Logga in

Swish på papper – har aldrig varit enklare att betala

08 maj, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Betalningstjänsten Swish har sedan förra året använt QR-koder för att göra det enklare att betala. Företaget 21 Grams har hjälp bland annat Rädda barnen att få fler att skänka pengar.

Hur? Man har gjort det enklare än någonsin att gå från inbetalningskort eller informationstrycksak till att göra en betalning.

Den specialanpassade QR-koden som enkelt läses av med kamerafunktionen i Swish-appen innehåller allt som behövs för att göra en betalning. Och man väljer om ett belopp ska finnas med eller om det ska fyllas i av betalaren.

Rädda barnen gjorde ett test i ett utskick till 30.000 personer och man märkte direkt en skillnad i att fler unga personer valde att ge ett bidrag när det nya sättet att betala fanns med.

– Vi märkte att fler unga människor ville bidra. Enkelheten och snabbheten gjorde alltså att vi nådde nya, yngre givare. Systemet gör också att uppföljningen sker per automatik, säger Christoffer Wikner på Rädda barnen i en kommentar.

Bland de företag som har börjat använda funktionen på fakturor – där också OCR-numret kan finnas med i koden – så har det enligt 21 Grams inneburit snabbare betalningar eftersom man betalar när man får brevet snarare än att vänta till slutet av månaden.

Swish har idag över 6,3 miljoner användare. Mer info för dig som funderar på att implementera enkla betalningslösningar i dina kunders kommunikation: Swish QR, 21 Grams

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.