Logga in

Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

03 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften.

RIX FM rullade för några veckor sedan ut sin kampanj för programmet RIX Morronzoo. Man använder sig av ett brett spektrum av mediekanaler för att nå ut med budskapet – radio, utomhus, online, sociala medier, TV och direktreklam.

Det man firade var att Roger och Laila (äntligen) tackat ja till varandra som radiopar, skriver Svensk Direktreklam (SDR) i ett meddelande.

En miljon DR nådde 460.000

En miljon tackkort skickades ut till lika många hushåll. Ett par dagar efter utskicket (vecka 37), genomförde PFM Research en undersökning som visade att hela 46 procent (460 000 hushåll) observerat kortet som var utformat som ett riktigt tackkort för att locka till läsning.

– Vi hade på känn att det skulle sticka ut, utseendet, pappertjocklek, allt är ju gjort för att se ut som ett riktigt kort. Responsen vi fick var överväldigande. Vi har lyssnare som satt kortet på finbyrån och kylskåpsdörren. Kul att skapa marknadsföring som gillas och fungerar,  säger Sebastian Voght, marknadschef på RIX FM i ett meddelande.

Kampanjen är skapad inhouse på radions marknadsavdelning på MTG.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.