Verseidag lanserar världens första ftalatfria PVC-banderollBranschkoll
Logga in

Verseidag lanserar världens första ftalatfria PVC-banderoll

26 juni, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Schneidler 2015-06-11

SeeMee Frontlit Ultra Matt från Verseidag är världens första OEKO-TEX*-godkända, ftalatfria PVC-banderoll, vilket gör den betydligt mycket bättre ur miljösynpunkt än andra liknande produkter.

Kenth Quartino, Schneidler Grafiska.

Kenth Quartino, affärsområdeschef på Schneidler och ansvarig för sortimentet från Verseidag, är mycket glad över att Schneidler nu har SeeMee Fronlit Ultra Matt i sitt sortiment.
– Vi försöker hela tiden hitta miljövänligare alternativ till vårt produktsortiment och med Verseidags banderoll kan vi erbjuda en produkt som är unik i sitt slag och som är efterfrågad på marknaden.

Att ftalaterna har ersatts av en syntetisk mjukgörare** i SeeMee Frontlit Ultra Matt, är ett stort steg framåt i utvecklingen. Banderollen har dessutom blivit godkänd enligt OEKO-TEX vilket visar att Verseidag menar allvar och verkligen satsar på att ta fram produkter som är mer miljövänliga.

OEKO-TEX-godkända och ftalatfria banderollen SeeMee Frontlit Ultra Matt går hand i hand med Schneidlers miljöprofil.

– Det är väldigt viktigt för oss på Schneidler att vi gör vad vi kan för att bidra till en bättre miljö. I praktiken innebär det bland annat att vi väljer leverantörer som ligger i framkant när det gäller miljö och kvalitet i sin produktutveckling, säger Mattias Jaginder, VD för Schneidler Grafiska.

Schneidler har till exempel sedan 2009 sålt HPs miljövänliga latexskrivare med mycket stor framgång. Nyligen introducerade Schneidler dessutom en helt ny serie textilier för sublimering, latex och UV på den svenska marknaden där samtliga material är godkända enligt OEKO-TEX

Nya SeeMee Frontlit Ultra Matt har i övrigt samma goda egenskaper som Verseidags SeeMee Frontlit Extra Plus som nu utgår ur Schneidlers sortiment.

Verseidag har distribuerats av Schneidler i Skandinavien sedan 1998.

OEKO-TEX är ett oberoende test- och certifieringssystem för textila rå-, mellan- och slutprodukter i alla produktionsled. I sin helhet är kraven betydligt strängare än befintliga nationella lagstiftningar.

**Syntetisk mjukgörare (B7613) – är varken en kemikalie av typen ftalater eller innehåller ftalater som tillsatts vid tillverkning. Den ftalatfria syntetiska mjukgöraren (B7613) har bevisats vara mindre farlig både för hälsa och miljö.

Ny maskin trycker och packar kaffe on-demand

Bolagets maskin som nyligen introducerades har hamnat hos en kaffeförsäljare.

Regeringens nya system för källsortering – det här har hänt

I juni slog regeringen fast att det nya systemet för källsortering ska träda i kraft den 1 januari 2019. Beslutet har blivit omtalat och har både kritiserats och välkomnats.

Startar webbutik för posters

Posters är en trend och allt fler aktörer ger sig in i branschen. Senast ut är BGA som ska starta en webbshop som delvis överlappar med deras huvudverksamhet. 

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

3D-printad modell av Ebbepark i Linköping. (Bild: Arkitektkopia)

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.