Logga in

4Sign ska bli 30 – söker fler skyltmakare och anställer central säljare

18 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Robert Pettersson Hillman, vd för 4Sign i Gävle och Jonas Albinsson är 4Signs kedjeledare.

4Sign har nu finnits i 15 år och idag är man verksam på nästan tjugo orter i främst Sverige men också i Norge. Nu är målet satt att växa till 30 anslutna företag och man satsar samtidigt på en central säljfunktion för att dra in rikstäckande uppdrag.

– Vi är mer mogna som kedja nu och det är dags att växla upp, säger Jonas Albinsson som är vd för kedjan.

Nyligen var man utställare på mässan Sign & Print i Stockholm för att hitta nya kedjemedlemmar.

Söker skyltmakare med egen produktion

De företag man söker till 4Sign ska ha egen produktion och kompetens inom montering. De korta ledtiderna som kunderna förväntar sig idag gör att detta är ett måste.

– Det är väldigt viktigt för oss att man har rätt kompetens kring det vi säljer och det har den som också har egen tillverkning och montering, säger Robert Pettersson Hillman som är vd för 4Sign i Gävle som också var på plats på mässan.

– Utan egen produktion så går det inte heller att leverera så snabbt som kunderna vill, säger Jonas Albinsson.

De anslutna företagen omsätter i snitt nio miljoner kronor och nu söker man nya medlemmar i bland annat Mellansverige men också längs Norrlandskusten och längst ner i söder.

Eftersom alla bolagen har egen produktion bildar man ett internt produktionsnätverk eftersom alla inte göra allt. En viktig del i kärnverksamheten är montering och därför måste alla som är med i 4Sign ha egen kompetens inom detta område.

– Vi måste veta att skyltar kommer upp på rätt sätt och med hög standard.

Central försäljning med ny säljare

För bara några veckor sedan började Fredrich Snygg (LinkedIn) som säljare på det centrala kedjebolaget. Jonas berättar att Fredrich kommer från en helt annan bransch men har erfarenhet av affärsutveckling och försäljning. 

Han ska jobba dels centralt för hela Norden med större nationella projekt men också vara support till medlemmarna som vill utvecklas inom försäljning.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.