Logga in

Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

03 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften.

RIX FM rullade för några veckor sedan ut sin kampanj för programmet RIX Morronzoo. Man använder sig av ett brett spektrum av mediekanaler för att nå ut med budskapet – radio, utomhus, online, sociala medier, TV och direktreklam.

Det man firade var att Roger och Laila (äntligen) tackat ja till varandra som radiopar, skriver Svensk Direktreklam (SDR) i ett meddelande.

En miljon DR nådde 460.000

En miljon tackkort skickades ut till lika många hushåll. Ett par dagar efter utskicket (vecka 37), genomförde PFM Research en undersökning som visade att hela 46 procent (460 000 hushåll) observerat kortet som var utformat som ett riktigt tackkort för att locka till läsning.

– Vi hade på känn att det skulle sticka ut, utseendet, pappertjocklek, allt är ju gjort för att se ut som ett riktigt kort. Responsen vi fick var överväldigande. Vi har lyssnare som satt kortet på finbyrån och kylskåpsdörren. Kul att skapa marknadsföring som gillas och fungerar,  säger Sebastian Voght, marknadschef på RIX FM i ett meddelande.

Kampanjen är skapad inhouse på radions marknadsavdelning på MTG.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.