3D-print i cmyk med uv-led – ”borde passa grafisk bransch”

Mimaki kommer nu med en ny 3D-skrivare som kan skriva ut modeller i full färg med cmyk-systemet. Med UV-led-teknologin har man skapat en lösning som man säger kan få fram 10 miljon färger.

Den grafiska branschen är den som har överlägsen kunskap om färghantering med cmyk-systemet och teknologin borde passa extra bra för grafiska företag på grund av detta.

Mimaki säger att den nya skrivaren möjliggör produktion av färgrealistiska skyltar, prototyper, delar, produkter och andra 3D-tryckta applikationer som eliminerar behovet av tidskrävande handmålning av 3D-tryckta objekt, skriver företaget i samband med lanseringen.

Enligt uppgifter kan man idag nå långt i att skapa olika färgrymder – till exempel 84 procent av Fogra 39L och 90 procent av Swop. Det finns också stöd för att arbeta med färgprofiler i maskinen.

Med hjälp av både vit färg och en genomskinlig färg kan man jobba med både basen och ytlagret för att skapa objekt som känns ”fotorealistiska”.

Med den nya skrivaren kan man skapa objekt i storleken 51x51x30 centimeter.

Produkten riktar enligt Mimaki in sig mot branscher som den grafiska men också mot utbildning, sjukvård, tillverkning, arkitektur ocjh konstruktion.

Annons

Podd: Grafkom om 2021 – återstartar Print Next och hjälper branschen klimatkompensera

Målsättningen är att genomföra Print Next den 28 oktober.

Nätverket Grafkom planerar nu för fullt med förhoppningen att återstarta eventverksamheten för branschen i höst.

Under pandemin, när inga event varit möjliga att genomföra har Grafkom jobbat med flera olika projekt. Man har bland annat startat en marknadsplats för utrustning och dragit igång ett projekt för klimatkompensering.

I senaste Branschkollpodden ger man en uppdatering av vad som sker i nätverket. Lyssna nedan eller på Spotify.

Branschkoll är med och driver Grafkom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslut: Så här går det för Billes under pandemin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreels vd berättar om bolagets planer – nya marknader och produkter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Slutkundsmässan skjuts upp igen

Vi får väl se om fjärde gången gillt gäller för den nystartade mässan Profil & Promotion som lockat stort intresse från branschen. För nu skjuts den upp igen och de nya datumen är 23-24 februari 2022, ganska exakt ett år efter att mässan ursprungligen var tänkt att äga rum.

LÄS OCKSÅ: SBPR inleder samarbete med den nystartade Profil & Promotion-mässan

Bland de branschföretag som ska ställa ut på mässan återfinns bland annat: Master Design, WDP, Swagg, ACG Nyström, Neh, FF Profilreklam och Wackes.

Coronaviruset har fått konsekvenser i en utsträckning som få kunnat föreställa sig, regeringen meddelande nyligen att vaccinationsmålet blir försenat till den 15 augusti och många företag och organisationer har fortsatta restriktioner. För att vi tillsammans med våra utställare och partners ska kunna arrangera en högklassig och komplett mötesplats så säkert och kvalitativt som möjligt agerar vi proaktivt och flyttar fram mässan, skriver mässarrangören Live expo i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons