Logga in

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

08 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

Svensken föredrar enligt Posten fortfarande att få ett fysiskt julkort, 74 procent vill ha sitt julkort i brevlådan och 6 av 10 sa innan jul att de tänkte skicka sina julhälsningar med posten, skriver Posten i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2016 skickades 9 procent färre julkort julen 2017.

– Även i åldersgruppen 20-29 så föredrar de flesta att skicka julkort via posten framför digitala alternativ, säger Anders Holm, chef för Postnord i Sverige.

Men trots att fysiska julhälsningar är fortsatt populära så minskar volymerna, jämfört med 2016 skickades det det nio procent färre julkort 2017.

Något som däremot ökar är att inköpen av julklappar på nätet. Inför julen 2017 köpte svensken 11 procent av alla julklappar online, till ett värde av 6,2 miljarder. Vilket i sin tur är en ökning med 25 procent jämfört med 2016.

Billes utses till åretas företagare i sin kommun

Niklas och Fredrik Bille tar emot utmärkelsen Årets Företagare i Mölndals kommun.

Billes tryckeri i Göteborg drivs av bröderna Niklas och Fredrik Bille – den 19 april utsågs de till årets företagare i Mölndals kommun där de verkar. (mer…)

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)