6 procents marginal för Intellecta

Pressmeddelande 2011-02-24

Se Richard Ohlson kommentera bokslutsrapporten.

Intellectas rörelseresultat förbättrades under det fjärde kvartalet till 23,9 (16,0) MSEK. Nettoomsättningen ökade till 190,8 (187,3) MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 12,5 (8,5) procent. För helåret 2010 redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 38,7 (29,1) MSEK, en förbättring med 33 procent. Rörelsemarginalen förbättrades till 5,8 (4,3) procent. Rörelseresultatet exklusive återbetalning av mervärdeskatt och nedskrivning av goodwill uppgick till 21,9 (29,1) MSEK. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 SEK per aktie varav en extra utdelning utgörs av 0,50 (-) SEK per aktie för räkenskapsåret 2010.

Affärsområde Infolog, informationslogistik, levererade ett helårsresultat på 16,6 (2,5) MSEK, en kraftig förbättring jämfört med föregående år. Medveten rationalisering och effektivisering av verksamheterna inom affärsområdet har gett goda resultat.

Affärsområde Consulting bidrog med ett resultat på 9,0 (29,7) MSEK, en väsentlig försvagning jämfört med föregående år. Inom affärsområdet har verksamheterna anpassats till större affärsvolymer och ny kompetens rekryterats, där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda, samtidigt som det inte har fått det snabba förväntade resultatet under 2010. Antalet konsulter inom jämförbara enheter har under året ökat med 16 medarbetare. Bedömningen är att kompetensförstärkningen inom AO Consulting kommer att öka affärsvolymerna under 2011.

– Försvagningen av det operativa resultatet beror främst på svagare utveckling inom affärsområdet Consulting. Utvecklingen inom konsultrörelsen kännetecknas av kortare uppdrag jämfört med tidigare, minskning av efterprojekt samt att IR-uppdragen är alltmer digitaliserade vilket påverkar intäktsstrukturen. Efterfrågemässigt befinner vi oss i en återhämtningsfas, även om takten är långsammare än vad vi skulle önska, säger Richard Ohlson.

I syfte att stärka sin marknadsposition och anpassa erbjudandet till efterfrågans utveckling förvärvade Intellecta den 1 oktober 2010 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB.

– Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir, då eventbyrån har en stark marknadsposition och god utvecklingspotential inom en bransch som stärker Rewirs affärskoncept och långsiktiga strategi. Affären är ett viktigt steg för att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Under kvartalet påbörjade Rewir också etableringen av ett nytt marknadsbolag i Kina, vilket ligger i linje med koncernens strategi att finnas nära sina internationella kunder på viktiga marknader som i sig också rymmer stor potential, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB.

Intellectas inriktning och arbete präglas av att stärka förutsättningarna för en fortsatt långsiktig tillväxt och lönsamhet. Den organiska tillväxten har högsta prioritet i alla bolag samtidigt som kompletterande förvärv, främst vad avser verksamheter inom rörliga media och det digitala området, som kan stärka vår totala marknadsposition kontinuerligt undersöks.

Bolagen i de befintliga affärsområdena är redan till stor del verksamma inom nya media, varför en expansion på detta område har god strategisk passning, samtidigt som det möjliggör en snabbare tillväxt. Intellecta ansöker successivt om ytterligare återbetalning av mervärdeskatt för åren 2005-2007 enligt EU-domstolens dom där gränsdragningen mellan tryckeriers tillhandahållande av tjänster och varor klarlagts. Vid ett positivt utfall beräknas Intellectas resultat före skatt stärkas med ytterligare ca 70 MSEK under 2011.

Annons

Amerikanskt DR-tryckeri investerar en halv miljard i produktionskapacitet

printer tryckrpress HP USA direktreklam

Köper sju inkjetpressar från HP.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

Pappersleverantörer och tryckerier är utsedda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kanalvalet 2022: Brevlådan är en trygg plats men det finns utrymme för mer digitaliseing

Här får du sju helt färska insikter om dagsläget kring vilka kommunikationskanaler som svenska folket vill har när det gäller reklam och information.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

POD Sthlm kämpar för att hinna med – ska anställa tre till att börja med

”Vi har nått en gräns där vi måste bli fler”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbranschen fick 420 miljoner i korttidsstöd – Här är återförsäljarna som fick mest

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons