Logga in

1/6 klimatpåverkan med kartongförpackning – och konsumenten beredd betala mer

15 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Närpes Grönsaker i Finland har tillsammans med Metsä Board undersökt konsumenters syn på, och klimatpåverkan av, plast- respektive kartongförpackningar.

I studien kommer man fram till att konsumenter betraktar papper som ett mer ansvarsfullt val än plastförpackningar och denna uppfattning omvandlas även till en vilja att betala mer för en produkt förpackad i pappersmaterial.

Dessutom uppfattas kartongförpackningen som bekväm, innovativ, estetiskt tilltalande och att den tillför högre status till produkten som ligger i den.

En åsikt som kom fram i intervjuer med deltagarna var att man vill kunna se produkten bättre – genomskinligheten är alltså en stor fördel för plasten som material.

Klimatpåverkan

Kartongförpackningen jämfördes med en plastförpackning gjord av återvunnen pet-plast och i studien framkom att den senare har sex gånger så hög klimatpåverkan jämfört med kartongförpackningen.

När det kommer till mat så poängterar Metsä Board att den allra största klimatpåverkan kommer från maten och inte från förpackningen. Det allra viktigaste ut ett klimatperspektiv är alltså att så lite mat som möjligt går till spillo.

Kartongförpackningen klarade av att hålla tomaterna fräscha lika länge som plastförpackningen.

Källa: Metsä Board

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)