Logga in

“Trykt i Norge”: Ny kvalitetstämpel ska tas fram för norska tryckerier

29 augusti, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Norska Grafisk branschförening ska utforma en kvalitetsstämpel för trycksaker producerade i Norge.

Stämpeln ska heta ”Trykt i Norge” och ska indikera att ”produkten är tillverkad av ett miljömedvetet norskt företag och inte har rest långväga för att nå kunden”, skriver branschföreningen på sin webb.

Importen av trycksaker från andra länder omsätter ungefär fyra miljarder norska kronor. Detta vill man nu alltså ändra på med hjälp av ”Trykt i Norge”.

Designtävling

Norska företag uppmanas nu att delta i en designtävling för den nya ”stämpeln”. Det bästa förslaget kommer bli belönat med en resecheck på 15.000 norska kronor.

Grafisk bransjeforening och Norska Grafisk Leverantörsförening driver tillsammans tävlingen och juryn består av medlemmar från båda organisationerna.

Vinnaren ska utses på branschföreningens höstmöte i Stavanger i september.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.