165 miljoner till ”power of print”-projekt

Amerikanska pappersindustrin har fått 25 miljoner dollar från Jordbruksdepartementet till projektet Paper Check-off. Pengarna ska användas för att sprida kunskap i konsumentledet om pappersbaserade produkters hållbarhet. Det handlar om både tryckt information/marknadsföring och alla typer av förpackningar.

Detta sker samtidigt som den Europeiska pappersindustrin nyligen meddelat att man kraftigt minskar sitt stöd till projektet Print Power.

Paper Check-Off har föregåtts av flera års förberedelser där man undersökt nuläge både inom industrin och hos konsumenter – vilket har gjort det möjligt att få tillgång till 165 miljoner kronor från amerikanska myndigheten för att driva projektet vidare. Mycket intressant  information lär komma fram och allt finns att följa på papercheckoff.com.

– Paper Check-Off kommer göra det möjligt att informera konsumenter om de hållbara produkter som vi producerar och att vi gör det på ett ansvarsfullt sätt, säger John Williams vd för papperstillverkaren Domtar.

Projektet ska täcka in fyra områden

  • Printing and writing
  • Kraft packaging paper (used for products such as grocery bags)
  • Containerboard (used to make shipping containers)
  • Paperboard (used for food and beverage packaging, tubes, etc).

Potentiell FOMO bland leverantörerna efter PSI 2023 – mer än halva mässhallen redan uppbokad

PSI schema 2023
Ämnen i artikeln: MässaPSI

PSI är mer än ett halvår bort ändå säger mässan att man har höga bokningsnivåer inför mässan i januari 2024.

Närmare bestämt så har, med åtta månader kvar till mässan, mer än 50 procent av ytan i mässhallen redan bokats upp, vilket är ungefär lika många som dök upp totalt förra året.

När PSI äntligen kunde hållas 2023 för första gången på tre år efter att branschmässan haft exceptionell otur med pandemins toppar och dalar, där de flesta mässor ändå lyckades hålla något event under pandemin, så var den stora snackisen att det var få leverantörer med lika många besökare. De leverantörer som var där var desto gladare och kanske är det känslan av att man missade något som ligger bakom att så många redan har bokat upp sig.

Enligt PSI själva speglar bokningsnivåerna branschens starka återhämtning efter pandemin, kanske är det en blandning.

LÄS OCKSÅ: PSI 2023 – ”Utställarna jublade”

Mässan pågår från 9-11 januari och hålls som vanligt i Düsseldorf och bland utställarna sägs det vara stort engagemang från både kända namn och nykomlingar. En av återvändarna är tyska Jung som varit en frekvent besökare men som tog ett år ”off” förra mässan, nu säger bolaget att de ska lansera en helt ny företagsidentitet under mässan.

Förutom tyska tungviktare är även några internationella namn klara för mässan, däribland New Wave Group-ägda Toppoint tillsammans med bland annat Anda och Umbrella.

Extra krut kommer läggas på textila produkter

Enligt uppgift kommer man lägga lite extra krut på textila produkter under mässan nästa år efter att 60 procent av besökarna efter senaste mässan sagt att de var extra intresserade av just textila produkter.

Bland annat kommer man ha en ”Textile Village” där textiltillverkare, varumärken och leverantörer kan visa upp sina kollektioner för 2024 med mera.

Stort fokus på juridiska frågor

Vidare säger man att man kommer fokusera på juridiska frågor där besökarna kan förvänta sig ”värdefull information om den europeiska marknaden, inklusive uppdateringar om leverantörskedjan och due diligence, klarläggande av produktansvar, produktmärkning och testning samt översikt över marknadsföring, produktsäkerhet och logistik”.

Designa egna ovanliga produkter

Avslutningsvis kommer besökarna själva kunna designa ovanliga reklamprodukter och textilier i en avslutade show som ska vara väldigt hands on, där man kan använda de senaste teknikerna och applikationerna. Man kommer också installera en museishop på mässan, läs mer hos PSI.

Ämnen i artikeln: MässaPSI
redaktionen@branschkoll.se

Startar ny webbshop för reklamprodukter

Man säljer allt från trycksaker och eventmaterial till kläder, tygkassar och pennor med tryck på.

redaktionen@branschkoll.se

Karamello tecknar exklusivt distributionsavtal med nederländsk pastill-tillverkare

peppermint 1800
Ämnen i artikeln: Karamello

Får ensamrätt till distribution i flera nordiska länder.

Ämnen i artikeln: Karamello
redaktionen@branschkoll.se

Gucci släpper drömmen om koldioxidneutralitet

gucci

Satsar inte längre på klimatneutralitet.

redaktionen@branschkoll.se

Profil- och sportswearföretag vinner Årets Företagare i Skånsk kommun

trofee

Betonar vikten av att ha koll på sin omvärld och driva utvecklingsarbete för att nå framgång.

redaktionen@branschkoll.se

Succé för sportwear-aktör som gav sig in i profilbranschen

CLN

Inlett samarbete med ett flertal branschaktörer.

redaktionen@branschkoll.se

De ska leverera sportkläder till Försvarsmakten för nästan 100 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell förvärvar ännu en norsk workwear-aktör

Ämnen i artikeln: Ahlsell
Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se

Fristads anställer ny vd

petra oberg gustafsson
Ämnen i artikeln: ArbetskläderFristads

Fristads får en ny vd från och med augusti.

Ämnen i artikeln: ArbetskläderFristads
redaktionen@branschkoll.se

Torsten Janssons dotter tar plats i NWGs styrelse

Ämnen i artikeln: New Wave Group
Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se