Logga in

4Sign ska bli 30 – söker fler skyltmakare och anställer central säljare

18 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Robert Pettersson Hillman, vd för 4Sign i Gävle och Jonas Albinsson är 4Signs kedjeledare.

4Sign har nu finnits i 15 år och idag är man verksam på nästan tjugo orter i främst Sverige men också i Norge. Nu är målet satt att växa till 30 anslutna företag och man satsar samtidigt på en central säljfunktion för att dra in rikstäckande uppdrag.

– Vi är mer mogna som kedja nu och det är dags att växla upp, säger Jonas Albinsson som är vd för kedjan.

Nyligen var man utställare på mässan Sign & Print i Stockholm för att hitta nya kedjemedlemmar.

Söker skyltmakare med egen produktion

De företag man söker till 4Sign ska ha egen produktion och kompetens inom montering. De korta ledtiderna som kunderna förväntar sig idag gör att detta är ett måste.

– Det är väldigt viktigt för oss att man har rätt kompetens kring det vi säljer och det har den som också har egen tillverkning och montering, säger Robert Pettersson Hillman som är vd för 4Sign i Gävle som också var på plats på mässan.

– Utan egen produktion så går det inte heller att leverera så snabbt som kunderna vill, säger Jonas Albinsson.

De anslutna företagen omsätter i snitt nio miljoner kronor och nu söker man nya medlemmar i bland annat Mellansverige men också längs Norrlandskusten och längst ner i söder.

Eftersom alla bolagen har egen produktion bildar man ett internt produktionsnätverk eftersom alla inte göra allt. En viktig del i kärnverksamheten är montering och därför måste alla som är med i 4Sign ha egen kompetens inom detta område.

– Vi måste veta att skyltar kommer upp på rätt sätt och med hög standard.

Central försäljning med ny säljare

För bara några veckor sedan började Fredrich Snygg (LinkedIn) som säljare på det centrala kedjebolaget. Jonas berättar att Fredrich kommer från en helt annan bransch men har erfarenhet av affärsutveckling och försäljning. 

Han ska jobba dels centralt för hela Norden med större nationella projekt men också vara support till medlemmarna som vill utvecklas inom försäljning.

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)