9 ledande verktyg för ”Cross-Channel Campaign Management”


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Alligo verkställer en rad effektiviseringar

ACG Nyström byter leverantör av skärmaskiner

ACG Nyström blir exklusiv distributör och avslutar samtidigt ett annat samarbete.
Västkustkommun upphandlar tryck och ”expresstryck” för 7 miljoner kronor

Snabba puckar i leveranserna – här ska vissa produkter levereras på sex timmar.
Greenfood plastbantar med 217 ton per år

Livsmedelsföretaget Greenfodd, med varumärken som Picadeli och Daily Green har i flera år arbetat med att skifta mot mer hållbara förpackningslösningar. Nu har man genomfört åtgärder som ska minska plastkonsumtionen med 217 ton per år.
Man har som mål att minska sitt plastanvändande med 50 procent till 2025 och dessutom ska den plast som är nödvändig vara tillverkad av minst 80 procent återvunnen råvara.
– Plastförpackningar kritiseras ofta för att vara en hemsk miljöbov, men samtidigt är de en viktig del av vår produkt, så det gäller att tänka smart och ständigt balansera för- och nackdelar ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Lisa Isakson, Head of Communication & Sustainability, Greenfood i ett pressmeddelande.
Greenfood sammanfattar sina åtgärder så här:
- 10 miljoner Picadeli salladsskålslock i plast byts ut mot papperslock, med andra ord ca. 25% av all lock i en första våg.
- Daily Greens 2-pack avokodoförpackningar byter plasttråg till papperstråg av återvunnet papper.
- En miljon salladsskålar i plast byts mot med pappersskålar.
- En dryg miljon baguetter och wraps har fått en tunnare cellulosafilm.
- En miljon trekantssmörgåsar har minskat sin plastvolym i förpackningen med 93% genom att enbart ha ett ”plastfönster” i en pappförpackning istället för en plastförpackning.
Sabis och &repeat i samarbete för mer pantning av takeaway-förpackningar

Det stockholmsbaserade matföretaget Sabis driver bland annat restauranger och kaféer. Man har nu anslutit sig till pantsystemet &repeat för att som man säger säkerställa att fler förpackningar återvinns korrekt och att man vill ”bidra till bättre återvinningsvanor”.
&repeat har numera fått in fler än 400 restauranger till pantsystemet för takeaway-förpackningar.
Läs också: Återvinningsmålen långt borta inom takeaway.
Sabis vill vara branschledande inom både mat och miljö, och som ett värdedrivet familjeföretag vill man bidra till goda vanor, skriver man i ett pressmeddelande. Under pandemin ökade takeawayförsäljningen, vilket gör att Sabis vill påverka matgästerna i rätt riktning – att takeaway inte behöver bli en belastning för miljön.
– Att starta detta samarbete med &repeat går helt i linje med vårt hållbarhetsarbete och visionen att vara branschledande inom mat och miljö. Det är ett fantastiskt initiativ och känns spännande att starta resan här, på vår restaurang Retro i Wenner-Gren Center, med en förhoppning om att ta initiativet vidare till flera av våra restauranger.
– Vi vill alltid uppmuntra våra gäster till goda vanor och nu kan de göra gott för miljön genom att panta sina takeaway-förpackningar, säger Katrina Wallroth Ström, Affärsområdeschef Restauranger & Servicetjänster på Sabis i ett pressmeddelande.
Materialnyheter från Ahlstrom-Munksjö

Papperstillverkaren Ahlstrom-Munksjö lanserar sitt hittills största sortiment av det man kallar för hållbara bakpapper till etikettindustrin.
Nu kommer ett ätbart alternativ till plast på grönsaker

Svensk startup tar in 8 miljoner kronor i kapital för produktutveckling och pilotlansering på marknaden. ”45 procent av all frukt blir svinn”.