Logga in

Tryckeri ursprungsmärker el från egen vindkraft

22 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
paboda_vindkraftverk_2-e1490105323252-1024x739

Danagårdlitho äger andelar i vindkraftsparken i Påboda. (Bild: Danagårdlitho)

Peter Hjelm som är vd på tryckeriet Danagårdlitho tycker att man borde höja ribban för miljöarbetet i grafisk bransch. Själva satsar man nu på egen ursprungsmärkt el.

I ett meddelande skriver Danagårdlitho att många tryckerier är idag Svanenmärkta, men de nuvarande kriterierna ställer inga krav på att endast använda förnybar el i produktionen. Ribban borde sättas högre.

Peter Hjelm, vd Danagårdlitho.

Peter Hjelm, vd Danagårdlitho.

– Branschen har varit drivande när det gäller utvecklingen av miljövänligt papper, men det går att göra mycket mer. Smartare hantering, effektivare logistik och inte minst energisnålare maskiner som drivs med förnybar el gör stor skillnad när det gäller det totala miljövärdet, säger vd Peter Hjelm i en kommentar.

Genom ägarandelar i vindkraftsparken i Påboda (bilden) samt i Bolstad och Stenkulla producerar tryckeriet Danagårdlitho årligen 2,3 miljoner kWh el – vilket är mer än dubbelt så mycket som man själv förbrukar. Vindkraftverk har man haft sedan 1994 men nu har företagets ansökan om ursprungsgarantier beviljats av Energimyndigheten, vilket innebär att all den el som används räknas av mot den el som produceras i de egna vindkraftverken.

Man säger att man under 2016 använde knappt en miljon kWh inom den egna verksamheten.

– Vi vill ligga i framkant och erbjuda våra kunder det bästa och mest miljövänliga sättet att producera trycksaker. Därför är det viktigt att kunna garantera att den el vi använder är förnybar och inte överskrider den mängd som vi själva producerar i våra vindkraftverk.

Intresset från kunderna ökar också. Många är nyfikna och vill ta del av erfarenheterna att producera egen el.

– Alla är idag medvetna om att vi måste ställa om och minska vår belastning på miljön. Vi vill visa att det är möjligt och dessutom lönsamt, säger Peter Hjelm.

Enligt Danagårdlitho finns ingen anledning att använda något annat än förnybar el.

För oss är det dessutom en bra affär att investera i en egen anläggning med tanke på det låga ränteläget. En annan stor fördel är att vi på förhand vet hur hög vår energikostnad kommer att vara, säger Peter Hjelm.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.