Logga in

Tio kontor lämnar Koneo och bildar nytt bolag

10 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Mia Åslander är marknadschef och Erik Asker är talesperson för nya Gibon-gruppen. (Bild: Gibon)

En ny medlemsägd företagsgrupp lanseras under namnet Gibon, bolaget satsar på att hjälpa små och medelstora företag med sin digitala transformation.

2015 sålde Konica Minolta efter fyra års ägande Koneo till två tidigare ägare. Nu lämnar tio partners kedjan och startar medlemsägda Gibon.

Affärsidén går ut på att hjälpa små och medelstora företag med digitala lösningar, genom att kombinera en lokal förankring med en bred kompetens. Gibon tar fastighetsbranschen som exempel och säger att visningar sker virtuellt och budgivning online. Och att detta är en transformation som gäller många branscher.

– Alla våra medlemmar har olika kompetensområden och vår affärsmodell bygger på att vi nyttjar varandras spetskompetenser mellan kontoren, säger Mia Åslander, marknadschef för Gibon, i ett pressmeddelande. 

Det är tio före detta affärsavtalspartners från Koneo som går samman och bildar Gibon. Företaget är medlemsägt och har redan från start 130 medarbetare och en omsättning på 300 miljoner kronor, uppdelat på tio kontor. Planen är att växa, genom att öppna nya kontor runt om i landet och Gibon har som målsättning att omsätta 1,5 miljarder om fem år. 

Holmbergs värvar två till ledningsgruppen – ökat fokus på it-lösningar

Magnus Granath (it-chef), Fredrik Fenberg (försäljningschef), Fredrik Nilsson (produktionschef), Peter Wessner (ekonomichef) på Holmbergs i Malmö.

Holmbergs i Malmö har nyligen rekryterat både ny försäljningschef och ny ekonomichef. Båda tar plats i ledningsgruppen. (mer…)

UPPDATERAD: Lägger ner kuvertverksamheten i Norden – de tar över

Upphör helt med sin kuvertverksamhet i Norden.

Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”. (mer…)

Egmont startar tidning om e-sport

Omslaget till första numret, samt förlagsdirektör Marika Bark. (Bild: Egmont)

Tidningen, som fått namnet GLHF, kommer fokusera på några av de största titlarna inom e-sport såsom CS:GO, Leauge of Legends och Overwatch. I framtiden hoppas Egmont att tidningen ska gå att lansera på den brittiska, polska och norska marknaden. (mer…)

Kodak rusar på börsen efter lansering av kryptovaluta

Kodak lanserar i ett samarbete med Wenn Digital den egna kryptovaluta Kodakcoin tillsammans med en plattform för att sälja och kontrollera bilder. Börsvärdet rusade på nyheten och aktien var som mest upp nästan 300 procent. (mer…)

Får order på digitala skyltar värd 65 miljoner kronor

Hurtigrutens nya hybridskepp MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen ska ta gäster närmare naturen med grön teknologi – blir världens första första elhybriddrivna expeditionsskepp. Zetadisplay-koncernen levererar digitala skyltar. (Bild: Hurtigruten)

ProntoTV som är en del av Zetadisplay-koncernen har tecknat ett avtal med Hurtigruten om digitala skyltar.

Grafokett ordnar mötesplats för etikettbranschen

Grafokett kommer tillsammans med konsultbolaget ÅF anordna ”LabelDay”

(mer…)

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

(mer…)

Lundéns Tryckeri investerar i digital etikettprinter

Lundéns Tryckeri i Göteborg blir först i Norden med nya digitala etikett-pressen Accuriolabel 190 från Konica Minolta. (mer…)