Logga in

140 nya miljoner till Gelato ska finansiera kostsam expansion

13 augusti, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Det globala tryckerinätverket Gelato tar in ytterligare kapital för att finansiera sin globala tillväxtresa.

Under sommaren har man tagit in 140 miljoner norska kronor från befintliga ägare. Den globala expansionen kostar mycket pengar och underskottet de senaste tre åren uppgår till totalt 210 miljoner norska kronor, skriver dn.no (kräver inloggning).

2018 nådde man en försäljning på 392 (356) miljoner norska kronor och förlusten skrevs till -103 (-75) miljoner. (Källa: Proff.no)

I DNs artikel om Gelato framkommer att man planerar en större kapitalinjektion 2020 då man också kommer att sätta en ny värdering. Den senaste offentliga värderingen gjordes vid en kapitalrunda 2015 då bolaget värderades till 1,5 miljarder norska kronor.

– Om vi ​​hade dragit ner på vår tillväxttakt hade vi gjort vinst. Men alla stora företag som har en global ambition, som Uber, Slack och Spotify, investerar för att befästa sin position och öka sitt värdeskapande, säger Gelatos vd Henrik Müller-Hansen till dn.no. Han påpekar för tidningen att det finns få, eller inga, direkta konkurrenter till Gelato.

Omsättningsmålet är att nå en miljard i försäljning 2020. Idag har man avtal med 70 tryckerier i 30 länder.

Man trycker hårt på att lokal produktion ”on-demand” minskar transporterna men också mängden trycksaker som slängs eftersom man bara trycker det man behöver – när man behöver det. Ett av företagets kunder, Jotun, säger sig ha minskat transporterna av trycksaker motsvarande månen tur-och-retur under sina nio första månader.

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.