Logga in

Veckans produkt: Den ödmjuka tandborsten

12 april, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Veckans produkt är en tandborste av bambu som hjälper jordklotet och mänskligheten på flera fronter.

The Humble CO är ett svenskt bolag som grundades för fyra år sedan av tandläkaren Noel Abdayem, idéen kläcktes när han gjorde volontärarbete och såg tandborstar av plast driva upp på stränder runt om i världen.

Material: Tandborstens skaft är tillverkat av Moso-bambu som är naturligt nedbrytbart. Bambu är lätt och starkare än trä och samtidigt naturligt fläckresistent och antibakteriell.
Borststråna är tillverkade av BPA-fri nylon. Tandborsten säljs för 30-36 kronor i affären och vart de extra kronorna går kan du läsa mer om lite längre ner.

Jag har själv använt Humble-tandborstar i mer än ett år och jag tycker det är en fantastiskt tandborste, vidare har jag svårt att tänka mig en bättre giwe-away i den prisklassen. Dessutom har bolaget nyligen börjat sälja vegansk och miljövänlig tandkräm, det perfekta paret.

Humanitära värderingar

I början så skänkte Humble en tandborste till behövande för varje såld tandborste, men med över sex miljoner sålda tandborstar så har man fått tänka om lite kring den modellen rent logistiskt. De delar fortfarande ut tandborstar men har också börjat ge tillbaka på andra sätt, exempelvis genom utbildning och preventivt arbete. Vidare så skänker de 3-5 procent av sin omsättning varje år till behövande barn via The Humble Smile Foundation

Växer så de knakar

Enligt en artikel publicerad av Breakit så har Humble i dagsläget 25.000 återförsäljare i 30 länder och bolaget ska enligt uppgift omsatt 23 miljoner 2017. De omsatte strax under 7 miljoner 2016 och räknar med att omsätta 50 miljoner 2018.

Den här veckans produkt får avslutas med en citat från Humbles försäljningschef Oskar Holmblad som väl sammanfattar produkten och filosofin bakom:

– Vi tänkte steget längre och valde att tillverka en produkt som inte tummar på funktionaliteten, men som slår ett stort slag för miljön och våra medmänniskor.


Veckans produkt på Branschkoll Promotion är tänkt att inspirera branschen och ge uppslag åt nya idéer. Varje vecka kommer vi utse en ny produkt som på något sätt utmärker sig. Om ditt företag har en produkt som ni vill visa upp för andra aktörer så är veckans produkt en ypperlig annonsplats där ni får chansen att synas för en relevant publik centralt på sajten och i fredagsutskicket. Kontakta david@branschkoll.se vid intresse.

Billes utses till åretas företagare i sin kommun

Niklas och Fredrik Bille tar emot utmärkelsen Årets Företagare i Mölndals kommun.

Billes tryckeri i Göteborg drivs av bröderna Niklas och Fredrik Bille – den 19 april utsågs de till årets företagare i Mölndals kommun där de verkar. (mer…)

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)