6 procents marginal för Intellecta

Pressmeddelande 2011-02-24

Se Richard Ohlson kommentera bokslutsrapporten.

Intellectas rörelseresultat förbättrades under det fjärde kvartalet till 23,9 (16,0) MSEK. Nettoomsättningen ökade till 190,8 (187,3) MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 12,5 (8,5) procent. För helåret 2010 redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 38,7 (29,1) MSEK, en förbättring med 33 procent. Rörelsemarginalen förbättrades till 5,8 (4,3) procent. Rörelseresultatet exklusive återbetalning av mervärdeskatt och nedskrivning av goodwill uppgick till 21,9 (29,1) MSEK. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 SEK per aktie varav en extra utdelning utgörs av 0,50 (-) SEK per aktie för räkenskapsåret 2010.

Affärsområde Infolog, informationslogistik, levererade ett helårsresultat på 16,6 (2,5) MSEK, en kraftig förbättring jämfört med föregående år. Medveten rationalisering och effektivisering av verksamheterna inom affärsområdet har gett goda resultat.

Affärsområde Consulting bidrog med ett resultat på 9,0 (29,7) MSEK, en väsentlig försvagning jämfört med föregående år. Inom affärsområdet har verksamheterna anpassats till större affärsvolymer och ny kompetens rekryterats, där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda, samtidigt som det inte har fått det snabba förväntade resultatet under 2010. Antalet konsulter inom jämförbara enheter har under året ökat med 16 medarbetare. Bedömningen är att kompetensförstärkningen inom AO Consulting kommer att öka affärsvolymerna under 2011.

– Försvagningen av det operativa resultatet beror främst på svagare utveckling inom affärsområdet Consulting. Utvecklingen inom konsultrörelsen kännetecknas av kortare uppdrag jämfört med tidigare, minskning av efterprojekt samt att IR-uppdragen är alltmer digitaliserade vilket påverkar intäktsstrukturen. Efterfrågemässigt befinner vi oss i en återhämtningsfas, även om takten är långsammare än vad vi skulle önska, säger Richard Ohlson.

I syfte att stärka sin marknadsposition och anpassa erbjudandet till efterfrågans utveckling förvärvade Intellecta den 1 oktober 2010 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB.

– Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir, då eventbyrån har en stark marknadsposition och god utvecklingspotential inom en bransch som stärker Rewirs affärskoncept och långsiktiga strategi. Affären är ett viktigt steg för att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Under kvartalet påbörjade Rewir också etableringen av ett nytt marknadsbolag i Kina, vilket ligger i linje med koncernens strategi att finnas nära sina internationella kunder på viktiga marknader som i sig också rymmer stor potential, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB.

Intellectas inriktning och arbete präglas av att stärka förutsättningarna för en fortsatt långsiktig tillväxt och lönsamhet. Den organiska tillväxten har högsta prioritet i alla bolag samtidigt som kompletterande förvärv, främst vad avser verksamheter inom rörliga media och det digitala området, som kan stärka vår totala marknadsposition kontinuerligt undersöks.

Bolagen i de befintliga affärsområdena är redan till stor del verksamma inom nya media, varför en expansion på detta område har god strategisk passning, samtidigt som det möjliggör en snabbare tillväxt. Intellecta ansöker successivt om ytterligare återbetalning av mervärdeskatt för åren 2005-2007 enligt EU-domstolens dom där gränsdragningen mellan tryckeriers tillhandahållande av tjänster och varor klarlagts. Vid ett positivt utfall beräknas Intellectas resultat före skatt stärkas med ytterligare ca 70 MSEK under 2011.

Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Platt vinflaska ger stora klimatvinster

Det brittiska förpackningsinnovatören Garçon Wines, som har som affärsidé att göra den konservativa vinbranschen mer hållbar, har utvecklat en platt vinflaska.

Nu har vinmakaren Accolade wines tagit det okonventionella beslutet att hälla upp sitt vin i de platta flaskorna gjorda av återvunnen plast.

Klimatsmart på flera sätt säger man – både vid flasktillverkningen och transporterna. Koldioxidutsläppen reduceras med 79 procent vid flasktillverkningen och 60 procent för distributionen, enligt företaget.

Själva flaskan väger en sjättedel av en traditionell glasflaska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac ansluter till 4evergreen

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny flaskmodell gör det enklare att klämma ut det sista

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norrmejerier designar om smörbytta – fyra miljoner förpackningar enklare att källsortera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny låda för säkrare e-handel

redaktionen@branschkoll.se
Annons