Logga in

Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”

19 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens försäljningskanaler är i förändring och nu ska Åtta.45 offensivt sälja svenskproducerade trycksaker på nätet. ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match om vad vi uppfattar är vår marknad”.

– Det går att handla svenskt, bra och billigt på nätet, säger Dag Wassberg på Åtta.45 som är ansvarig för satsningen.

Åtta.45 satsar vidare på e-handelslösningen som man i höstas lanserade på domänen flipptryck.se. Nu har sortimentet utökats rejält med produkter för bland annat mässor och butiker.

– Det är en offensiv satsning och vi ökar med tvåsiffriga procenttal varje månad i genomförda affärer, säger Dag Wassberg.

Man har inlett en satsning på att öka konverteringsgraden – att få besökarna att inte bara använda sajten som en priskalkylator utan att faktiskt genomföra köp.

– Grunden i vår digitala strategi är att jobba med konvertering – vi måste hjälpa kunden med att genomföra hela affären i webbhandeln.

Enligt Dag Wassberg handlar det om tre parametrar som bidrar till ökad konvertering – prissättning, funktionalitet och sist – men kanske allra viktigast – förtroende. Man ska känna trygghet i vad man beställer och att leveransen blir vad man förväntar sig.

Det är inte främst befintliga kunder som ska flyttas till att köpa på nätet utan man söker helt nya kunder.

– Att frälsa våra gamla kunder är inte målet med övningen, säger Dag. Vi måste upprätthålla den traditionella handelsvägen – samtidigt som vi får in de som är våra framtida kunder.

B2B är huvudfokus även om det säkert kan dra konsumenter också. Man vänder sig främst till små och medlestora företag.

Det gäller också att få besökare till sajten och man har inom det området startat ett samarbete med en byrå som hjälper till med att driva trafik.

– Vi har en partner inom marknadsföring som kan hjälpa oss att driva trafik – men sedan är konverteringen vårt ansvar, avslutar Dag.

Man skriver i sin kommunikation att ”Flipptryck.se är närproducerade trycksaker av svensk råvara. Till flippade priser”.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.