Logga in

Verseidag lanserar världens första ftalatfria PVC-banderoll

26 juni, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Schneidler 2015-06-11

SeeMee Frontlit Ultra Matt från Verseidag är världens första OEKO-TEX*-godkända, ftalatfria PVC-banderoll, vilket gör den betydligt mycket bättre ur miljösynpunkt än andra liknande produkter.

Kenth Quartino, Schneidler Grafiska.

Kenth Quartino, affärsområdeschef på Schneidler och ansvarig för sortimentet från Verseidag, är mycket glad över att Schneidler nu har SeeMee Fronlit Ultra Matt i sitt sortiment.
– Vi försöker hela tiden hitta miljövänligare alternativ till vårt produktsortiment och med Verseidags banderoll kan vi erbjuda en produkt som är unik i sitt slag och som är efterfrågad på marknaden.

Att ftalaterna har ersatts av en syntetisk mjukgörare** i SeeMee Frontlit Ultra Matt, är ett stort steg framåt i utvecklingen. Banderollen har dessutom blivit godkänd enligt OEKO-TEX vilket visar att Verseidag menar allvar och verkligen satsar på att ta fram produkter som är mer miljövänliga.

OEKO-TEX-godkända och ftalatfria banderollen SeeMee Frontlit Ultra Matt går hand i hand med Schneidlers miljöprofil.

– Det är väldigt viktigt för oss på Schneidler att vi gör vad vi kan för att bidra till en bättre miljö. I praktiken innebär det bland annat att vi väljer leverantörer som ligger i framkant när det gäller miljö och kvalitet i sin produktutveckling, säger Mattias Jaginder, VD för Schneidler Grafiska.

Schneidler har till exempel sedan 2009 sålt HPs miljövänliga latexskrivare med mycket stor framgång. Nyligen introducerade Schneidler dessutom en helt ny serie textilier för sublimering, latex och UV på den svenska marknaden där samtliga material är godkända enligt OEKO-TEX

Nya SeeMee Frontlit Ultra Matt har i övrigt samma goda egenskaper som Verseidags SeeMee Frontlit Extra Plus som nu utgår ur Schneidlers sortiment.

Verseidag har distribuerats av Schneidler i Skandinavien sedan 1998.

OEKO-TEX är ett oberoende test- och certifieringssystem för textila rå-, mellan- och slutprodukter i alla produktionsled. I sin helhet är kraven betydligt strängare än befintliga nationella lagstiftningar.

**Syntetisk mjukgörare (B7613) – är varken en kemikalie av typen ftalater eller innehåller ftalater som tillsatts vid tillverkning. Den ftalatfria syntetiska mjukgöraren (B7613) har bevisats vara mindre farlig både för hälsa och miljö.

Investerar 10 miljoner euro i finpapperstillverkning

Arctic Papers bruk i Kostrzyn, Polen. (Bild: Arctic Paper)

Arctic Paper investerar i ökad kapaciteten vid bruket i polska Kostrzyn.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)