Logga in

Addbrand förvärvar sig in i Danmark

16 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Jesper Røgind Jørgensen, vd A-Mail och Patrik Sjölin som är vd på Addbrand. (Bild: Pressbild)

Addbrand, som kallar sig trycksaksgrossist, köper den danska kuvertgrossisten A-Mail. Därmed får man in ytterligare 30 miljoner kronor i omsättning och växer till 125 anställda i Sverige, Norge och Danmark.

I ett meddelande säger bolaget att man kommer behålla produktion, logistik och kundsupport i alla tre länder. Precis som Addbrand är A-Mail en del av kuvertproducenten Mayer.

A-Mail som ligger i danska i Vejle på Jylland har 10 anställda och säljer kuvert med och utan tryck till den grafiska marknaden. På senare år har man jobbat hårt för att stärka sitt utbud med fler artiklar och tjänster.

– Detta är ytterligare ett viktigt steg i vår strävan att bli den ledande trycksaksgrossisten i Norden, säger Patrik Sjölin delägare och vd i Addbrand-koncernen. Vi fokuserar på enkelhet och jobbar enbart med återförsäljare, vilket skapar en trygghet för våra kunder. Då är A-Mail ett väldigt passande tillskott till koncernen.

– Vår kund väljer om de själva skall trycka eller om vi skall göra det åt dem, säger Patrik.

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.