Logga in

Swish på papper – har aldrig varit enklare att betala

08 maj, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Betalningstjänsten Swish har sedan förra året använt QR-koder för att göra det enklare att betala. Företaget 21 Grams har hjälp bland annat Rädda barnen att få fler att skänka pengar.

Hur? Man har gjort det enklare än någonsin att gå från inbetalningskort eller informationstrycksak till att göra en betalning.

Den specialanpassade QR-koden som enkelt läses av med kamerafunktionen i Swish-appen innehåller allt som behövs för att göra en betalning. Och man väljer om ett belopp ska finnas med eller om det ska fyllas i av betalaren.

Rädda barnen gjorde ett test i ett utskick till 30.000 personer och man märkte direkt en skillnad i att fler unga personer valde att ge ett bidrag när det nya sättet att betala fanns med.

– Vi märkte att fler unga människor ville bidra. Enkelheten och snabbheten gjorde alltså att vi nådde nya, yngre givare. Systemet gör också att uppföljningen sker per automatik, säger Christoffer Wikner på Rädda barnen i en kommentar.

Bland de företag som har börjat använda funktionen på fakturor – där också OCR-numret kan finnas med i koden – så har det enligt 21 Grams inneburit snabbare betalningar eftersom man betalar när man får brevet snarare än att vänta till slutet av månaden.

Swish har idag över 6,3 miljoner användare. Mer info för dig som funderar på att implementera enkla betalningslösningar i dina kunders kommunikation: Swish QR, 21 Grams

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)