Logga in

4Sign ska bli 30 – söker fler skyltmakare och anställer central säljare

18 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Robert Pettersson Hillman, vd för 4Sign i Gävle och Jonas Albinsson är 4Signs kedjeledare.

4Sign har nu finnits i 15 år och idag är man verksam på nästan tjugo orter i främst Sverige men också i Norge. Nu är målet satt att växa till 30 anslutna företag och man satsar samtidigt på en central säljfunktion för att dra in rikstäckande uppdrag.

– Vi är mer mogna som kedja nu och det är dags att växla upp, säger Jonas Albinsson som är vd för kedjan.

Nyligen var man utställare på mässan Sign & Print i Stockholm för att hitta nya kedjemedlemmar.

Söker skyltmakare med egen produktion

De företag man söker till 4Sign ska ha egen produktion och kompetens inom montering. De korta ledtiderna som kunderna förväntar sig idag gör att detta är ett måste.

– Det är väldigt viktigt för oss att man har rätt kompetens kring det vi säljer och det har den som också har egen tillverkning och montering, säger Robert Pettersson Hillman som är vd för 4Sign i Gävle som också var på plats på mässan.

– Utan egen produktion så går det inte heller att leverera så snabbt som kunderna vill, säger Jonas Albinsson.

De anslutna företagen omsätter i snitt nio miljoner kronor och nu söker man nya medlemmar i bland annat Mellansverige men också längs Norrlandskusten och längst ner i söder.

Eftersom alla bolagen har egen produktion bildar man ett internt produktionsnätverk eftersom alla inte göra allt. En viktig del i kärnverksamheten är montering och därför måste alla som är med i 4Sign ha egen kompetens inom detta område.

– Vi måste veta att skyltar kommer upp på rätt sätt och med hög standard.

Central försäljning med ny säljare

För bara några veckor sedan började Fredrich Snygg (LinkedIn) som säljare på det centrala kedjebolaget. Jonas berättar att Fredrich kommer från en helt annan bransch men har erfarenhet av affärsutveckling och försäljning. 

Han ska jobba dels centralt för hela Norden med större nationella projekt men också vara support till medlemmarna som vill utvecklas inom försäljning.

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)