Logga in

Addbrand först i Sverige med ny kuvertpress – ”förutspås rita om hela kartan för tryckning av kuvert”

15 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Addbrand blir först i Sverige, och Norden, med att installera helt nya W+D Halm i-jet som bygger på inkjetteknik från Memjet. Tekniken har inom kuverttryck tidigare bara funnits i mindre maskiner men blir här tillgänglig i mer industriell tappning.

Addbrand ingår i Mayer Network som har köpt tio maskiner som installeras på företagen runt om i Europa. Till Addbrand kommer den till Bankeryd nu efter sommaren.

Man skriver i ett meddelande att effektiviteten är tio gånger högre jämfört med de mindre bläckstråleskrivare för kuvert som funnits tidigare. Investeringen ska ge kortare inställningstider och mindre restprodukter och spill än vid traditionellt offsettryck.

– Det ligger i tiden att trycka digitalt och tar kuverttrycket in i framtiden. Utvecklingen för arktryck har varit snabbare, vilket har gjort att kunderna vant sig vid ett modernare arbetssätt. I och med i-jet blir vi ännu bättre på att kunna leverera hela produktionen från inlaga, kuvert och kuvertering till adressering och inlämning till postdistributör, säger Addbrands vd Patrik Sjölin (bilden).

Maskinen premiärvisades på Direct Mail Days under 2018 och Addbrand skriver att den av många förutspås rita om hela kartan för tryckning av kuvert.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.