Logga in

Storbildsbolaget investerar i sublimeringsteknik

07 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Hellke på Storbildsbolaget investerar i nya sublimeringsmaskiner för tryck främst på tyg.

Storbildsbolaget i Helsingborg meddelar att man investerar i en EFI Vutek Fabrvu 340 och en värmepress från Monti Antonio.

– Vi har redan idag en ansenlig volym textilprint i huset men nu med produktionshastigheter på upp till 232 kvm/h har vi inga begräsningar i kapacitet eller vad vi kan tillverka, säger vd Jonas Hellke i en kommentar.

Jonas Hellke berättar att man har en expansionsplan över de nästa tre åren och här passar sublimeringstekniken in. Vattenbaserade bläck och miljömärkta textilier av polyester, och även blandtextilier med polyester/bomull och Polyester/lin, möter marknadens krav på högre miljöprestanda på vepor och bilder och öppnar upp för helt nya produkter.

– Nya stora tillväxtmarknader är exempelvis heminredning med gardiner, ljudabsorbenter, kuddar m.m., säger vd Jonas Hellke.

Storbildsbolaget omsatte 41 millioner kronor 2016, har all tillverkning inhouse i Helsingborg och har 23 medarbetare.

Med investeringen kan man antingen trycka direkt på tyget eller först på papper där trycket sedan överförs till tyget i pressen med värme. Applikationer är bland annat ljuslådeprint på tyg, vepor och flaggor.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.