Logga in

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

24 mars, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:
TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet.

Framåt sommaren uppgraderar man två offsetpressar – i Stockholm och Taberg – med led-uv-teknik från brittiska GEW. Investeringen innebär att man förlänger livslängden på pressarna men för TMG finns många andra fördelar.

– Framför allt höjer vi kvaliteten på obestruket papper men vi kan också trycka på helt nya material som plast och metalliserade papper vilket ger våra kunder nya möjligheter, säger Tomas Eklund som är vd på TMG Sthlm i en kommentar till Branschkoll.

Stor miljövinst

Men det finns också en stor miljövinst med minskad åtgång på tryckfärg. Den skyddslack som tidigare används på alla jobb försvinner helt eftersom färgen torkar direkt i pressen – och därmed inte är repkänslig på samma sätt som tidigare.

– Vi får bonuspoäng i Svanen i och med mindre åtgång av lack och färg. Vi kommer inte behöva skyddslacka något alls och det är en stor miljöförbättring.

Tekniken innebär att färgen är torr när trycket kommer ur pressen och risken för färgsmetning och repor som ibland uppstår försvinner helt.

Även arbetsmiljön förbättras eftersom det sprutpulver man tidigare använt för att skydda färgen före torkning nu inte längre behövs.

Starkare mot premium

För TMG Sthlm, som har en inriktning mot premiumsegmentet, handlar det om ytterligare ett snäpp bättre kvalitet som går i linje med de kunder man har.

– Vi jobbar mycket mot byråer och formgivare och där satsar vi på att ta nya marknadsandelar i högkvalitetssegmentet.

Att pressen i Taberg också uppgraderas är en stor fördel enligt Tomas som säger att man får en större flexibilitet i var man kan producera högkalitativa jobb inom koncernen.

Att man nu också kommer kunna trycka på nya material som till exempel plast skapar nya möjligheter. Det kan handla om dekaler, skyltar och utomhuslösningar där det krävs ett pvc-material på grund av till exempel miljön där trycket ska användas.

– Vi ska hitta lite nya smarta produkter på den här sidan, säger Tomas.

Kortare time-to-market

Led-uv-tekniken innebär att färgen torkar direkt i pressen och för TMG i Stockholm som inte har eget bokbinderi kan man nu skicka jobb till sina samarbetspartners direkt istället för att vänta på att färgen ska torka.

– Vi kommer bli mycket effektivare i vår produktion både i Stockholm och i Taberg.

Ledtider är en konkurrensfaktor idag och nu kan man börja ta in de riktigt snabba jobben.

Osäker teknikutveckling

Att köpa helt nya pressar har man inte sett som ett alternativ i nuläget eftersom teknikutvecklingen går så snabbt just nu inom de digitala tryckteknikerna.

– Frågan är ju när det stora skiftet från offset till inkjet sker – det vet vi inte idag och därför är det här en väldigt bra lösning, säger Tomas Eklund.

Ny aktör – etablerad teknik

TMG blir första arkoffsettryckeri i Norden som installerar led-uv-teknik från brittiska GEW. Sedan tidigare har man många installationer inom uv i bland annat förpackningsbranschen men nu satsar man även på lösningar till arkoffset.

Ewotech är representant i Norden för GEWs lösning och TMG blir nu första referenskunden. Relativt nystartade Ewotech säljer offsetpressar från Ryobi, digitalpressar från Ricoh men också förbrukningsmaterial och service. När man såg behovet av snabbare torktider hittade man lösningen från GEW.

– Detta blir ett avstamp för oss med två referensanläggningar, säger Torbjörn Häll som är vd för Ewotech.

Vid installationen kommer Ewotechs egna tryckinstruktör att vara på plats och utbilda tryckarna hos TMG i Stockholm och Taberg. Alla led-system från GEW är uppkopplade på distans vilket gör att man har övervakning av systemet för att optimera upptid och funktion.

Installation sker i Taberg i maj och Stockholm i slutet av augusti.

 

 

 

Så här når du seniorer med din marknadsföring

Vilken marknadsföring går hem hos seniorer? Var handlar de när de fattat ett köpbeslut? Och vilka tydliga grupperingar finns det bland seniorer?  (mer…)

Barn är ständigt uppkopplade – men trötta på reklam

96 procent av alla barn mellan 7 och 15 år är uppkopplade varje dag. Det visar en undersökning från Orvesto som kartlägger hur barn konsumerar media, Branschkoll sammanfattar några av nyckelfynden.

Amazon lanserar prenumerationstjänst för fysiska barnböcker

För 23 dollar i månaden får barnet hem en låda med 2-4 böcker.

Onlinetryckeri till börsen redan i höst – kan ta in 2,5 miljarder i kaptial

Ryktena om börsnoteringen kommer från två personer med nära inblick i bolaget.

Googleprofil investerar i plattform för förmedling av trycksaker och profilprodukter

En tjänst som förmedlar trycksaker har nyligen gjort en investeringsrunda och bland annat fått en Googleprofil att investera.

Xerox och Fujifilm – affären avblåst

Det blir ingen affär mellan Xerox och Fujifilm. (mer…)

Tryckerikoncern etablerar sig på västkusten

Fyra av tio känner till GDPR – många kommer använda sig av sina nya rättigheter

Fyra av tio svenskar känner till att GDPR träder i kraft den 25 maj (mer…)

170 varslas när Crane flyttar sedeltrycket från Tumba till Malta

Maltas Premiärminister invigde det nya tryckeriet på Malta tidigare i år. (Bild: Crane)

Crane lägger ner sedeltryckeriet i Tuba och flyttar produktionen till den nybyggda anläggningen på Malta.