Logga in

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

24 mars, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:
TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet.

Framåt sommaren uppgraderar man två offsetpressar – i Stockholm och Taberg – med led-uv-teknik från brittiska GEW. Investeringen innebär att man förlänger livslängden på pressarna men för TMG finns många andra fördelar.

– Framför allt höjer vi kvaliteten på obestruket papper men vi kan också trycka på helt nya material som plast och metalliserade papper vilket ger våra kunder nya möjligheter, säger Tomas Eklund som är vd på TMG Sthlm i en kommentar till Branschkoll.

Stor miljövinst

Men det finns också en stor miljövinst med minskad åtgång på tryckfärg. Den skyddslack som tidigare används på alla jobb försvinner helt eftersom färgen torkar direkt i pressen – och därmed inte är repkänslig på samma sätt som tidigare.

– Vi får bonuspoäng i Svanen i och med mindre åtgång av lack och färg. Vi kommer inte behöva skyddslacka något alls och det är en stor miljöförbättring.

Tekniken innebär att färgen är torr när trycket kommer ur pressen och risken för färgsmetning och repor som ibland uppstår försvinner helt.

Även arbetsmiljön förbättras eftersom det sprutpulver man tidigare använt för att skydda färgen före torkning nu inte längre behövs.

Starkare mot premium

För TMG Sthlm, som har en inriktning mot premiumsegmentet, handlar det om ytterligare ett snäpp bättre kvalitet som går i linje med de kunder man har.

– Vi jobbar mycket mot byråer och formgivare och där satsar vi på att ta nya marknadsandelar i högkvalitetssegmentet.

Att pressen i Taberg också uppgraderas är en stor fördel enligt Tomas som säger att man får en större flexibilitet i var man kan producera högkalitativa jobb inom koncernen.

Att man nu också kommer kunna trycka på nya material som till exempel plast skapar nya möjligheter. Det kan handla om dekaler, skyltar och utomhuslösningar där det krävs ett pvc-material på grund av till exempel miljön där trycket ska användas.

– Vi ska hitta lite nya smarta produkter på den här sidan, säger Tomas.

Kortare time-to-market

Led-uv-tekniken innebär att färgen torkar direkt i pressen och för TMG i Stockholm som inte har eget bokbinderi kan man nu skicka jobb till sina samarbetspartners direkt istället för att vänta på att färgen ska torka.

– Vi kommer bli mycket effektivare i vår produktion både i Stockholm och i Taberg.

Ledtider är en konkurrensfaktor idag och nu kan man börja ta in de riktigt snabba jobben.

Osäker teknikutveckling

Att köpa helt nya pressar har man inte sett som ett alternativ i nuläget eftersom teknikutvecklingen går så snabbt just nu inom de digitala tryckteknikerna.

– Frågan är ju när det stora skiftet från offset till inkjet sker – det vet vi inte idag och därför är det här en väldigt bra lösning, säger Tomas Eklund.

Ny aktör – etablerad teknik

TMG blir första arkoffsettryckeri i Norden som installerar led-uv-teknik från brittiska GEW. Sedan tidigare har man många installationer inom uv i bland annat förpackningsbranschen men nu satsar man även på lösningar till arkoffset.

Ewotech är representant i Norden för GEWs lösning och TMG blir nu första referenskunden. Relativt nystartade Ewotech säljer offsetpressar från Ryobi, digitalpressar från Ricoh men också förbrukningsmaterial och service. När man såg behovet av snabbare torktider hittade man lösningen från GEW.

– Detta blir ett avstamp för oss med två referensanläggningar, säger Torbjörn Häll som är vd för Ewotech.

Vid installationen kommer Ewotechs egna tryckinstruktör att vara på plats och utbilda tryckarna hos TMG i Stockholm och Taberg. Alla led-system från GEW är uppkopplade på distans vilket gör att man har övervakning av systemet för att optimera upptid och funktion.

Installation sker i Taberg i maj och Stockholm i slutet av augusti.

 

 

 

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45. (mer…)

203 miljoner Ikea-kataloger – ”lika populär som Harry Potter”

Årets Ikea-katalogen har en upplaga på 203 miljoner exemplar och distribueras i 52 länder på 35 olika språk.

Praktikplats sökes: Här hittar du din nästa medarbetare

Ett nytt koncept från Branschkoll ska hjälpa företag att hitta studenter i den grafiska sektorn som söker praktik, och hjälpa studenter att hitta praktikplats. (mer…)

Tar tag i reklamhatet: ”oroade över utvecklingen”

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Sveriges Annonsörer gör sin största satsning hittills genom kampanjen ”Reklam – inte bara störande”, som ska visa på varför reklam är viktigt och vad som skulle hända om reklamen inte fanns. (mer…)

Omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet

Inkjetpresses-1024x418

Nätverket Grafkom har publicerat rapporten ”What they don’t tell you about inkjet presses”. Det är en omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet. (mer…)

Värmekänslig tryckfärg hjälper löpare välja rätt sko

asics

Asics tidningsannons hjälper dig välja rätt skotyp. (Bild från film på Youtube)

Skoföretaget Asics, som tillverkar löparskor, har gjort en tidningsannons tryckt med värmekänslig färg (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)