100.000 snabbtest om dagen från Apotea


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
De ska sälja Lessebos papper i Nordamerika

Sweflex höstmöte med fokus på ”Grön design”

Sweflex meddelar att man har sitt höstmöte den 3 november i år. Sweflex är en intresseorganisation för alla i värdekedjan för flexotryck vilket till stor del återfinns inom förpackningsbranschen.
Rubriken för mötet är Grön design/lätt att göra rätt
Platsen för mötet är Motala och det inkluderar ett studiebesök på Svensk Plaståtervinning, säger man i en kort notis.
Dags att anmäla sig till Worldstar 2023

Worldstar 2023 är nu öppen för anmälan. Sista dag för att skicka in bidrag är 20 oktober 2022.
Senast deltog fler än 440 bidrag från 37 länder.
Inför 2023 års upplaga introducerar man två nya huvudkategorier – ”Gift Packaging” och ”Digital Packaging” – och en ny specialkategori – ”tillgängliga förpackningar”.
För att anmäla sig till Worldstar måste en förpackning de senaste två åren fått ett nationellt eller regionalt förpackningspris från en förpackningstävling som är erkänd av WPO. Exempelvis Scanstar och European Carton Excellence Award.
Mer information finns hos World Packaging Organisation och på Worldstars egen sajt.
Allt fler digitaltryckta etiketter i Finat Label Competition

Vinetikett från Grekland blev ”Best in show”. Ingen pristagare från Norden. Se alla vinnande bidrag här.
Den internationella tävlingen för etiketter, Finat Label Competition 2022, är avgjord och prisutdelningsceremonin hölls 1 juni i samband med Finats konferens European Label Forum i italienska Baveno.
Tävlingen lockade 205 bidrag från 21 länder världen över. Förutom de sju gruppvinnarna och de 34 kategorivinnarna delades totalt 73 ”Highly Commended-certifikat” ut.
Flest bidrag kom från Österrike med 32 bidrag och Turkiet med 26 bidrag. Andelen bidrag som trycks digitalt fortsätter att öka, från året innan med över 30 procent.
Best in Show
Best in show detta år blev det grekiska bidraget Gerolemo – Maratheftiko Sweet inlämnat av etikettryckeriet Cabas.
Historien bakom denna etikett går tillbaka till medeltiden. Etiketten speglar en era av kungar, riddare och högadel som hänvisar till ”Kingdom of Cypern” som grundades 1197, sex år efter att Richard Lejonhjärta ockuperade Cypern.
Reproduktionen av vapenskölden föreställer tre lejon och ett kors och återges i detalj, och tillsammans med girlangerna som omger skölden och produktnamnet ger det ”en kunglig känsla” på den tryckta etiketten.
Kombinationen av guldfoliering och ”high build”-lack på ett matt sandfärgat återvunnet papper gjorde att Gerolemo – Maratheftiko Sweet blev Best in Show.
Vinnare i övriga kategorier samt mer om tävlingen finns här: Finat Label Competition 2022
Bilder på alla vinnande etiketter
En video-presentation av Best in Show-bidraget ses här:
Offsetfärg når C2C-certifiering på Silvernivå

Elanders förbättrar rörelseresultatet med 50 miljoner från tidigare affär

Sju bolag inom 4-Sign bildar koncern – omsätter 100 miljoner

Sju av 4-Sign-kedjans fjorton medlemmar går nu samman och bildar en ny koncern, tillsammans omsätter de sju bolagen idag cirka 100 miljoner men målsättningen sägs vara miljardomsättning.
– Det sker förändringar hela tiden inom branschen och vi vill fortsätta att utvecklas tillsammans med våra kunder och branschprognoserna. Vi tar ett omtag inom 4Sign och vi kommer att stärka vår position som både lokala och nordiska profileringsexperter, berättar Jonas Albinsson, vd för 4Sign Norden, i ett pressmeddelande.
Jonas Albinsson kommer leda den nya koncernen men inte själv ha något delägande. Delägare i nya koncernen blir Morgan Stigborn, Henrik Falkman, Robert Pettersson Hillman, Thorda Claesson, Mattias Högdahl, Marcus Rehnberg och Johan Lindqvist som alla kommer äga en sjundedel var i gemensamt holdingbolag, enligt uppgifter till Branschkoll.
Inleder en kraftig expansion
Idag finns man alltså på fjorton orter och då är även Norge inräknat, men den siffran ska dubblas framöver.
Tillsammans med övriga medlemsägda bolag i 4Signkedjan kommer det nya bolaget att stärka 4Sign genom bättre stödfunktioner, resurser och verktyg på lokal och nordisk nivå. Man kommer också att driva på en kraftigare expansion i Sverige och Norden där visionen är att finnas på 30 orter i Sverige och att omsätta 1 miljard inom 10 år, skriver man i pressmeddelandet.
Från Helsingborg till Luleå
De sju bolag/orter som ingår i koncernen är:
- 4Sign Helsingborg
- 4Sign Trollhättan
- 4Sign Mjölby
- 4Sign Gävle
- 4Sign Bollnäs
- 4Sign Skellefteå
- 4Sign Luleå
Övriga medlemsägda bolag som inte kommer ingå i koncernen från start är filialerna i Stockholm, Sölvesborg, Karlskrona, Färjestaden, Umeå och Ängelholm, samt Bergen och Oslo i Norge.
– Det är ett omfattande arbete som görs inom organisationen och det kommer att leda till ett ännu bättre kunderbjudande, högre servicenivå och en starkare position i branschen. Vi ser extremt positivt på de kommande åren för 4Sign, avslutar Robert Pettersson Hillman, ägare till 4Sign i Gävle och Bollnäs.
Ryska ”Mcdonalds” snor logga från svenskt profilbolag

De får dela på upphandling av arbetskläder värd över 2 miljarder
