Logga in

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

08 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

Svensken föredrar enligt Posten fortfarande att få ett fysiskt julkort, 74 procent vill ha sitt julkort i brevlådan och 6 av 10 sa innan jul att de tänkte skicka sina julhälsningar med posten, skriver Posten i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2016 skickades 9 procent färre julkort julen 2017.

– Även i åldersgruppen 20-29 så föredrar de flesta att skicka julkort via posten framför digitala alternativ, säger Anders Holm, chef för Postnord i Sverige.

Men trots att fysiska julhälsningar är fortsatt populära så minskar volymerna, jämfört med 2016 skickades det det nio procent färre julkort 2017.

Något som däremot ökar är att inköpen av julklappar på nätet. Inför julen 2017 köpte svensken 11 procent av alla julklappar online, till ett värde av 6,2 miljarder. Vilket i sin tur är en ökning med 25 procent jämfört med 2016.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.