Logga in

Veckans produkt: Den ödmjuka tandborsten

12 april, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Veckans produkt är en tandborste av bambu som hjälper jordklotet och mänskligheten på flera fronter.

The Humble CO är ett svenskt bolag som grundades för fyra år sedan av tandläkaren Noel Abdayem, idéen kläcktes när han gjorde volontärarbete och såg tandborstar av plast driva upp på stränder runt om i världen.

Material: Tandborstens skaft är tillverkat av Moso-bambu som är naturligt nedbrytbart. Bambu är lätt och starkare än trä och samtidigt naturligt fläckresistent och antibakteriell.
Borststråna är tillverkade av BPA-fri nylon. Tandborsten säljs för 30-36 kronor i affären och vart de extra kronorna går kan du läsa mer om lite längre ner.

Jag har själv använt Humble-tandborstar i mer än ett år och jag tycker det är en fantastiskt tandborste, vidare har jag svårt att tänka mig en bättre giwe-away i den prisklassen. Dessutom har bolaget nyligen börjat sälja vegansk och miljövänlig tandkräm, det perfekta paret.

Humanitära värderingar

I början så skänkte Humble en tandborste till behövande för varje såld tandborste, men med över sex miljoner sålda tandborstar så har man fått tänka om lite kring den modellen rent logistiskt. De delar fortfarande ut tandborstar men har också börjat ge tillbaka på andra sätt, exempelvis genom utbildning och preventivt arbete. Vidare så skänker de 3-5 procent av sin omsättning varje år till behövande barn via The Humble Smile Foundation

Växer så de knakar

Enligt en artikel publicerad av Breakit så har Humble i dagsläget 25.000 återförsäljare i 30 länder och bolaget ska enligt uppgift omsatt 23 miljoner 2017. De omsatte strax under 7 miljoner 2016 och räknar med att omsätta 50 miljoner 2018.

Den här veckans produkt får avslutas med en citat från Humbles försäljningschef Oskar Holmblad som väl sammanfattar produkten och filosofin bakom:

– Vi tänkte steget längre och valde att tillverka en produkt som inte tummar på funktionaliteten, men som slår ett stort slag för miljön och våra medmänniskor.


Veckans produkt på Branschkoll Promotion är tänkt att inspirera branschen och ge uppslag åt nya idéer. Varje vecka kommer vi utse en ny produkt som på något sätt utmärker sig. Om ditt företag har en produkt som ni vill visa upp för andra aktörer så är veckans produkt en ypperlig annonsplats där ni får chansen att synas för en relevant publik centralt på sajten och i fredagsutskicket. Kontakta david@branschkoll.se vid intresse.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.