Logga in

Växande Aros Bokbinderi investerar och byter vd

10 november, 2014 | Av: Branschkoll | Dela:
Aros Bokbinderi & Distribution

Andreas Dayan är ny vd på Aros Bokbinderi & Distribution.

Snabbväxande och lönsamma Aros Bokbinderi i Västerås har bytt vd. Det är ett generationsskifte där Andreas Dayan, son till tidigare vd Haviv Dayan, tagit över vd-posten sedan första november.

Samtidigt investerar man 10 miljoner kronor i en ny limbindare från Kolbus som ska vara i drift i slutet av året och växlar samtidigt upp till två-skift i limbindningen. Nya registerstansmaskiner finns också på plats.

Bolaget har hela tiden varit lönsamt sedan starten 2007 och senaste åren har man växt bland annat genom att ta över konkursbon efter Bengt Perssons och Föfab.

– Vi jobbar hårt och försöker hålla nere kostnaderna, något rätt gör vi men det är svårt att sätta fingret på vad, säger Andreas Dayan i en kommentar till Branschkoll.

I dagsläget är man 37 anställda och i år landar omsättningen på runt 30 miljoner kronor. Och man ser mycket positivt på framtiden.

— Böcker och fysiska trycksaker kommer alltid att finnas kvar. Vi behöver mer kapacitet och kortare intagstider och därför satsar vi med en investering i en ny limbindare, säger Andreas Dayan.

Man växer just nu, fram för allt inom hårdband, där det inte är lika intressant för tryckerierna att investera i egen utrustning. Aros bokbinderi säger sig för övrigt vara helt kompletta inom bokbinderitjänster.

– Vi kan ta emot hur mycket jobb som helst. Vi jobbar bara dagtid och kan egentligen dubbla produktionen och nu går vi upp till två-skift på limbindningen, avslutar Andreas Dayan.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.