6 procents marginal för Intellecta

Pressmeddelande 2011-02-24

Se Richard Ohlson kommentera bokslutsrapporten.

Intellectas rörelseresultat förbättrades under det fjärde kvartalet till 23,9 (16,0) MSEK. Nettoomsättningen ökade till 190,8 (187,3) MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 12,5 (8,5) procent. För helåret 2010 redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 38,7 (29,1) MSEK, en förbättring med 33 procent. Rörelsemarginalen förbättrades till 5,8 (4,3) procent. Rörelseresultatet exklusive återbetalning av mervärdeskatt och nedskrivning av goodwill uppgick till 21,9 (29,1) MSEK. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 SEK per aktie varav en extra utdelning utgörs av 0,50 (-) SEK per aktie för räkenskapsåret 2010.

Affärsområde Infolog, informationslogistik, levererade ett helårsresultat på 16,6 (2,5) MSEK, en kraftig förbättring jämfört med föregående år. Medveten rationalisering och effektivisering av verksamheterna inom affärsområdet har gett goda resultat.

Affärsområde Consulting bidrog med ett resultat på 9,0 (29,7) MSEK, en väsentlig försvagning jämfört med föregående år. Inom affärsområdet har verksamheterna anpassats till större affärsvolymer och ny kompetens rekryterats, där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda, samtidigt som det inte har fått det snabba förväntade resultatet under 2010. Antalet konsulter inom jämförbara enheter har under året ökat med 16 medarbetare. Bedömningen är att kompetensförstärkningen inom AO Consulting kommer att öka affärsvolymerna under 2011.

– Försvagningen av det operativa resultatet beror främst på svagare utveckling inom affärsområdet Consulting. Utvecklingen inom konsultrörelsen kännetecknas av kortare uppdrag jämfört med tidigare, minskning av efterprojekt samt att IR-uppdragen är alltmer digitaliserade vilket påverkar intäktsstrukturen. Efterfrågemässigt befinner vi oss i en återhämtningsfas, även om takten är långsammare än vad vi skulle önska, säger Richard Ohlson.

I syfte att stärka sin marknadsposition och anpassa erbjudandet till efterfrågans utveckling förvärvade Intellecta den 1 oktober 2010 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB.

– Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir, då eventbyrån har en stark marknadsposition och god utvecklingspotential inom en bransch som stärker Rewirs affärskoncept och långsiktiga strategi. Affären är ett viktigt steg för att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Under kvartalet påbörjade Rewir också etableringen av ett nytt marknadsbolag i Kina, vilket ligger i linje med koncernens strategi att finnas nära sina internationella kunder på viktiga marknader som i sig också rymmer stor potential, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB.

Intellectas inriktning och arbete präglas av att stärka förutsättningarna för en fortsatt långsiktig tillväxt och lönsamhet. Den organiska tillväxten har högsta prioritet i alla bolag samtidigt som kompletterande förvärv, främst vad avser verksamheter inom rörliga media och det digitala området, som kan stärka vår totala marknadsposition kontinuerligt undersöks.

Bolagen i de befintliga affärsområdena är redan till stor del verksamma inom nya media, varför en expansion på detta område har god strategisk passning, samtidigt som det möjliggör en snabbare tillväxt. Intellecta ansöker successivt om ytterligare återbetalning av mervärdeskatt för åren 2005-2007 enligt EU-domstolens dom där gränsdragningen mellan tryckeriers tillhandahållande av tjänster och varor klarlagts. Vid ett positivt utfall beräknas Intellectas resultat före skatt stärkas med ytterligare ca 70 MSEK under 2011.

Neutral anställer ny Sales Support för Sverige och Norge

Hållbar textil bomull

Sedan den 1 september jobbar Dennis Jensen som Sale Support på Neutral för den svenska och norska marknaden. Han är baserad på bolagets huvudkontor i Köpenhamn och har tidigare erfarenhet från liknande uppgifter hos varumärken som Sony och Asics, skriver Neutral i ett mail till Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se

Ny säljare till Top Score

Top Score har anställt Simon Peter Skoog som ny säljare, han har tidigare jobbat på Mood World.

Starka blir starkare… Vi välkomnar Simon Peter Skoog till Top Score, en grym säljare som med sin ödmjukhet kommer passa fint in i vårt team! Skriver man i ett Instagram-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se

Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

Craft sportswear sportkläder idrott

Craft och Svenska Bordtennisförbundet har ingått ett avtal där Craft ska förse svenska landslaget med tränings- och fritidskläder samt ta fram en kollektion för svenska veteranspelare.

– Samarbetet med Svenska Bordtennisförbundet är ett led i vår stora satsning på lag- och racketsporter. Bordtennis är en global sport med stort genomslag på både dam- och herrsidan, vilket harmonierar perfekt med vårt varumärke, säger säger Stefan Persson, vd på Craft, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Det finns ingen hejd på Torstens Kosta-planer

Craft har en mängd sponsoravtal på plats med bland annat idrottsförbunden för handboll, friidrott och brottning. Och kanske är satsningen på bordtennis inte så märklig med tanke på Torstens passion för sporten och planer på en pingishall med tillhörande elit-satsningen i Kosta.

redaktionen@branschkoll.se

Fristads hintar om unik kollektion som ska avslöjas i höst

fristad arbetskläder workwear friluftskläder
redaktionen@branschkoll.se