Logga in

​Grafiska Företagen kommenterar den nya medieutredningen

16 mars, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

”De tryckta medierna och den fysiska distributionen har en given plats på framtidens mediemarknad” skriver Grafiska Företagen i en kommentar till att regeringen tillsatt en ny mediepolitisk utredning.

Utredningen som nyligen presenterades av kulturminister Alice Bah Kuhnke ska ledas av Anette Novak.

Grafiska Företagens kommentar

  • Vi välkomnar en ny mediepolitisk utredning och förutsätter att den inte bara kommer att handla om digitala media. De tryckta medierna och den fysiska distributionen har en given plats på framtidens mediemarknad, och de bör också omfattas av denna översyn. Tryckta medieprodukter har fortfarande en central roll att spela i vår demokrati, både i det offentliga samtalet och i marknadsekonomin.
  • Det är självklart att presstödet behöver moderniseras och ge möjligheter till digital förnyelse. Men måste allt ske digitalt? Varför inte införa ett innovationsstöd som är öppet för alla kanaler? Det är fortfarande så att en majoritet av medborgarna tar till sig nyheter i de traditionella kanalerna – och kanske gör de det för att det är det bästa sättet för dem?
  • Siffror från Mediebarometern 2014 visar att vi lägger 20 min/dag på en tryckt dagstidning och 5 min/dag på tidningsläsning på internet. För tidskrifternas del lägger vi 11 min/dag på tryckta tidskrifter och endast 1 min på digitala. Totalt lägger vi 5 procent av vår medietid på dagstidning på papper och 1 på dagstidning på internet. Totalt använder 67 procent av befolkningen en dagstidning en genomsnittlig dag, 24 procent läser en dagstidning på internet.
  • I dessa tider då en anonym hat- och hotkultur frodas på nätet upplevs tryckta produkter som trygga och trovärdiga, kanske för att de är omgärdade av en juridik som faktiskt fungerar. Tryckfrihetsförordningen och ansvarig utgivarsystemet har tjänat vårt samhälle väl.
  • Om det är journalistiken och den fria debatten som man vill värna och på så sätt stärka demokratin är det kanske innehållet som skall utvecklas via ett innovationsstöd. Och det oavsett vilken kanal det redaktionella innehållet publiceras i.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.