Logga in

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

18 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober.

Syftet är att ”öka medvetenheten hos konsumenter om pappersbärkassar som hållbara och effektiva förpackningar för framtiden, vilka bidrar till att minimera miljöutsläpp” skriver man i ett meddelande.

Några av argumenten som lyfts fram är att påsen av papper är att:

  • Den är stark och innehållet skyddas optimalt
  • Den kan återanvändas flera gånger om.
  • Den är gjorda av förnyelsebara råvaror och är återvinningsbara och de är biologiskt nedbrytbara.
  • Om den hamnar i naturen eller i ett hav, sker nedbrytning på kort tid och skadar inte havs- eller naturmiljön

Med European Paper Bag Day vill man övertyga människor att agera mer ansvarsfullt genom att använda, återanvända samt återvinna pappersbärkassar.

Samtidigt så höjer plastpåsetillverkarna sina röster för att det går åt mer energi och mer vatten för att tillverka papperspåsar jämfört med platspåsar – detta sker bland annat i Norge vilket Grafkom Media Monitor har rapporterat om. Men om påsen hamnar i naturen är det ingen tvekan om vilken som är bäst – där bryts papperspåsen ner mycket snabbare.

Dagens ”firas” genom att sprida information i sociala medier med hashtagen #EuopeanPaperBagDay. Man satsar på att det ska bli en återkommande årlig dag.

Mer information finns på www.thepaperbag.org.

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar.

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)

Ny gratistjänst frilägger människor med ett klick – och snart via API

Branschkolls redaktörer friläggs snabbt via gratistjänsten – på en sekund.

Med den nya tjänsten kan vem som helst, helt gratis, frilägga människor med ett klick. Om det finns en person på bilden så rensas bakgrunden bort på ett par sekunder. (mer…)