Logga in

Veckans produkt: Den ödmjuka tandborsten

12 april, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Veckans produkt är en tandborste av bambu som hjälper jordklotet och mänskligheten på flera fronter.

The Humble CO är ett svenskt bolag som grundades för fyra år sedan av tandläkaren Noel Abdayem, idéen kläcktes när han gjorde volontärarbete och såg tandborstar av plast driva upp på stränder runt om i världen.

Material: Tandborstens skaft är tillverkat av Moso-bambu som är naturligt nedbrytbart. Bambu är lätt och starkare än trä och samtidigt naturligt fläckresistent och antibakteriell.
Borststråna är tillverkade av BPA-fri nylon. Tandborsten säljs för 30-36 kronor i affären och vart de extra kronorna går kan du läsa mer om lite längre ner.

Jag har själv använt Humble-tandborstar i mer än ett år och jag tycker det är en fantastiskt tandborste, vidare har jag svårt att tänka mig en bättre giwe-away i den prisklassen. Dessutom har bolaget nyligen börjat sälja vegansk och miljövänlig tandkräm, det perfekta paret.

Humanitära värderingar

I början så skänkte Humble en tandborste till behövande för varje såld tandborste, men med över sex miljoner sålda tandborstar så har man fått tänka om lite kring den modellen rent logistiskt. De delar fortfarande ut tandborstar men har också börjat ge tillbaka på andra sätt, exempelvis genom utbildning och preventivt arbete. Vidare så skänker de 3-5 procent av sin omsättning varje år till behövande barn via The Humble Smile Foundation

Växer så de knakar

Enligt en artikel publicerad av Breakit så har Humble i dagsläget 25.000 återförsäljare i 30 länder och bolaget ska enligt uppgift omsatt 23 miljoner 2017. De omsatte strax under 7 miljoner 2016 och räknar med att omsätta 50 miljoner 2018.

Den här veckans produkt får avslutas med en citat från Humbles försäljningschef Oskar Holmblad som väl sammanfattar produkten och filosofin bakom:

– Vi tänkte steget längre och valde att tillverka en produkt som inte tummar på funktionaliteten, men som slår ett stort slag för miljön och våra medmänniskor.


Veckans produkt på Branschkoll Promotion är tänkt att inspirera branschen och ge uppslag åt nya idéer. Varje vecka kommer vi utse en ny produkt som på något sätt utmärker sig. Om ditt företag har en produkt som ni vill visa upp för andra aktörer så är veckans produkt en ypperlig annonsplats där ni får chansen att synas för en relevant publik centralt på sajten och i fredagsutskicket. Kontakta david@branschkoll.se vid intresse.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)