117 miljoner till forskning för att bredda användbarheten av fiberbaserade material

Mikroskopibild av ca 1 mm långa björkfibrer.
Mikroskopibild av ca 1 mm långa björkfibrer. ABB/Pressbild

Neopulp ska hjälpa företag som ABB, Holmen, More Research, Rottneros och Stora Enso att bredda användbarheten av fiberbaserade material.

Nu tar Mittuniversitetet ett nytt steg för att fördjupa förståelsen av industrins processer i en ambitiös forskningsprofil. Bland partnerföretagen finns ABB, Holmen, IPCO, More Research, Rottneros, Stora Enso och Valmet.

Resurseffektiva tillverkningsprocesser och biomaterial från skogen är ett prioriterat forskningsområde vid Mittuniversitetet där forskarna samarbetar med bland andra skogsindustrin.

Annons
forskare neopulpny
Forskargruppen inom NeoPulp, från vänster högst upp: Birgitta Engberg, Kaarlo Niskanen, Amanda Mattsson, Per Engstrand, Olof Ferritsius. Från vänster nertill: Johan Persson, Gunilla Pettersson, Armando Cordova, Juha Fiskari, Magnus Norgren.

− Neopulp som gruppen heter kommer att hjälpa branschen att bredda användbarheten av fiberbaserade material, minska produktionsavtrycket och attrahera FoU-personal till industrin, säger Birgitta Engberg, docent vid Mittuniversitetet och en av de aktiva forskarna inom Neopulp i ett pressmeddelande.

− Vi på Holmen är övertygade om att skogsbaserade produkter kommer att ha en viktig roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle. Forskningen inom Neopulp kommer att vara en viktig del av detta arbete och vi ser fram emot att samarbeta med Mittuniversitetet, säger Christer Sandberg, R&D specialist Holmen Paper.

Forskargruppen Fibre Science and Communication Network (FSCN) vid Mittuniversitetet har en unik erfarenhet om fibrer och skogsindustrins processer och material som kommer att förstärkas med rekryteringar och utveckling av samarbeten och nätverk i Sverige och internationellt.

Neopulp finansieras av KK-stiftelsen, näringslivet och Mittuniversitetet som tillsammans satsar 117 miljoner kronor under åtta år.

Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons