Logga in

335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

14 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Projektet Two Sides, som drivs i Norden av nätverket Grafkom, sätter stopp för företags missledande kommunikation kring pappers- och tryckindustrin. Och man har nått stor framgång – även i Sverige.

Den 5 november 2018 på det årliga Two Sides mötet i London träffades representanter från Europa, Nordamerika, Sydamerika, Sydafrika och Australien. På mötet beslutades det att Two Sides kommer fortsätta sina ansträngningar med att sätta stopp för företag som sprider missledande kommunikation kring pappers- och printindustrin.

Totalt har 921 organisationer/företag runt om i världen undersökts i Two Sides anti grönmålnings-kampanj. Fler än 2/3 av dessa visade sig använda felaktiga och icke understödda påståenden om pappers påverkan på miljön. Något som i många länder dessutom bryter mot marknadsföringslagar och/eller rekommendationer från konsumentverket eller likvärdiga institutioner i andra länder.

Efter att medlemmar från Two Sides runt om i världen kontaktat dessa företag och bett dem upphöra med sin missledande kommunikation så har hittills 335 organisationer/företag över hela världen tagit bort sina felaktiga påståenden om pappers påverkan på miljön.

Sedan Grafkom tog över Two Sides i Norden vid årsskiftet så har de lyckats få ett tiotal nordiska företag att ta bort sin felaktiga påståenden om papper.

David Linnér jobbar med Two Sides i Norden.

– I Norden så är vi glada över resultaten vi åstadkommit hittills, flera stora bolag har tagit bort sina felaktiga påståenden i Sverige. Det är positivt att det finns ett så stort intresse för miljöfrågor i Norden, men det är beklämmande att så många svenska bolag sysslar med grönmålning snarare än konkreta förbättringsåtgärder. Fokuset riktas nu mot bolag i Norge och Finland, samt fortsatt arbete i Sverige. Tipsa gärna oss om du ser någon som sysslar med grönmålning. Mer om grönmålning kan du läsa på vår webbplats nordics.twosides.info, säger David Linnér på Two Sides i Norden.

Undersökning visar att konsumenten vill kunna välja själv och inte litar på företagens motiv

I en undersökning som Two Sides har initierat har 10.000 konsumenter runt om i världen angett sina preferenser och åsikter beträffande att ta emot information.

  • 89 procent tycker de ska ha rätt att välja hur de vill ta emot sin information (på papper eller elektroniskt) från tjänsteleverantörer och ekonomiska aktörer.
  • 77 procent tycker inte de borde behöva betala för att få informationen på papper.
  • 73 procent sparar fysiska kopior av viktiga dokument i hemmet, eftersom de tycker det är det säkraste sättet att spara information.
  • 62 procent anser att “gröna” initiativ från företag där de uppmanar konsumenter att spara in på papper egentligen handlar om att företaget vill spara pengar.

Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)