.

– De hade ett normal liv för en månad sen, deras män, söner och fäder går omkring med AK-47:or och försvarar sitt land samtidigt som de är här varje dag och undrar ifall deras familj är säker. Jag var tvungen att göra något för att hjälpa de här människorna, säger Lynkas grundare John Lynch, skriver P&P.

Lynka är en av Polens större profilaktörer med verksamhet i större delen av Europa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]