1/6 klimatpåverkan med kartongförpackning – och konsumenten beredd betala mer

Närpes Grönsaker i Finland har tillsammans med Metsä Board undersökt konsumenters syn på, och klimatpåverkan av, plast- respektive kartongförpackningar.
I studien kommer man fram till att konsumenter betraktar papper som ett mer ansvarsfullt val än plastförpackningar och denna uppfattning omvandlas även till en vilja att betala mer för en produkt förpackad i pappersmaterial.
Dessutom uppfattas kartongförpackningen som bekväm, innovativ, estetiskt tilltalande och att den tillför högre status till produkten som ligger i den.
En åsikt som kom fram i intervjuer med deltagarna var att man vill kunna se produkten bättre – genomskinligheten är alltså en stor fördel för plasten som material.
Klimatpåverkan
Kartongförpackningen jämfördes med en plastförpackning gjord av återvunnen pet-plast och i studien framkom att den senare har sex gånger så hög klimatpåverkan jämfört med kartongförpackningen.
När det kommer till mat så poängterar Metsä Board att den allra största klimatpåverkan kommer från maten och inte från förpackningen. Det allra viktigaste ut ett klimatperspektiv är alltså att så lite mat som möjligt går till spillo.
Kartongförpackningen klarade av att hålla tomaterna fräscha lika länge som plastförpackningen.
Källa: Metsä Board