Logga in

335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

14 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Projektet Two Sides, som drivs i Norden av nätverket Grafkom, sätter stopp för företags missledande kommunikation kring pappers- och tryckindustrin. Och man har nått stor framgång – även i Sverige.

Den 5 november 2018 på det årliga Two Sides mötet i London träffades representanter från Europa, Nordamerika, Sydamerika, Sydafrika och Australien. På mötet beslutades det att Two Sides kommer fortsätta sina ansträngningar med att sätta stopp för företag som sprider missledande kommunikation kring pappers- och printindustrin.

Totalt har 921 organisationer/företag runt om i världen undersökts i Two Sides anti grönmålnings-kampanj. Fler än 2/3 av dessa visade sig använda felaktiga och icke understödda påståenden om pappers påverkan på miljön. Något som i många länder dessutom bryter mot marknadsföringslagar och/eller rekommendationer från konsumentverket eller likvärdiga institutioner i andra länder.

Efter att medlemmar från Two Sides runt om i världen kontaktat dessa företag och bett dem upphöra med sin missledande kommunikation så har hittills 335 organisationer/företag över hela världen tagit bort sina felaktiga påståenden om pappers påverkan på miljön.

Sedan Grafkom tog över Two Sides i Norden vid årsskiftet så har de lyckats få ett tiotal nordiska företag att ta bort sin felaktiga påståenden om papper.

David Linnér jobbar med Two Sides i Norden.

– I Norden så är vi glada över resultaten vi åstadkommit hittills, flera stora bolag har tagit bort sina felaktiga påståenden i Sverige. Det är positivt att det finns ett så stort intresse för miljöfrågor i Norden, men det är beklämmande att så många svenska bolag sysslar med grönmålning snarare än konkreta förbättringsåtgärder. Fokuset riktas nu mot bolag i Norge och Finland, samt fortsatt arbete i Sverige. Tipsa gärna oss om du ser någon som sysslar med grönmålning. Mer om grönmålning kan du läsa på vår webbplats nordics.twosides.info, säger David Linnér på Two Sides i Norden.

Undersökning visar att konsumenten vill kunna välja själv och inte litar på företagens motiv

I en undersökning som Two Sides har initierat har 10.000 konsumenter runt om i världen angett sina preferenser och åsikter beträffande att ta emot information.

  • 89 procent tycker de ska ha rätt att välja hur de vill ta emot sin information (på papper eller elektroniskt) från tjänsteleverantörer och ekonomiska aktörer.
  • 77 procent tycker inte de borde behöva betala för att få informationen på papper.
  • 73 procent sparar fysiska kopior av viktiga dokument i hemmet, eftersom de tycker det är det säkraste sättet att spara information.
  • 62 procent anser att “gröna” initiativ från företag där de uppmanar konsumenter att spara in på papper egentligen handlar om att företaget vill spara pengar.

Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.