Logga in

3 tryckerier flyttar, Siffror till budgetarbetet och Utomhus digitaliseras

28 oktober, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Hej,
Den här veckan har det kommit flera nya rapporter om hur företag investerar i reklam och marknadsföring nu, under 2016 och om tre år. Perfekt att ha som underlag när budgeten för 2016 ska läggas.

  • Branscherna som lägger mest på digital annonsering
    Den digitala annonseringen ökar snabbt men det är väldigt olika hur mycket de olika branscherna syns på nätet. Så här ser det ut i olika branscher.

Affärsmöjlighet: Tyskt Online-tryckeri skriver avtal med lokalt tryckeri i England för snabbare leveranser
Tyska Saxoprint har tecknat avtal med Pureprint om att de ska producera jobb som kräver kortare leveranstider än vad man klara av från Tyskland. Detta kommer att behövas även för den svenska marknaden – här finns stora möjligheter för ”lokala” tryckerier att teckna avtal med de stora onlinetryckerierna.

JCDecaux digitalisera Londons shoppingdistrikt med 1.000 skärmar
Uppger att 50 procent av intäkterna från utomhusannonseringen ska vara digitala 2017.

Tre Stockholmsföretag flyttar

”Andra vågen” av individanpassade konsumentprodukter
Det handlar om personaliserade produkter som nu produceras allt närmare konsumenten och köptillfället.

Frilanskompetens allt viktigare på trögrörlig arbetsmarknad
En hubb på 850 personer i frilansdatabasen och ständigt nya kompetenser som behövs på marknadsavdelningar och byråer. Stockholmsbaseradefrilansförmedlaren Enkl Frilansservice växer.

Billes tryckeri investerar för kortare ledtider och bättre kvalitet
”hade i stort sett ingen inkörningstid alls och man gick i full produktion dag tre efter installationen”

Qbank växer med nya kunder och företagsförvärv
Tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva Exigus från Pontus Uggla.

Övrigt

I Korthet

Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/bokslutsrapporter.

Kvartalsrapporter

Avslutningsvis: På tisdag träffas vi kanske på GrafKom I/O i Malmö – har du inte anmält dig finns fortfarande plats. Aktuell deltagarlista finns på grafkom.se.

Hälsningar
/Ola

070-566 09 52

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)