Logga in

Svenskarna skickar 22 miljoner vykort i sommar

30 juni, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:

Posten riktiga vykortDet traditionella vykortet står sig fortfarande starkt i konkurrensen, även i de yngre åldrarna, skriver Postnord i ett meddelande.

Bland de som är 15-29 år föredrar 63 procent att få sommarhälsningar i form av ett vykort i postlådan.

Det är dock en minskning från för två år sedan då siffran låg på 70 procent i samma åldersgrupp. Detta framkommer i en undersökning som Tns Sifo har gjort på uppdrag av PostNord.

Hälften av alla svenskar kommer att skicka vykort med posten i sommar. Samtidigt tycker nära tre fjärdedelar att vykort är det trevligaste sättet att få en semesterhälsning på.

I genomsnitt kommer de svenskar som skickar vykort med posten att sända fem vykort till framförallt vänner och familjen.

Vykortsfakta som presenteras av Posten:

  • 44 procent av svenska folket anger att de kommer att skicka vykort med posten i sommar.
  • 70 procent av svenska folket vill helst få sina semesterhälsningar som ett vykort eller brev med posten.
  • 45 procent av dem som föredrar vykort tycker att det är mer personligt och privat än att få semesterhälsningar som SMS, MMS, e-post eller via sociala medier. 23 procent tycker att den största fördelen är att någon har lagt mer tid och omtanke genom att skriva vykort än andra typer av semesterhälsningar.
  • 56 procent av dem som skickar vykort gör det till sina vänner, 54 procent skickar till föräldrar, mor- och farföräldrar och 37 procent till sina syskon. 5 procent skickar sommarhälsningar till sina kolleger, men endast 1 procent skickar vykort till chefen.

Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes 30 maj-10 juni 2016 av Tns Sifo.

Bild: Från Postens app Riktiga Vykort.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.