Logga in

Undersöker tryckt elektronik genom innovationstävling

09 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ikea undersöker just nu området tryckt elektronik och gör detta genom att annonserna två innovationstävlingar för digitala kommunikationsbärare och digitala etiketter.

Digitala etiketter

Ikea designar och producerar produkter som kan säljas på många marknader. För att undvika att skapa flera versioner av samma produkt för olika marknader undersöker Ikea så kallade e-etiketter. Tanken är att skapa en blank e-etikett som kan fyllas på med relevant information för marknaden den säljs på.

Det är ingen lätt uppgift att ta fram e-etiketten som Ikea söker. Den måste antingen ha möjlighet att kommunicera eller lokalt lagra all den information som kan behövas. Vidare måste den kunna kommunicera komplex och innehållsrik text och symboler. Både via det latinska och andra alfabet. Dessutom måste e-etiketten variera i storlek, med upp till 15 centimeter långa sidor, skriver Aipia.

Ska förstärka Ikea-upplevelsen

Den andra utmaningen är att ta fram en digital kommunikationsbärare som ska förstärka och underlätta Ikea-upplevelsen för kunden. Det här kan exempelvis vara hårdvara som använder bluetooth eller en app till telefonen, som ger kunden funktionalitet och teknisk service. Produkten ska bygga på tryckt elektronik och bör finnas i anslutningen till produkten eller i varuhuset och målet med utmaningen är att ta fram nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjliga med analoga motsvarigheter.

Holmbergs värvar två till ledningsgruppen – ökat fokus på it-lösningar

Magnus Granath (it-chef), Fredrik Fenberg (försäljningschef), Fredrik Nilsson (produktionschef), Peter Wessner (ekonomichef) på Holmbergs i Malmö.

Holmbergs i Malmö har nyligen rekryterat både ny försäljningschef och ny ekonomichef. Båda tar plats i ledningsgruppen. (mer…)

UPPDATERAD: Lägger ner kuvertverksamheten i Norden – de tar över

Upphör helt med sin kuvertverksamhet i Norden.

Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”. (mer…)

Egmont startar tidning om e-sport

Omslaget till första numret, samt förlagsdirektör Marika Bark. (Bild: Egmont)

Tidningen, som fått namnet GLHF, kommer fokusera på några av de största titlarna inom e-sport såsom CS:GO, Leauge of Legends och Overwatch. I framtiden hoppas Egmont att tidningen ska gå att lansera på den brittiska, polska och norska marknaden. (mer…)

Kodak rusar på börsen efter lansering av kryptovaluta

Kodak lanserar i ett samarbete med Wenn Digital den egna kryptovaluta Kodakcoin tillsammans med en plattform för att sälja och kontrollera bilder. Börsvärdet rusade på nyheten och aktien var som mest upp nästan 300 procent. (mer…)

Tio kontor lämnar Koneo och bildar nytt bolag

Mia Åslander är marknadschef och Erik Asker är talesperson för nya Gibon-gruppen. (Bild: Gibon)

En ny medlemsägd företagsgrupp lanseras under namnet Gibon, bolaget satsar på att hjälpa små och medelstora företag med sin digitala transformation. (mer…)

Får order på digitala skyltar värd 65 miljoner kronor

Hurtigrutens nya hybridskepp MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen ska ta gäster närmare naturen med grön teknologi – blir världens första första elhybriddrivna expeditionsskepp. Zetadisplay-koncernen levererar digitala skyltar. (Bild: Hurtigruten)

ProntoTV som är en del av Zetadisplay-koncernen har tecknat ett avtal med Hurtigruten om digitala skyltar.

Grafokett ordnar mötesplats för etikettbranschen

Grafokett kommer tillsammans med konsultbolaget ÅF anordna ”LabelDay”

(mer…)

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

(mer…)