Logga in

Växande Aros Bokbinderi investerar och byter vd

10 november, 2014 | Av: Branschkoll | Dela:
Aros Bokbinderi & Distribution

Andreas Dayan är ny vd på Aros Bokbinderi & Distribution.

Snabbväxande och lönsamma Aros Bokbinderi i Västerås har bytt vd. Det är ett generationsskifte där Andreas Dayan, son till tidigare vd Haviv Dayan, tagit över vd-posten sedan första november.

Samtidigt investerar man 10 miljoner kronor i en ny limbindare från Kolbus som ska vara i drift i slutet av året och växlar samtidigt upp till två-skift i limbindningen. Nya registerstansmaskiner finns också på plats.

Bolaget har hela tiden varit lönsamt sedan starten 2007 och senaste åren har man växt bland annat genom att ta över konkursbon efter Bengt Perssons och Föfab.

– Vi jobbar hårt och försöker hålla nere kostnaderna, något rätt gör vi men det är svårt att sätta fingret på vad, säger Andreas Dayan i en kommentar till Branschkoll.

I dagsläget är man 37 anställda och i år landar omsättningen på runt 30 miljoner kronor. Och man ser mycket positivt på framtiden.

— Böcker och fysiska trycksaker kommer alltid att finnas kvar. Vi behöver mer kapacitet och kortare intagstider och därför satsar vi med en investering i en ny limbindare, säger Andreas Dayan.

Man växer just nu, fram för allt inom hårdband, där det inte är lika intressant för tryckerierna att investera i egen utrustning. Aros bokbinderi säger sig för övrigt vara helt kompletta inom bokbinderitjänster.

– Vi kan ta emot hur mycket jobb som helst. Vi jobbar bara dagtid och kan egentligen dubbla produktionen och nu går vi upp till två-skift på limbindningen, avslutar Andreas Dayan.

Ikea-katalogen 2017 – Ny app går hand i hand med papperskatalogen

(Bild: Ikea)

(Bild: Press/Ikea)

Den tryckta Ikea-katalogen har levererats världen över sedan 1951 och i år trycks den i 211 miljoner exemplar.

Ja till Stampens Ackord – ”sänder konstiga signaler”

Rekonstruktionen i Stampen tog idag ett stort steg framåt när Skatteverket preliminärt meddelar att man kommer att säga ja till det 25-procentiga ackordet.

Inkish.tv: Norska ”informationsproducenten” 07 Media om sin roll som rådgivare

Håvard Grjotheim, vd för 07 Media i Norge, berättar för Inkish.tv om sin verksamhet, hur man jobbar med rådgivning inom kommunikation och om hur den grafiska branschens ska kunna utvecklas på ett positivt sätt. (mer…)

UPPDATERAD: Nästa kapitel i momshärvan

Nästa steg tas nu i tryckerimomshärvan.

Rekordår för Göteborgstryckeriet som förvärvar displayspecialist

logo-newGöteborgstryckeriet breddar produktportföljen genom att förvärva displayspecialisten Emko som gick i konkurs i början av juli. Detta är bara ett av flera förvärv man gjort senaste året (mer…)

Varannan svensk kritisk till reklam

Appreklam

(Bild: Sveriges Annonsörer)

De som är kritiska till reklam blir allt fler. Reklam i appar är värst visar en ny undersökning.

Nätverket Grafkom storsatsar med fem aktiviteter i höst

Grafkom höst 16

Grafkom planerar fem nätverksträffar i höst. Alla hos olika medlemsföretag som tryckerier, leverantörer och universitet. Aktiva under hösten är bland många Kent Åberg (NewFormat), Erik Mauritzon (Åtta.45), Lukas Engqvist (Brobygrafiska) och Peter Forsström (Bantorget Grafiska). (Bilder: GrafKom)

Nätverket Grafkom utökar sina aktiviteter kraftigt i höst. Med start i slutet av september planerar man att genomföra hela fem aktiviteter. Den stora nätverksträffen I/O går i höst i Norrköping den 8-9 november. (mer…)

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring. (mer…)

Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet.  (mer…)