Logga in

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

18 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober.

Syftet är att ”öka medvetenheten hos konsumenter om pappersbärkassar som hållbara och effektiva förpackningar för framtiden, vilka bidrar till att minimera miljöutsläpp” skriver man i ett meddelande.

Några av argumenten som lyfts fram är att påsen av papper är att:

  • Den är stark och innehållet skyddas optimalt
  • Den kan återanvändas flera gånger om.
  • Den är gjorda av förnyelsebara råvaror och är återvinningsbara och de är biologiskt nedbrytbara.
  • Om den hamnar i naturen eller i ett hav, sker nedbrytning på kort tid och skadar inte havs- eller naturmiljön

Med European Paper Bag Day vill man övertyga människor att agera mer ansvarsfullt genom att använda, återanvända samt återvinna pappersbärkassar.

Samtidigt så höjer plastpåsetillverkarna sina röster för att det går åt mer energi och mer vatten för att tillverka papperspåsar jämfört med platspåsar – detta sker bland annat i Norge vilket Grafkom Media Monitor har rapporterat om. Men om påsen hamnar i naturen är det ingen tvekan om vilken som är bäst – där bryts papperspåsen ner mycket snabbare.

Dagens ”firas” genom att sprida information i sociala medier med hashtagen #EuopeanPaperBagDay. Man satsar på att det ska bli en återkommande årlig dag.

Mer information finns på www.thepaperbag.org.

335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

Projektet Two Sides, som drivs i Norden av nätverket Grafkom, sätter stopp för företags missledande kommunikation kring pappers- och tryckindustrin. Och man har nått stor framgång – även i Sverige. (mer…)

EU-parlamentet har röstat ja till att förbjuda vissa plastartiklar

För några veckor sedan röstade EU-parlamentet igenom ett förbud

Mackmyra kopplar upp whiskeyn med NFC-taggar på flaskorna

NFC-taggarna, som levereras av ett nordiskt bolag, ska möjliggöra ”digital proveniens”.

Nu kommer Amazons tryckta julkatalog

Amazon släpper sin första tryckta katalog för högtids-shopping någonsin – skickas ut till miljontals hushåll under november.

Han tar över som vd för Eskils i Borås

Henric Wiklund tillträdde nyligen tjänsten som vd för Eskils Tryckeri i Borås. (mer…)

Billes köper logistikföretag

Billes förvärvar logistikbolag. På bilden står Fredrik Bille, Klas Hedén, Niklas Bille och Christer Samuelsson. (Foto: Niklas Maupoix)

Billes är logistikbolaget Dios största kund och står för ungefär halva Dios omsättning på runt 17 miljoner kronor. Nu köper Billes sin underleverantör och får in flera nya tjänster under sitt tak. (mer…)

Massivt program på Grafkom Workflow Summit

Nästa vecka den 13 november arrangerar nätverket Grafkom sin kunskapsdag Workflow Summit för första gången. 25 talare i tre spår delar med sig av kunskap till de nu över 150 deltagarna från hela Norden. (mer…)

Husqvarna stänger in gräsklippare på flygplats – Interaktiv skärm från Storbildsfabriken vägleder

(Bild: Storbildsfabriken)

För att uppmärksamma sina robotgräsklippare har Husqvarna skapat en uppseendeväckande kampanj. (mer…)

Tryckeri tar lounge-koncept vidare till nästa stad

Onlinetryckeriet Flyeralarm har ett litet annorlunda showroom-koncept som de kallar för ”Flyeralarm Lounge”.