Logga in

335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

14 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Projektet Two Sides, som drivs i Norden av nätverket Grafkom, sätter stopp för företags missledande kommunikation kring pappers- och tryckindustrin. Och man har nått stor framgång – även i Sverige.

Den 5 november 2018 på det årliga Two Sides mötet i London träffades representanter från Europa, Nordamerika, Sydamerika, Sydafrika och Australien. På mötet beslutades det att Two Sides kommer fortsätta sina ansträngningar med att sätta stopp för företag som sprider missledande kommunikation kring pappers- och printindustrin.

Totalt har 921 organisationer/företag runt om i världen undersökts i Two Sides anti grönmålnings-kampanj. Fler än 2/3 av dessa visade sig använda felaktiga och icke understödda påståenden om pappers påverkan på miljön. Något som i många länder dessutom bryter mot marknadsföringslagar och/eller rekommendationer från konsumentverket eller likvärdiga institutioner i andra länder.

Efter att medlemmar från Two Sides runt om i världen kontaktat dessa företag och bett dem upphöra med sin missledande kommunikation så har hittills 335 organisationer/företag över hela världen tagit bort sina felaktiga påståenden om pappers påverkan på miljön.

Sedan Grafkom tog över Two Sides i Norden vid årsskiftet så har de lyckats få ett tiotal nordiska företag att ta bort sin felaktiga påståenden om papper.

David Linnér jobbar med Two Sides i Norden.

– I Norden så är vi glada över resultaten vi åstadkommit hittills, flera stora bolag har tagit bort sina felaktiga påståenden i Sverige. Det är positivt att det finns ett så stort intresse för miljöfrågor i Norden, men det är beklämmande att så många svenska bolag sysslar med grönmålning snarare än konkreta förbättringsåtgärder. Fokuset riktas nu mot bolag i Norge och Finland, samt fortsatt arbete i Sverige. Tipsa gärna oss om du ser någon som sysslar med grönmålning. Mer om grönmålning kan du läsa på vår webbplats nordics.twosides.info, säger David Linnér på Two Sides i Norden.

Undersökning visar att konsumenten vill kunna välja själv och inte litar på företagens motiv

I en undersökning som Two Sides har initierat har 10.000 konsumenter runt om i världen angett sina preferenser och åsikter beträffande att ta emot information.

  • 89 procent tycker de ska ha rätt att välja hur de vill ta emot sin information (på papper eller elektroniskt) från tjänsteleverantörer och ekonomiska aktörer.
  • 77 procent tycker inte de borde behöva betala för att få informationen på papper.
  • 73 procent sparar fysiska kopior av viktiga dokument i hemmet, eftersom de tycker det är det säkraste sättet att spara information.
  • 62 procent anser att “gröna” initiativ från företag där de uppmanar konsumenter att spara in på papper egentligen handlar om att företaget vill spara pengar.

Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

1/6-dels klimatpåverkan med kartongförpackning – och konsumenten beredd betala mer

Närpes Grönsaker i Finland har tillsammans med Metsä Board undersökt konsumenters syn på, och klimatpåverkan av, plast- respektive kartongförpackningar. (mer…)

Han ska hitta tillväxt för Print24 i Sverige – så gick det 2018

Förra sommaren blev Toivo Persson-Travesset landschef för tyska Unitedprint. Under varumärket Print24 ställde de ut på Sign&Print-mässan för att få svenska tryckerier att använda dem som underleverantör. 

Udda papper allt vanligare – nu fröpåsar av tomatpapper

Plantagen lanserar sina nya fröpåsar, som är tillverkade av ”tomatpapper” och hundra procent återvinningsbara. (mer…)

Vitt som snö – nytt ultravitt bestruket papper från Arctic Paper

Arctic Paper introducerar G-Snow – ett ultravitt, högkvalitativt, bestruket och träfritt papper. Tillverkningen sker i en koldioxidneutral produktionsprocess på det svenska bruket i Grycksbo. (mer…)

Storytel ger sig in i magasin-branschen

En del av alla tidningar som går att läsa för 99 kr per månad.

Storytel tar nästa steg inom digitaliseringen av ord – köper en prenumerationstjänst för magasin och tidningar.

SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

Serdar Toprak och Lennart Jernfast slår samman sina verksamheter — vilket de är väldigt glada och nöjda med.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar. (mer…)

Sign & Print i dagarna tre

Idag startar den grafiska mässan i Stockholm och pågår i tre dagar. (mer…)

Startup: Bredbandsföretag börjar sälja trycksaker och produktmedia

Företaget berättar om sitt nya verksamhetsområde i en jobbannons – Business Manager sökes till startup-företag inom tryckt media!

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer.  (mer…)