21grams-affären: Konkurrensverket inleder särskild undersökning av Postnords förvärv

Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt har beslutat om att inleda en särskild utredning av affären mellan Postnord och 21grams.
Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt har beslutat om att inleda en särskild utredning av affären mellan Postnord och 21grams. Pressbilder/Montage

Myndigheten behöver mer tid för att utreda Postnords planerade uppköp av 21grams.

Vi har i en rad artiklar skrivit om Postnord Strålfors planerade köp av 21grams. I juni skrev bolagen på avtalet. En affär som väckt debatt där kritiker menar att om förvärvet går igenom skulle det innebära att den statliga postjätten får ytterligare dominans och monopolställning på post- och tryckerimarknaden.

Förlängd utredningstid

26 november skickade Postnord in sin anmälan om företagskoncentration till Konkurrensverket. Myndigheten har i ett första läge haft 25 dagar på sig att avgöra frågan om affären ger upphov till osund konkurrens på marknaden.

Konkurrensverket meddelar nu att utredningstiden förlängs med tre månader och att en så kallad särskild undersökning inleds.

Annons

”För att Konkurrensverket ska kunna ta slutlig ställning till koncentrationen krävs ytterligare utredning och analys av de effekter som den kan komma att medföra.”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Pratat med fler branschaktörer

Myndigheten meddelar i sitt beslut att man har varit i kontakt med ett stort antal aktörer från olika led i branschen under den inledande utredningen såsom kunder, leverantörer av kundkommunikationslösningar, tryckerier och postdistributörer.

”Flera aktörers beskrivningar av marknadsförhållandena står i kontrast med beskrivningar i anmälan,
exempelvis avseende utbytbarheten mellan fysiska och digitala tjänster.”

Oro över affären

Flera aktörer ska ha uttryckt oro till myndigheten över företagskoncentrationen mellan Postnord Strålfors och 21grams, meddelar Konkurrensverket. Farhågorna inkluderar risken för att Postnord får en dominerande ställning inom tryckeritjänster och kundkommunikation. Dessutom befaras att affärskänslig information om konkurrenter, som finns i 21grams programvaror, kan komma att missbrukas. Vidare oroas man över potentiella förändringar i 21grams programvaror som kan gynna Postnord eller leda till att programvarorna slutar erbjudas till andra aktörer.

Senast 8 april 2025 ska Konkurrensverket besluta om affären får grönt ljus eller om den ska förbjudas.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons