Unika trycksaker är framtiden – skapar framgång för Resultatreklam

rr-verkstaden2_900

– En tomteverkstad, så beskriver Resultatreklams vd bolagets verksamhet som går ut på att färdigställa en mängd olika trycksaker och marknadsmaterial. Och att “färdigställa” kan vara allt från att packa till att göra omfattande produktutvecklingar. Resultatreklam går sträckan mellan ’nästan färdigt’ till ’färdigt’ åt sina kunder. 

Resultatreklam huserar sin verksamhet i Sparreholm, därifrån så packar, plockar och hanterar de marknadsmaterial till några av Sveriges största företag, ofta är det ett tryckeri som är uppdragsgivaren.

Bolagets verksamhetsområden kan delas in i fyra huvudkategorier: plocka/sortera produkter, göra manuella eller maskinella tillägg och justeringar på produkter, lagerhållning och utskick.

– Vi gör det som de flesta tror görs i Baltikum eller Kina och vi gör de udda sakerna som det flesta inte vet om att man kan göra, säger bolagets vd Magnus Erixon.

Sen fortsätter Magnus och hans kollega Joel Paavonen som jobbar som projektledare och med B2B-försäljning att berätta om en kavalkad av olika uppdrag som företaget gjort genom åren:

  • Flaggspel till butiker, bland annat till Svenska Spel
  • Limning av klockaskar
  • Butiksskyltning
  • Produkter som följer med butiksvaror för att skapa mervärde, åt exempelvis Spendrups, OLW och Nivea
  • Band till medaljer vid löptävlingar
  • Laserskurna pop up-kort till husfasader som skapar en 3D-effekt

Listan kan göras längre, men det är mer intressant att titta på skarpa projekt, så låt oss göra det.

Noggrannhet och precision

invercote 2 kopia 900
Pappersprover från Iggesund färdigställda av Resultatreklam.

I det här pappersprovet från Iggesund så har Resultatreklam vikt och limmat ihop de yttre och inre kassetterna samt stoppat in pappersproverna i rätt ordning. Här är det hög precision som gäller, proverna ska gå ut till bland annat reklambyråer och tryckerier.

– Minsta fel skulle upptäckas direkt, berättar Joel Paavonen.

Annons

Butikpromo
Butikspromotion

Här ser vi ett par olika exempel på butikspromotion som Resultatreklam varit med och tagit fram. Hatten kommer från en kampanj Norrlands Guld körde under sommaren, jobbet gick bland annat ut på att resa ett butiksställ och fylla det med dessa hattar.

Och när Schweppes gjorde sin mojito-lansering så följde det med en drinkmuddler (i bakgrunden till höger) om man köpte två flaskor.


sydd rygg 900
Handsydd rygg på äkthetscertifikat.

Sista exemplet är en handsydd rygg på ett äkthetscertifikat, inlaga och omslag har sytts ihop för att förstärka känslan av produkten och helhetsintrycket.

Kunderna och konkurrenterna

Våra kunder finns nästan uteslutande i Sverige och består bland annat av tryckerier och brookers, en av bolagets största kunder är Ica, vars butiksmarknadsföring Resultatreklam färdigställer merparten av. Ibland kan det vara 100 exemplar som behöver någon form av bearbetning och ibland rör det sig om 150.000, allt beror på hur avancerat momentet är och vem som är uppdragsgivare.

– De små detaljerna är viktiga eftersom någon har tänkt till och vill ha det på ett visst sätt, byråer kommer ofta på intressanta förslag på marknadsmaterial och så fastnar konceptet någonstans på vägen då man inte hittar någon som kan genomföra det och så går den kreativa idén förlorad eftersom vissa moment inte tycks vara genomförbara, det är där vi kommer in, säger Magnus Erixon.

Bolagets konkurrenter finns till största delen i Baltikum och Kina, den konkurrens som finns på hemmaplan kommer bland annat från samhälls-institutioner så som Samhall och Kriminalvården. Och skälet att välja Resultatreklam framför ovanstående är enligt Joel och Magnus deras noggrannhet och kvalitét.

Tryckeriernas volymer sjunker men kunderna är inte lika priskänsliga

– Känslan jag får när jag är ute och träffar tryckare är att alla är medvetna om att nivåerna sjunker, men att köparna är också mindre priskänsliga när de väl köper. Med allt digitalt som sker just nu så blir bruset mycket lägre i brevlådan, speciellt om man väljer att sticka ut, ett bra och unikt utskick hamnar inte sällan på kylskåpet. Och det går att att välja sin mottagargrupp på brevlåda också, det är inte endast en digital funktion, säger Joel.

Joel tror att speciallösningarna kring fysiskt marknadsmaterial kommer bli allt vanligare, och att det kommer bli allt svårare att vara ett helhetslösnings-tryckeri. Att man istället kommer få välja ut ett par grejer inom efterbehandling att specialisera sig på.

– Det finns så små marginaler i att skita ner massa papper, ju mer pengar ett tryckeri kan tjäna på efterbehandlingen, desto mindre blir behovet av att tjäna pengar på själva trycket. Jag tror unika trycksaker är framtiden, för det är först då man kan ta bra betalt, avslutar Joel.

Företagsfakta

  • Produktion och kontor i Sparreholm (Södermanland)
  • Tio anställda och ett fyrtiotal deltidsanställda/inhoppare beroende på hur högt tryck det är i produktionen
  • Strax över 15 miljoner i omsättning år 2017
  • Webbplats: www.resultatreklam.se
Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons