Logga in

”Tryckerierna ska inte behöva ha egen efterbehandling”

26 oktober, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Hösten 2015 köpte Jenny Holmén och två kollegor Aros Bokbinderi i Västerås. Då sa man att ”branschens stålbad är en stor möjlighet”. Nu är man mitt i sin förändringsresa.

Aros bokbinderi är på plats i nya lokaler och strategin för tillväxt är spikad. Under 2016 flyttade hela verksamheten till nya lokaler med stora kostnader som en konsekvens.

Läs mer: Träffa Jenny och Carl på Grafkom I/O i Göteborg när de berättar om sin syn på framtidens bokbinderi

– 2016 är lite av ett förlorat år rent ekonomiskt, säger vd Jenny Holmén.

Men nu är flytten genomförd, man har ett nytt affärssystem på plats från Omikai och en ny organisation med ett nytt ledarskap implementeras.

Tryckerierna ska inte behöva ha egen efterbehandling

Partnerskap där man kan bygga upp väldigt nära samarbeten med kunderna är ett stort fokus i framtidens affärsrelationer.

För Jenny Holmén och Carl Arnesson som nu driver företaget handlar det om att skapa sömnlösa samarbeten med kunderna så att de känner trygghet i att lägga ut delar av sin tillverkning på en extern part.

– Vi måste bli en trygg och stabil partner för då kan tryckerierna utnyttja externa bokbinderier istället för att tvingas investera stort i egen produktion, säger Carl Arnesson. Vi har gjort mycket interna förbättringar i både maskinpark och intern organisation men vi har en bit kvar innan vi är där vi vill vara.

De senaste årens osäkerhet kring bokbinderiernas faktiska överlevnad gör att tryckerierna, för att trygga sin egen leverans, skaffat egen efterbearbetningsutrustning. Men maskiner behöver beläggas ganska hårt för att vara lönsamma och detta är något man måste klara av oavsett om man i grunden är ett bokbinderi eller ett tryckeri.

– Jag tror att några företag naturligt kommer att sållas bort och de som blir kvar måste tänka om, tänka nytt och växla upp för att få lönsamhet. Vi måste jobba smartare i allt vi gör, säger Carl.

– Kapacitet finns det – inget tryckeri i Sverige skulle behöva egna bokbinderier idag om man bara hade utnyttjat befintlig kapacitet, säger Jenny.

Men för detta krävs mycket närmare samarbeten med integrerade affärssystem och bättre utnyttjande av kapaciteten som finns.

Förra året gick Aros upp på treskift under en månad – och periodvis går man tvåskift. Målet är att nå kontinuerligt tvåskift i vissa produktionsdelar under 2020.

Kamel Cheriff jobbar med ett av alla uppdrag på Aros bokbinderi.

– Och det finns ju fler aktörer som skulle kunna göra samma sak och därmed förbättra leveransförmågan för branschen.

Jobbar i tryckeriernas affärssystem

Systemintegrering är en av nycklarna för att lyckas som fristående bokbinderi.

– Vi jobbar mycket mer partnerskapsbaserat nu – och löser våra kunders problem tillsammans med dem.

Man jobbar mycket med att anpassa sig till tryckeriernas system – men också att förbättra kommunikationen.

– Vi måste hitta ett gemensamt språk för att få bort missförstånd som uppstår.

När ett jobb är beställt på ett sätt – men levereras på ett annat – så skapar det onödig förvirring, kostnader och missnöjda kunder.

Plock & Pack nytt affärsområde 

Nyligen startade man upp med tjänster inom plock och pack som vuxit till ett litet men eget affärsområde.

– Vi har lärt oss massor och vill nu fortsätta att utveckla verksamheten genom investeringar, berättar Carl

Man jobbar integrerat med sina kunders affärssystem och sköter deras kunders pack- och plock. Det handlar bland annat om mässmaterial och hantering av kampanjer.

Globala aktörer vill slutförädla nära slutdestinationen

Ett annat nytt område som också växt fram sedan Jenny och Carl tog över är globala företag med stora tryckta kampanjer som söker lokala distributionspartners. Tryckerierna är något av de större europeiska aktörerna som utnyttjar lokala bokbinderier för både bindning och distribution.

– Man vill färdigställa produkten närmare slutplatsen. Man får lokal kännedom om distribution vilket gör att det blir en säkerhet rent kvalitetsmässig, säger Carl.

Här ser man möjligheter att få fler uppdrag från internationella aktörer.

Utbudet växer

Aros bokbinderi har en stor bredd i sina tjänster. Även om lim- och trådbindning är en stor del så gör man allt från hårdbandsproduktion, handbokbindning, registerstansning, prägling och foliering till inplastning och de nya tjänsterna inom plock och pack.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.