Logga in

Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”

19 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens försäljningskanaler är i förändring och nu ska Åtta.45 offensivt sälja svenskproducerade trycksaker på nätet. ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match om vad vi uppfattar är vår marknad”.

– Det går att handla svenskt, bra och billigt på nätet, säger Dag Wassberg på Åtta.45 som är ansvarig för satsningen.

Åtta.45 satsar vidare på e-handelslösningen som man i höstas lanserade på domänen flipptryck.se. Nu har sortimentet utökats rejält med produkter för bland annat mässor och butiker.

– Det är en offensiv satsning och vi ökar med tvåsiffriga procenttal varje månad i genomförda affärer, säger Dag Wassberg.

Man har inlett en satsning på att öka konverteringsgraden – att få besökarna att inte bara använda sajten som en priskalkylator utan att faktiskt genomföra köp.

– Grunden i vår digitala strategi är att jobba med konvertering – vi måste hjälpa kunden med att genomföra hela affären i webbhandeln.

Enligt Dag Wassberg handlar det om tre parametrar som bidrar till ökad konvertering – prissättning, funktionalitet och sist – men kanske allra viktigast – förtroende. Man ska känna trygghet i vad man beställer och att leveransen blir vad man förväntar sig.

Det är inte främst befintliga kunder som ska flyttas till att köpa på nätet utan man söker helt nya kunder.

– Att frälsa våra gamla kunder är inte målet med övningen, säger Dag. Vi måste upprätthålla den traditionella handelsvägen – samtidigt som vi får in de som är våra framtida kunder.

B2B är huvudfokus även om det säkert kan dra konsumenter också. Man vänder sig främst till små och medlestora företag.

Det gäller också att få besökare till sajten och man har inom det området startat ett samarbete med en byrå som hjälper till med att driva trafik.

– Vi har en partner inom marknadsföring som kan hjälpa oss att driva trafik – men sedan är konverteringen vårt ansvar, avslutar Dag.

Man skriver i sin kommunikation att ”Flipptryck.se är närproducerade trycksaker av svensk råvara. Till flippade priser”.

Billes utses till åretas företagare i sin kommun

Niklas och Fredrik Bille tar emot utmärkelsen Årets Företagare i Mölndals kommun.

Billes tryckeri i Göteborg drivs av bröderna Niklas och Fredrik Bille – den 19 april utsågs de till årets företagare i Mölndals kommun där de verkar. (mer…)

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)