Logga in

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

18 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober.

Syftet är att ”öka medvetenheten hos konsumenter om pappersbärkassar som hållbara och effektiva förpackningar för framtiden, vilka bidrar till att minimera miljöutsläpp” skriver man i ett meddelande.

Några av argumenten som lyfts fram är att påsen av papper är att:

  • Den är stark och innehållet skyddas optimalt
  • Den kan återanvändas flera gånger om.
  • Den är gjorda av förnyelsebara råvaror och är återvinningsbara och de är biologiskt nedbrytbara.
  • Om den hamnar i naturen eller i ett hav, sker nedbrytning på kort tid och skadar inte havs- eller naturmiljön

Med European Paper Bag Day vill man övertyga människor att agera mer ansvarsfullt genom att använda, återanvända samt återvinna pappersbärkassar.

Samtidigt så höjer plastpåsetillverkarna sina röster för att det går åt mer energi och mer vatten för att tillverka papperspåsar jämfört med platspåsar – detta sker bland annat i Norge vilket Grafkom Media Monitor har rapporterat om. Men om påsen hamnar i naturen är det ingen tvekan om vilken som är bäst – där bryts papperspåsen ner mycket snabbare.

Dagens ”firas” genom att sprida information i sociala medier med hashtagen #EuopeanPaperBagDay. Man satsar på att det ska bli en återkommande årlig dag.

Mer information finns på www.thepaperbag.org.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består. (mer…)

Mässa: Retail experience live – lär dig mer om konsumentbeteenden, shopping och kommunikation

15 och 16 maj hålls mässan Retail experience live i Kista där ett gäng utställare och föreläsare berätta om alla de senaste trenderna inom retail. Bland bolagen som ställer ut finns flera grafiska företag

Bertelsmann Printing Group stänger tryckeri, byter ledning och effektiviserar

Dirk Kemmerer blir ny vd för Bertelsmann Printing Group. (Bild: Bertelsmann)

Bertelsmann Printing Group, en av Europas största tryckeri-koncerner med 8.000 anställda, meddelar förändringar i koncernen:

Elon gör om 300 butiker – de får uppdraget

Elons över 300 butiker ska få helt nytt utseende – för detta har man valt två partners för extern skyltning och butiksinredning. 

Europas största boktryckeri har bytt ägare igen

Efter bara nio månader har man sålt de 16 tryckerierna. (mer…)