Logga in

140 nya miljoner till Gelato ska finansiera kostsam expansion

13 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Det globala tryckerinätverket Gelato tar in ytterligare kapital för att finansiera sin globala tillväxtresa.

Under sommaren har man tagit in 140 miljoner norska kronor från befintliga ägare. Den globala expansionen kostar mycket pengar och underskottet de senaste tre åren uppgår till totalt 210 miljoner norska kronor, skriver dn.no (kräver inloggning).

2018 nådde man en försäljning på 392 (356) miljoner norska kronor och förlusten skrevs till -103 (-75) miljoner. (Källa: Proff.no)

I DNs artikel om Gelato framkommer att man planerar en större kapitalinjektion 2020 då man också kommer att sätta en ny värdering. Den senaste offentliga värderingen gjordes vid en kapitalrunda 2015 då bolaget värderades till 1,5 miljarder norska kronor.

– Om vi ​​hade dragit ner på vår tillväxttakt hade vi gjort vinst. Men alla stora företag som har en global ambition, som Uber, Slack och Spotify, investerar för att befästa sin position och öka sitt värdeskapande, säger Gelatos vd Henrik Müller-Hansen till dn.no. Han påpekar för tidningen att det finns få, eller inga, direkta konkurrenter till Gelato.

Omsättningsmålet är att nå en miljard i försäljning 2020. Idag har man avtal med 70 tryckerier i 30 länder.

Man trycker hårt på att lokal produktion ”on-demand” minskar transporterna men också mängden trycksaker som slängs eftersom man bara trycker det man behöver – när man behöver det. Ett av företagets kunder, Jotun, säger sig ha minskat transporterna av trycksaker motsvarande månen tur-och-retur under sina nio första månader.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)