Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.
Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna.

I slutet av oktober ska flera nya projektledare och minst en ny säljare vara på plats i det grafiska centret längst upp på Sveavägen i Stockholm. I och med detta blir man ett team på 30 personer med målet att öka både omsättning och lönsamhet.

– I den här mångmiljonsatsningen lägger vi mycket krut på personal och effektiva lösningar i produktionen. Underlaget på marknaden finns – det gäller bara att ta för sig, säger Abas Curt Vinterstö till Branschkoll. Vi kan dubbla omsättningen på Aba om vi vårdar våra kunder rätt.

En stor utmaning som Curt lyfter fram är att förbättra dialogen med kunderna och förtydliga vad Aba kan hjälpa till med. För att lyckas med detta krävs en mer kontinuerlig kommunikation med kunderna i flera olika kanaler.

Därför satsar Aba nu också på att stärka upp men en marknadskoordinator som ska jobba med Abas marknadsföring i både digitala kanaler – och självklart – i tryckta kampanjer.

Det innebär bland annat att utveckla aba.nu, lansera en webbshop, jobba kreativt med olika kampanjer och anordna seminarier.

Byter ut både små- och storformat

Utvecklingen inom teknologi går allt snabbare vilket gör det svårt att veta när man ska investera. Det man köper idag är i stort sett omodernt redan om sex månader, menar Curt.

– Vid något tillfälle måste man kliva på och sedan vara lyhörd för utvecklingen.

DSC08242 webb 1

Robine tillsammans med

13 maskiner blir sju

Förutom satsningen på personal satsar Aba stort på ny hårdvara. Alla maskiner för småformat, idag 13 stycken, byts ut mot sju nya Ricoh-maskiner för färgtryck och en ny Canon för de större jobben. Allt installerades under september.

– Det blir totalt färre maskiner då de nya är så mycket mer automatiserade och mer effektiva.

För storformat, som står för 35 procent av omsättningen och är den snabbast växande delen på Aba, tar man in ytterligare två skrivare från Canon.

Abas avdelning som hanterar byggbranschens olika behov får också en ny maskinpark när fyra skrivare ersätts med två nya som bygger på colorwave-teknologin från Canon.

Annons

– De två nya producerar tre till fyra gånger så mycket som alla de fyra gjort tidigare tillsammans.

DSC08192 webb Nya och gamla maskiner samsas på golvet hos Aba. Här Mats Holm tillsammans med Curre.

Flexibel produktion – ”skrämmande korta leveranstider”

En stor del av investeringarna görs för att möta de allt kortare leveranstiderna. En stor del av Abas omsättning levereras inom Stockholm och kunderna är ofta sent ute.

– Det är skrämmande korta leveranstider idag men vi ser det som en utmaning att alltid hjälpa kunderna. Vi diskuterar ständigt om hur vi är mest effektiva för att korta ledtiderna. Servicebiten blir då också extremt viktigt för oss – vår dyraste maskin är den som står stilla, säger Curt.

Även om man nu ökar kapaciteten rejält och nu kommer att klara av toppar på ett bättre sätt så kan man inte alltid täcka alla behov med egen produktion.

– Trots antalet maskiner har vi ibland svårt att möta kundens behov, exempelvis när kunden önskar extra stora volymer.

Aba jobbar med underleverantörer både i och utanför Sverige och Curt tycker att det fungerar bra. Allt som inte produceras av Aba själva passerar det grafiska centret för kvalitetskontroll innan det går vidare till kund.

– Vi vill ha kontroll över hela produktionen från start till mål. Vi säkerställer alltid att det vi levererar håller samma kvalitet som vår egen produktion.

DSC08277 webb Ett show-room som ständigt uppdateras med nya produkter.

Relationsbyggande som mervärde

De stora online-tryckerierna som nu försöker slå sig in på den svenska marknaden har enligt Curt nischat sig mot affärsmöjligheter där kundkontakten inte är lika avgörande. För Aba är det just den personliga kontakten som gör att man kan utvecklas tillsammans med kunderna.

– Relationen till våra kunder är en viktig del i vår framgång och för att kunna fokusera ännu mer på detta gör vi nu dessa satsningar, säger Curt.

Aba och Intercopy ska växa

DSC08279 webbDet är inte bara Aba som har tillväxtmål. Även Intercopy-kedjan, som Aba är en del av och som finns med 19 enheter runt om i landet, ska bli större.

Curt berättar att Intercopy nu söker fler företag som vill bli en del av den nationella kedjan. Målet är att växa till 25 medlemmar eftersom allt fler stora kunder kräver en bredare representation.

– Fler medlemmar skulle innebära en större möjlighet att erbjuda fler företag våra kvalitetstjänster, erbjuda en ännu högre servicenivå med kortare ledtider på fler orter runtom i Sverige, avslutar Curt.

Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor svensk organisation upphandlar tryck

150 tryckuppdrag per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra genomför nya prishöjningar på massaved

Sodra massa
Ämnen i artikeln: Södra

”Ett historiskt utbudsöverskott har övergått till ett strukturellt råvaruunderskott”.

Ämnen i artikeln: Södra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons