Logga in

Undersöker tryckt elektronik genom innovationstävling

09 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ikea undersöker just nu området tryckt elektronik och gör detta genom att annonserna två innovationstävlingar för digitala kommunikationsbärare och digitala etiketter.

Digitala etiketter

Ikea designar och producerar produkter som kan säljas på många marknader. För att undvika att skapa flera versioner av samma produkt för olika marknader undersöker Ikea så kallade e-etiketter. Tanken är att skapa en blank e-etikett som kan fyllas på med relevant information för marknaden den säljs på.

Det är ingen lätt uppgift att ta fram e-etiketten som Ikea söker. Den måste antingen ha möjlighet att kommunicera eller lokalt lagra all den information som kan behövas. Vidare måste den kunna kommunicera komplex och innehållsrik text och symboler. Både via det latinska och andra alfabet. Dessutom måste e-etiketten variera i storlek, med upp till 15 centimeter långa sidor, skriver Aipia.

Ska förstärka Ikea-upplevelsen

Den andra utmaningen är att ta fram en digital kommunikationsbärare som ska förstärka och underlätta Ikea-upplevelsen för kunden. Det här kan exempelvis vara hårdvara som använder bluetooth eller en app till telefonen, som ger kunden funktionalitet och teknisk service. Produkten ska bygga på tryckt elektronik och bör finnas i anslutningen till produkten eller i varuhuset och målet med utmaningen är att ta fram nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjliga med analoga motsvarigheter.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.