Logga in

”Tryckerierna ska inte behöva ha egen efterbehandling”

26 oktober, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Hösten 2015 köpte Jenny Holmén och två kollegor Aros Bokbinderi i Västerås. Då sa man att ”branschens stålbad är en stor möjlighet”. Nu är man mitt i sin förändringsresa.

Aros bokbinderi är på plats i nya lokaler och strategin för tillväxt är spikad. Under 2016 flyttade hela verksamheten till nya lokaler med stora kostnader som en konsekvens.

Läs mer: Träffa Jenny och Carl på Grafkom I/O i Göteborg när de berättar om sin syn på framtidens bokbinderi

– 2016 är lite av ett förlorat år rent ekonomiskt, säger vd Jenny Holmén.

Men nu är flytten genomförd, man har ett nytt affärssystem på plats från Omikai och en ny organisation med ett nytt ledarskap implementeras.

Tryckerierna ska inte behöva ha egen efterbehandling

Partnerskap där man kan bygga upp väldigt nära samarbeten med kunderna är ett stort fokus i framtidens affärsrelationer.

För Jenny Holmén och Carl Arnesson som nu driver företaget handlar det om att skapa sömnlösa samarbeten med kunderna så att de känner trygghet i att lägga ut delar av sin tillverkning på en extern part.

– Vi måste bli en trygg och stabil partner för då kan tryckerierna utnyttja externa bokbinderier istället för att tvingas investera stort i egen produktion, säger Carl Arnesson. Vi har gjort mycket interna förbättringar i både maskinpark och intern organisation men vi har en bit kvar innan vi är där vi vill vara.

De senaste årens osäkerhet kring bokbinderiernas faktiska överlevnad gör att tryckerierna, för att trygga sin egen leverans, skaffat egen efterbearbetningsutrustning. Men maskiner behöver beläggas ganska hårt för att vara lönsamma och detta är något man måste klara av oavsett om man i grunden är ett bokbinderi eller ett tryckeri.

– Jag tror att några företag naturligt kommer att sållas bort och de som blir kvar måste tänka om, tänka nytt och växla upp för att få lönsamhet. Vi måste jobba smartare i allt vi gör, säger Carl.

– Kapacitet finns det – inget tryckeri i Sverige skulle behöva egna bokbinderier idag om man bara hade utnyttjat befintlig kapacitet, säger Jenny.

Men för detta krävs mycket närmare samarbeten med integrerade affärssystem och bättre utnyttjande av kapaciteten som finns.

Förra året gick Aros upp på treskift under en månad – och periodvis går man tvåskift. Målet är att nå kontinuerligt tvåskift i vissa produktionsdelar under 2020.

Kamel Cheriff jobbar med ett av alla uppdrag på Aros bokbinderi.

– Och det finns ju fler aktörer som skulle kunna göra samma sak och därmed förbättra leveransförmågan för branschen.

Jobbar i tryckeriernas affärssystem

Systemintegrering är en av nycklarna för att lyckas som fristående bokbinderi.

– Vi jobbar mycket mer partnerskapsbaserat nu – och löser våra kunders problem tillsammans med dem.

Man jobbar mycket med att anpassa sig till tryckeriernas system – men också att förbättra kommunikationen.

– Vi måste hitta ett gemensamt språk för att få bort missförstånd som uppstår.

När ett jobb är beställt på ett sätt – men levereras på ett annat – så skapar det onödig förvirring, kostnader och missnöjda kunder.

Plock & Pack nytt affärsområde 

Nyligen startade man upp med tjänster inom plock och pack som vuxit till ett litet men eget affärsområde.

– Vi har lärt oss massor och vill nu fortsätta att utveckla verksamheten genom investeringar, berättar Carl

Man jobbar integrerat med sina kunders affärssystem och sköter deras kunders pack- och plock. Det handlar bland annat om mässmaterial och hantering av kampanjer.

Globala aktörer vill slutförädla nära slutdestinationen

Ett annat nytt område som också växt fram sedan Jenny och Carl tog över är globala företag med stora tryckta kampanjer som söker lokala distributionspartners. Tryckerierna är något av de större europeiska aktörerna som utnyttjar lokala bokbinderier för både bindning och distribution.

– Man vill färdigställa produkten närmare slutplatsen. Man får lokal kännedom om distribution vilket gör att det blir en säkerhet rent kvalitetsmässig, säger Carl.

Här ser man möjligheter att få fler uppdrag från internationella aktörer.

Utbudet växer

Aros bokbinderi har en stor bredd i sina tjänster. Även om lim- och trådbindning är en stor del så gör man allt från hårdbandsproduktion, handbokbindning, registerstansning, prägling och foliering till inplastning och de nya tjänsterna inom plock och pack.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)